2017. VI. szám

A KözlekedésVilág 2017. évi VI. száma letölthető pdf formátumban e linkre kattintva!


A tartalomból:

Módosult az IKOP lista

November közepén a kormány módosította az 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozatot az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program fejlesztési kereteiről.

„Ragadozóként kell részt vennünk a konszolidációban, nem áldozatként”

Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatójának interjúja

Várhatóan milliárdos nyereséggel zárja az idei évet a HungaroControl, megőrizve azt a pénzügyi stabilitást, ami elengedhetetlen a kiegyensúlyozott működés szempontjából. A menedzsment mindent megtesz, hogy továbbra is az egyik leglátványosabban fejlődő európai légi navigációs szolgáltató legyen a vállalat, és nyertesként kerüljön ki az ágazatban egyre nagyobb sebességre kapcsoló konszolidációs folyamatból. Szepessy Kornél vezérigazgató interjúnkban arról is beszélt, hogy a légi forgalmi szolgáltatóknak már most el kell kezdeni a felkészülést, ha lépést akarnak tartani a hihetetlen tempóban fejlődő drónpiaccal.

A Budapest–Belgrád vasútvonal a magyar érdekek szolgálatában?

Noha a finanszírozási szerződésen még elméletileg elbukhat a Budapest–
Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának teljes átépítése és erőteljes kapacitásnövelése, erre azért egyre kisebb az esély, gőzerővel halad az előkészítés. A Soroksár–Kelebia tervezés-kivitelezés tárgyú tender  hirdetményét ajánlatkérőként a MÁV Zrt. nevében eljáró Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. november végén jelentette meg, ebből néhány izgalmas műszaki részletre fény derült a projekttel kapcsolatban.

„Fő célom az ügyfélbarát, szolgáltató hatósági működés megteremtése”

Tóth Andor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési hatósági
ügyekért felelős helyettes államtitkárának interjúja

2017. szeptember 1-jétől Tóth Andor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára. A VOLÁN Egyesülés vezérigazgatói székéből érkezett szakember abban biztos, hogy a társadalmi, szakmai kihívásoknak csak egy magasan képzett szakértőkből álló szervezet képes megfelelni, arról azonban még korainak tartja nyilatkozni, hogy mennyire kőbe vésett az általa irányított főosztályi struktúra.

Versenyhelyzet-elemzés: Budapest–Kijev/Lviv

Sorozatunkat folytatva most az északkeleti szomszédunk felé meglévő közösségi közlekedési kapcsolatokat vizsgáljuk. Ukrajna lassan kilábal a gazdasági és politikai válságból, így ismét fontos gazdasági partnere lesz Magyarországnak. A fapados kapcsolatnak hála egyre többen utaznak oda, hogy felfedezzék az ország szépségeit is.

Fellapozzuk a 2018-as menetrendeket

Ugyan javában a téli menetrend van érvényben, mégis számos új járatot köszöntenek az esztendő utolsó hónapjaiban Ferihegyen, szinte alig csökken a légitársaságok által kínált üléskapacitás. Míg néhány évvel  ezelőtt sokkal kisebb volt ilyenkor a forgalom, mostanra az őszi–téli szezon sem marad el a nyári időszaktól, csak a tengerparti járatok helyett a  rövidebb városlátogatások dominálnak. A vasúti közlekedés kapcsán az  egyik szemünk sír, a másik nevet: újra induló és megszűnő járatok,  elkészült és még mindig be nem fejezett felújítások…

A Budavári Sikló, a Zugligeti Libegő, a dunai hajózás és a nosztalgia-, valamint a különjáratok üzemeltetési és üzleti modellje

Zsákay László György, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) turisztikai divízióvezetőjének interjúja

A közlekedésszervezés feladatának apró részterülete a turisztikai attrakciókként (is) felfogható járművek, eszközök üzemeltetése, ami a helyváltoztatásban betöltött részarányát messze felülmúlóan határozhatja meg a város arculatát, hangulatát. A turisztikai célú közlekedés fajlagos költségei általában jóval magasabbak a hagyományosnál, az inhomogén járműpark és az egyedi, sokszor több évtizedes technológiák miatt, így működési modelljük nem magától értetődő.

Újdonságok a legnagyobb buszmustráról

Harminchat ország 376 kiállítója mintegy 90 autóbuszt mutatott be Európa legnagyobb autóbuszos seregszemléjén, Kortrijkban. A 45 éves múltra  visszatekintő buszmustra legfontosabb, a magazinunkban eddig be nem mutatott újdonságaiból szemezgetünk.

Hazai elektromos buszgyártók rajtra készen

Az elektromos autóbuszok technológiai fejlődését látva vélhetően az utolsó
nagyobb trolibusz-beszerzések zajlanak a világban és Magyarországon is.  Tíz év múlva már biztosan az elektromos autóbuszok jelentik majd az alternatívát a már most sem teljesen felsővezetékhez kötött járművekkel
szemben. A két járműtípus közötti határ egyre inkább kezd elmosódni, és az elektromos buszok egyre nagyobb piacán a nagy gyártók mellett több magyar szereplő is rajtra készen áll.

Az Airbus beszáll a Bombardier-k gyártásába

Eseménydús őszt zárt az Airbus, amelyet lassan inkább globális cégnek hívhatunk, mint európainak, bár központja a francia Toulouse  városában található. Ugyan az idei értékesítési hírek inkább a konkurens cégnek kedveztek, de a jelenlegi fejlesztések és átadások biztató jövőképet mutatnak a légibuszok gyártójának. Pláne úgy, hogy az Airbus vezetésével alapított CSALP fogja értékesíteni, gyártani és tovább fejleszteni a Bombardier C Series repülőgépeket, tovább erősítve ezzel a társaság  globális szerepét. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb híreket az elmúlt hónapokból.

Automatizált repülőterek világa

A drága repülés mítosza a diszkont légitársaságok megjelenésével eltűnt.
Ugyanakkor a repülőgépek és a repülést kiszolgáló létesítmények még mindig nagyon költségesek és igénylik az élő munkaerőt, amiből manapság hiány van a fejlett világ sok pontján. A repülőterek és a légitársaságok keresik az olcsóbb és a biztonságot növelő megoldásokat, amelyben a kiszolgálási tevékenység egyre nagyobb automatizálása fontos lépés lehet.

Leszállt az utolsó berlini

Harminckilenc év üzem és 500 millió elszállított utas után lezárult egy nagy történet Berlinben, amikor október 27-én este a München felől érkező utolsó repülőgép kerekei elérték Berlin-Tegel repülőtér kifutópályájának betonját.