2017. IV. szám

A KözlekedésVilág 2017. évi IV. száma letölthető pdf formátumban e linkre kattintva!

A tartalomból:


„Mindig is elkötelezettek voltunk Magyarország iránt”

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója

A Wizz Air továbbra is arra összpontosít, hogy a legjobb ügyfélélményt nyújtó, a legalacsonyabb árakat és költségstruktúrát elérő légitársaság legyen, miközben befektetői számára is biztosítja a pénzügyi eredményeket – mondta lapunknak Váradi József vezérigazgató, aki szerint a következő években a WIZZ Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársasága marad.

Stabil gazdasági növekedés, iparfejlesztés, elektromobilitás

Nikoletti Antal, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára

Hét évvel ezelőtt nagyon nehéz gazdasági helyzetben volt az ország a 2008-ban kirobbant válságot követően, ezért az elmúlt évek gazdaságpolitikája elsősorban a pénzügyi egyensúly megteremtésére irányult, jelentette ki a KözlekedésVilág konferencia nyitóelőadásában a Nemzetgazdasági Minisztérium nemzetközi gazdasági kapcsolatokért és fenntartható gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára.

A közösségi közlekedés zöldítését célzó kormányzati törekvések

Homolya Róbert, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára

A 2016–2022-es időszakban a kormány a közlekedés fejlesztésére eddig soha nem látott forrásokat biztosít. A már futó és tervezett beruházások egyik közös nevezője a zöld gondolat.

A fenntartható városi közlekedés új rendszerei

Csiszár Csaba, a BME egyetemi docense

A technológiai fejlődés hatására hogyan alakulnak át a közlekedési rendszerek és szolgáltatások? Miként változnak az ügyfélkezelési műveletek, az utazói képességek? Ezekre a kérdésekre kereste a választ előadásában Csiszár Csaba, a BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék egyetemi docense.

Budapest integrált e-mobilitási koncepciója

Strang Tamás, a BKK innovációs szakértője

A BKK képviselőjeként – Dabóczi Kálmán vezérigazgató távollétében – Strang Tamás innovációs szakértő ismertette átfogóan a városi elektromos közlekedés már megvalósult és közeljövőre tervezett alternatíváit.

A töltőinfrastruktúra szabályozási kérdései

Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter közkapcsolati vezetője

A fényes jövőbe vetett lángoló szemek helyett felhasználói szemmel, a ki nem használt lehetőségek és a problémák felvetésével, illetve megoldások keresésével közelítette az alternatív mobilitás témáját a szakember.

Lehetséges megoldások Debrecen elővárosi közlekedésének fejlesztésére

Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója

Debrecen lakossága a város fenntartható fejlődési terve alapján 2030-ra elérheti a 250 ezer főt. A dinamikus fejlődéshez minden adottsága megvan, hiszen regionális nemzetközi repülőtérrel rendelkezik, és egyre több iparvállalat települ a városba, egyebek mellett szó van arról, hogy egy autóbuszgyártással foglalkozó cég is megveti lábát a hajdúsági megyeszékhelyen, kezdte előadását a helyi közlekedési társaság vezérigazgatója.

Személyszállító magánvállalkozások piaci lehetőségei, perspektívái

Járku Tamás, a NiT Hungary felügyelőbizottságának tagja

Az autóbuszos közszolgáltatói piac egyik szegmense a közszolgáltatási szerződés alapján autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatás, ahol a szolgáltatások bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeit a megrendelő megtéríti, a másik a különjárati szolgáltatás, illetve és a nemzetközi járatok, ahol a költségeket tisztán a szolgáltatásokból származó bevétel fedezi. Az alternatív hajtású autóbuszos beruházások eddig csak ott valósultak meg, ahol a költségeket át lehetett hárítani az államra.

10 éves az Orangeways – a nemzetközi személyszállítás új modellje

Kovács Miklós, az Orangeways Group elnök-vezérigazgatója

Tíz éve alapította az Orangewayst a korábban idegenforgalmi területen, az autóbuszos üzletágban dolgozó Kovács Miklós, aki a vállalkozását a fapados légitársaságok mintájára hozta létre, az autóbuszos közlekedésben úttörőként kiemelt hangsúlyt helyezve az informatikára.

A CNG-felhasználás magyarországi tendenciái

Bálint Norbert, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület főtitkára

Hol tart most a CNG-felhasználás hazánkban, hova juthatunk el, és mivel biztosítható a CNG- és az LNGtechnológia további elterjedése? A válaszokat a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) főtitkára igyekezett összefoglalni előadásában.

Alternatív hajtás – valóban alternatíva?

Szakmai kerekasztal-beszélgetés a KözlekedésVilág konferencián

A KözlekedésVilág című szaklap kiadója, a CARGO Közlekedési Kft. által május 31-én Budapesten megrendezett szakmai konferencia egyik legérdekfeszítőbb programpontja az a kerekasztal-beszélgetés volt, amelyen Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, Bebics János, a Déldunántúli Közlekedési Központ vezérigazgatója, Pelcz Gábor, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ vezérigazgatója, Papp László, az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ vezérigazgatója és Sebestyén István, a Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ műszaki igazgatója cserélt véleményt a városi közösségi közlekedésben használt hagyományos és alternatív hajtású autóbuszok működtetésének gyakorlati tapasztalatairól. Az alábbiakban szerkesztett formában közöljük a beszélgetésen elhangzottakat.

Versenyhelyzet-elemzés: Budapest–Kolozsvár

Sorozatunkat kelet felé folytatjuk és megismerkedhetünk a Budapest és Kolozsvár közötti közösségi közlekedési kapcsolatokkal. A kincses város szerepe üzletileg is egyre jobban felértékelődik, de számos szabadidős utazás kiindulópontja is lehet Erdély felé. A két város mindössze 400 km-re fekszik egymástól, de nincs közvetlen autópálya-kapcsolat, így  versenyképes alternatíva lehetne a vasút vagy a repülő is.

 

Új járművek a START(vonal)nál

Nagy befogadóképességű, emeletes Stadler járművek érkeznek Magyarországra, és a Stadler szállíthatná a sok kérdőjellel terhelt, Szeged–Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train járműveket is. Az IC+ sorozatgyártására újabb összegeket különítettek el, miközben elkezdődött a szakmai diskurzus a mellékvonali járművek és a HÉV szerelvények lecseréléséről is.

A képzési rendelet felülvizsgálatának szempontrendszere

Erb Szilvia, az NFM Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztályának vezetője

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a hatályos vasúti képzési rendelet születésénél is ott lehettem, illetve annak módosításában is részt vehetek, kezdte előadását Erb Szilvia, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Főosztályának vezetője a Budapesten megrendezett HUNGRAIL Vasútakadémia Konferencián. Hozzátette: korábban nem volt olyan, a képzésekre vonatkozó jogszabály, ami lefedte
volna a teljes vasúti szektort.

Magánvasúti mozaik

Térségünk legtöbb országában már magánszolgáltatók is megjelentek a vasúti személyszállítás piacán. A helyi szabályozás alapján hol közszolgáltatásokat elnyerve, hol pedig kiélezett piaci versenyben szakítanak ki egyre nagyobb szeletet a vasúti utasszállításból. Rövid kitekintésünkben a környék legfontosabb szereplőinek terveit ismertetjük.

Jelentősen bővül a román légipiac

Ötödével növekvő kapacitás, erős árverseny és nagy belső piac jellemzi a romániai légiforgalmat, amely Európa legnagyobb növekedését produkálja. A leggyorsabban fejlődő légikikötő is Romániában van.