Potvorszki Zoltán délkelet-európai régiós vezető az év elejétől Juhász Péterrel közösen látja el a vasúttársaság magyarországi ügyvezető igazgatói teendőit, aki a korábbi ügyvezetőt, Günther J. Ferket váltotta ebben a társ-ügyvezetői pozícióban. A német szakember a továbbiakban a folyamatosan növekvő feladataira összpontosít a VTG Rail Logistics Europe vezetőjeként.
– Mennyire volt váratlan az ügyvezetői kinevezése?
– Ez egy hosszabb távú folyamat része, ami figyelembe vesz stratégiai megfontolásokat és a jövőbeni piacon várható változásokat. Az elmúlt hét évben a VTG Rail Logistics Hungaria Kft. jelentősen növekedett, miközben az általa végzett feladatok is összetettebbé váltak, nem utolsósorban a Carbo Rail vasútvállalat (jelenlegi nevén Retrack Slovakia) akvizíciójának és ezzel egy időben a nemzetközi piacokon elért növekedésnek köszönhetően. A VTG konszernen belül folyamatos projektek biztosítják, hogy minden új piaci lehetőséget, komplexebbé váló feladatot nemzetközi megoldásokkal tudjunk lefedni, aminek egyik alapja a kettős ügyvezetés által teremtett feladatmegosztási lehetőség. A mostani új „felállás” biztosítja azt a technikai előnyt, hogy én állandó magyarországi jelenléttel tudom végezni a napi üzlethez kapcsolódó feladatokat, míg Potvorszki Zoltán a nemzetközi, üzletágakon átívelő együttműködést erősíti, kiemelt ügyvezetői szereppel a Retrack vasútvállalat életében is.
– Mekkora csapata van, és ki vette át a korábbi feladatait?
– Viszonylag kis csapattal vagyunk jelen Magyarországon, ami 17 főt jelent. Ezzel a létszámmal fedünk le minden, vasúti logisztikához kapcsolódó szolgáltatást. Nagy lehetőséget biztosít azonban a VTG Csoport többi üzleti szegmense is, gondolok itt a vagon-bérbeadással, tartálykonténer-fuvarozással, projektlogisztikával foglalkozó kollégákra, akik által megjelenik minden szükséges kompetencia a szolgáltatási portfóliónkban. A korábbi feladataim nem választhatóak szét egyértelműen a maiaktól, de természetesen a konkrét feladatok újraosztásával, új munkatársak bevonásával megteremtettük a lehetőséget arra, hogy az ügyvezetői felelősséghez méltóan tudjak koncentrálni az új feladataimra. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne jusson idő a kereskedelmi, lebonyolítási tevékenységekre, amelyeknek működtetése továbbra is fontos része a munkámnak.
– Hogyan segítik a VTG Retrack magánvasutat?
– A régióban aktív vasúttársaságunk szlovákiai bejegyzésű, de van magyar és cseh fióktelelepe. A cél az, hogy mindhárom országban önálló vasútvállalat működjön. A magyar cég megalapításában és a szükséges engedélyek beszerzésében Seprenyi Imre és Pásztor Gergely kollégáim segítik Čičery Petert, a fióktelep vezetőjét. Az önálló magyar cégnek forgalomszervezési előnyei vannak: egyszerűbb, ha az illetékes kollégák fizikailag is jelen vannak az adott országban, és átlátják a feladatokat. Jelenleg arra koncentrálnak az említett munkatársak, hogy megalakuljon a magyar vasúttársaság és minél előbb meglegyen minden szükséges engedélye, biztonsági tanúsítványa. A Retrack jelenleg is több ügyfelünk számára végez irányvonat-továbbítási tevékenységet hosszú, határokon átnyúló szakaszokon, saját vontatással, mozdonycsere nélkül. Célunk e forgalmak növelése, kiegészítve minél komplexebb és rugalmas megoldásokkal.
– A lehető legtöbb forgalmat kívánják átterelni az új céghez?
– Nem, a Retrack növekedését elsősorban új üzletekkel képzeljük el, nem a meglévők átállításával. Mi vasúti logisztikai szolgáltatást nyújtunk, és ezt szeretnénk hosszú távon fenntartani. Ennek alapfeltétele a jó fuvarozói kapcsolatok a piac minden szegmensében, de ezzel párhuzamosan célunk segíteni a Retrack-hálózatunk növekedését. Szállítmányozói érték a több lábon állás, most is több vasúttársasággal dolgozunk együtt stratégiai partnerként. A szállítmányozó akkor tud megbízhatóan fuvart szervezni, ha egymáshoz kapcsolódóan, a fő útvonalait lefedő országokban megfelelő és megfelelően sokrétű kapacitás áll rendelkezésére. Ezt természetesen hatékonyan tudja segíteni a cégcsoporton belüli vasútvállalat. A Retrack számunkra tehát egy kiemelt és optimális lehetőség – de nem az egyetlen a piacon.
– Milyen trendek határozták meg a VTG Rail Logistics Hungaria 2020-as évét?
