Villámtöltő-forradalom: így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján

Villámtöltő-forradalom: így változik meg Magyarország közlekedése az EU döntése alapján

A 2023 júliusában az EU által elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) konkrét, 2025-re, illetve 2030-ra teljesítendő kiépítési célokat tűz ki a közlekedési ágazat szereplői számára. Az új jogszabály célja a közlekedés karbonlábnyomának drasztikus csökkentése Európa-szerte. Rendelkezik többek között a nyilvános töltőkapacitás-kvantum ugrásszerű bővítéséről a városokban és az autópályák mentén is. Mit jelentenek ezek a fejlesztések a gyakorlatban?

2025-re a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fő folyosói mentén 60 kilométerenként kell telepíteni olyan villámtöltő pontokat, amelyek a személy- és kisteherautókat töltőpontonként legalább 150 kW elektromos töltéssel képesek ellátni, az elektromos buszokat és tehergépjárműveket pedig legalább 350 kW töltéssel. Ez hazai vonatkozásban úgy fordítható, hogy összesen több mint 1440 kilométernyi magyar úthálózat mentén nyílnak hamarosan új, hipererős töltőpontok a villanyautósok részére. A telepítési határidő 2025 a TEN-T hálózat törzsútvonalaira, és 2030 a teljes infrastruktúrára nézve.

A rendelet kitér az elektromos töltőknél történő fizetésre is: az új villámtöltőknek kötelezően fel kell tudniuk dolgozni a fizetési kártyás vagy érintésmentes fizetési módokat is.

„Az EU fenti intézkedései segítenek a környezetvédelmi és gazdaságossági célok elérésében, de a kivitelezéshez innovatív megoldásokra van szükség. Itt jön képbe a Zerova, a holland vállalat, mely magyar forgalmazójával együtt szállít olyan fejlett technológiákat, amelyek lehetővé teszik a hipererős elektromos töltőállomások hatékony és fenntartható telepítését – mondja Széles Tamás, a Zerova-t forgalmazó villámgyors.hu projektvezetője. – A Zerova jövőbemutató fejlesztéseinek köszönhetően már most, 2023-ban elérhetőek a magyar piacon olyan villámtöltők, amelyek megbízhatóan képesek akár a 360 kW teljesítmény leadására is. A beépített fizetési funkcióról is tudjuk, hogy üzembiztosan működik, hiszen jelenleg is Magyarország több pontján használják a villanyautósok.”

Az EU új rendeletei, a Zerova és a villámgyors.hu megoldásai együttesen járulnak hozzá az elektromos közlekedés forradalmi változásához Magyarországon is.