– A pandémiától függetlenül érződött egy recessziós hatás, lettek szabad kapacitások 2019 végére a piacon. A járvány egyes iparágakat kedvezőtlenül érintett, ami hatással volt a vasúti mennyiségekre is. A nehézkesebbé váló fuvarszervezés miatt a speditőrfeladatok megnövekedtek, aminek köszönhetően 2020-at terv szerint teljesítettük, sikerült a megnyert és újraszervezett forgalmakkal jó évet zárni. Az eseti fuvarfeladatok térnyerése folytatódott. Az eszközkihasználtság növelése minden egyes szerelvényre való odafigyelést és tervezést igényel, hiszen az oda-vissza egyaránt rakott forgalmak arányának növelése az egyik fő cél. Ez egy hatalmas kihívás, ami a speditőrök szerepét erősíti, van igény az extrán komplex fuvarszervezésre. A megbízók értékelik ezt a figyelmet, és rengeteg spotigénnyel keresnek meg bennünket. Ezért folyamatosan fejlesztjük azt a képességünket, hogy a spotvonatokhoz is könnyebben tudjunk eszközt biztosítani – ez egy nagy és fontos kihívás, ha a jövőre tekintünk. Erre már szigetmegoldások vannak bizonyos árufélékre és viszonylatokra, de ez még nem európai szinten elérhető. Ezen a nagy és fontos kihíváson a jövőben is erősen dolgozni fogunk, és biztos vagyok benne, hogy középtávon egy teljes Európát lefedő megoldást tudunk ajánlani.
– Az intermodalitás mennyire fontos Önöknek?
– Az intermodalitás a VTG részére nagyon fontos téma jelenleg és a jövőre nézve is. A közútról vasútra átirányítható forgalmak kulcsszerepet játszanak az EU klímacéljainak elérésében. Technológiai innovációknak köszönhetően – mint például partnerünkkel, a VEGA-val közösen a nem daruzható pótkocsikra kifejlesztett fuvarozási és átrakási megoldással – olyan új piacok és lehetőségek nyílnak meg, amelyek jelentősen túlmutatnak a tengeri konténerek fuvarozásán. Az intermodális fuvarozások egyidejűleg gazdasági és környezeti előnyöket kínálnak, amelyek nemhogy veszélyeztetik a konvencionális vasúti fuvarozást, hanem éppen kiegészítik, erősítik azt. A közútról vasútra terelt forgalmak a teljes vasúti árufuvarozás rentabilitását növelik. A vasút gazdaságosan csak nagy és rendszeres mennyiségek mellett üzemeltethető, amihez a küldeményeket terminálokon, rendezőpályaudvarokon össze kell kapcsolni, a határokat le kell bontani a közlekedési ágak között és egyes ágakon belül is. A fuvarozási megbízásokat a meglévő vasúti hálózaton kell lebonyolítani, de senki nincs egyedül abban a helyzetben, hogy azt saját vagonnal, saját vontatással egész Európában megvalósítsa. Ki kell mondani, hogy a vasútnak szüksége van stratégiai együttműködésekre. Ez nem lehet hiúsági kérdés, mert ez gazdasági és hatékonysági kérdés. A digitalizáció itt egy jelentős lehetőség, hogy a szervezés hatékonyságát és az optimalizálást növelhessük.
– A VTG élen jár a digitális megoldásokban?
– Társaságunk hosszú évek óta foglalkozik hangsúlyosan és eredményesen a digitalizációval, és büszkeséggel tölt el minket, hogy vezető szerepet sikerült elérnünk Európában a vasúti digitalizáció terén. A VTG-nél általános meggyőződés, hogy a digitalizáció lehet az alapköve a vasút versenyképességének. Ezért vannak saját fejlesztéseink, termékeink, amelyek azonban az egész ágazat rendelkezésére állhatnak. Nyitottak vagyunk az együttműködésre, a tapasztalat- és információcserére más vállalatokkal azzal a tiszta céllal, hogy a projektekbe befektetett energiának gazdasági és környezeti előnyöket kell hoznia. A sikeres digitalizáció alapját a digitális tehervagonok jelentik, amelyek információs rendszerrel vannak felszerelve. Ha a teljes európai flotta rendelkezik majd ezekkel a telematikai eszközökkel, akkor érhetjük el a teljes optimalizációt a logisztikai folyamatokban, de a vagonok üzemben tartása terén is. A VTG által évek óta következetesen végrehajtott telematikai fejlesztések, szenzorok beépítése lehetővé teszi a megbízók számára a fuvarozások, az áruk állapotának nyomon követését, ami jobb átláthatóságot hoz a fuvarozási láncba. A „traigo” platformunk még egy nagy lépés ahhoz, hogy egy központi eszközzel biztosítsunk partnereink számára flottamenedzsmentet. Miközben a partnerünk már ma is valós idejű információkat tud lehívni a rendszerből a vagonjairól, ez előrevetít az eddigi analóg folyamatoktól eltérő más lehetőségeket is, akár egy online vagonbérlést vagy akár egy teljesen digitális karbantartás-menedzsmentet.
– A magyar vasúti fuvarpiac gyorsan alakul át. Mire lehet következtetni ebből?
– Egy vasútvállalatnak ma már nemzetközi, országokon átívelő hálózatot kell működtetnie. Ez hatalmas saját beruházásokkal vagy stratégiai szövetségekkel érhető el. A tulajdonosi struktúrákban történő változások logikusak, és ebbe az irányba mutatnak. Ezek alapvetően tőkeerős vállalatok üzemeltetési döntései, amelyeknek hosszú távú szándékaik és stratégiájuk van. Ez összességében a vasúti fuvarozásra pozitív hatással lehet. Korábban jellemzően helyi meghatározó vasútvállalatok voltak, de a fejlődési út a már többször említett határokon átívelő megoldások irányba mutat. Szállítmányozóként ez egyrészről üdvözlendő, hisz minőségi javulás várható ezektől a vasúti szolgáltatóktól, de azon üzleteknél, ahol ezek a vállalkozások konkurenciaként jelennek meg, ott is biztosak vagyunk abban, hogy – ahogy eddig is – a VTG Csoport megállja majd a helyét az erős versenyben megbízhatóságával, sokoldalúságával, európai lefedettségével és az említett, illetve a jövőben indítandó fejlesztésekkel!
Andó Gergely