A vasúti árufuvarozás papírmentesítéséről, a Rail Navigator Kft. mobilapplikációkból és webes alkalmazásokból álló moduláris rendszerében rejlő lehetőségekről és az új fejlesztési irányokról tartott előadást a Vasúti fuvarozás konferencián Kardos Tibor, a Rail Navigator Kft. ügyvezetője.
„A papírmentesítéshez a mi filozófiánk szerint a digitalizáción, az elektronikus megoldásokon, illetve a mesterséges intelligencián keresztül vezet az út” – indította előadását Kardos Tibor. E cél egybevág az európai uniós törekvésekkel is, hiszen következő lépésként az elektronikus fuvarleveleket tűzte zászlajára az EU.
Sokaknak azonban még mindig nem egyértelmű, hogy mi a különbség az elektronikus és a digitális megoldások között. „Az elektronikai rendszerek megjelenésével a papírfelhasználás nem tűnt el. A Morse-távíróhoz éppúgy szükség volt áramhoz, mint a nyomtatókhoz. A Rail Navigator Kft. által indított fejlesztések viszont olyan megoldásokkal szolgálnak, ahol valóban feleslegessé válik a papír, hiszen tableteken és mobiltelefonokon is elő tudják állítani a menetleveleket, és dokumentálni tudják az egész napi teljesítményüket az iparág dolgozói. Ezek az adatok pedig bekerülnek egy adatbázisba, ahonnan a diszpécsertől a menedzsmentig minden illetékes számára könnyedén hozzáférhetők a későbbiekben” – magyarázta a szakember.
A papírmentesítési törekvéseket a jogszabályi háttér is támogatja, mivel a Vasúti törvény kimondja, hogy a vasúttársaságok új technológiákat és új szolgáltatásokat fejleszthetnek ki, és elfogadhatnak bármilyen innovatív igazgatási technikát. „Ezt a gyakorlatban is tapasztaltuk, amikor 2019-ben a Közlekedési Hatóságnál voltunk az általunk kifejlesztett digitális menetokmány engedélyeztetése kapcsán” – idézte fel az ügyvezető. „Meglepődtünk, amikor azt mondták, hogy nincs szükség a jóváhagyásukra, mindössze az ezt használó cég biztonságirányítási kézikönyvébe kell bekerülnie. És innentől kezdve nem papírokat ellenőriznek majd, hanem mobiltelefont vagy tabletet” – tette hozzá.
A Rail Navigator Kft. a mai napig kb. 44 ezer darab digitális menetlevelet állított elő, amivel fél tonna, vagyis kb. 5 ezer négyzetméternyi papírt váltott ki. A digitalizálás részletei azonban még nem magától értetődőek a széles szakmai közönség előtt. Az adatok egyszerű, automatizálható kezeléséhez és visszakereséséhez lehetőleg mindent adatbázisokban kellene tárolni. „Cégünk az árufuvarozás terén fejleszt, különös tekintettel az erőforrás-gazdálkodásra, vezénylésre” – emelte ki Kardos Tibor. A hatékonyság érdekében keményen elhatárolódnak mindentől, amit nem tekintenek digitálisnak: ilyen például a papír, a fax, az e-mail és csatolmányai, az Excel-tábla, a fotó vagy a pdf-formátum. Egy befotózott Word-dokumentumot vagy pdf-et nem lehet visszafejteni, nem lehet keresni benne, ezért nem tekinthető digitálisnak!
„Mi úgy gondoljuk, hogy csak az számít digitális megoldásnak, ahol az adatok vasúti technológiába ágyazott adatbázisokból és rendszerek közötti interfésztámogatásokból keletkeznek, és ezeket webes vagy mobilapplikációkban lehet a felhasználók számára elérhetővé tenni” – szögezte le az előadó, hiszen sokkal könnyebb bármilyen munkát elvégezni, ha az ahhoz szükséges adatok rendelkezésre állnak. Például a személyzeti vezénylési rendszerüket is úgy tervezték meg, hogy olyan embert nem lehet vezényelni, akinek nincs az adott menetvonalra, mozdonyra típus-, illetve vonalismerete.
„És a vezényléseket természetesen nem e-mailben kapják meg a mozdonyvezetők, hanem a saját dokumentumkezelési rendszerünkön keresztül. A menetlevelünk is szinte teljesen digitális, mindössze egy-két adatot kell kézzel bevinni. Még a megjegyzés rovatot is hangbemondással lehet kitölteni” – sorolta a fejlesztés előnyeit Kardos Tibor. Az említett, Dosszié névre hallgató, belső technológiába ágyazott dokumentummenedzsment rendszert egy webes felületen keresztül szerkeszthetik az illetékesek. A kommunikáció, a dokumentumok, az üzenetek, a parancskönyvátadás-átvételek hiteles dokumentálása, archiválása – a Vasúti törvény szerint 5 évig – ugyanis elengedhetetlen.
Néhány hete már a mozdonyvezetői tanúsítványokat is elő tudják állítani digitálisan, fotóval és minden szükséges adattal együtt. Ráadásul minden szoftverük nyelvesített, így a külföldi felhasználásuk is lehetséges. Az útvonalkönyvüket is digitalizálták: ha rákattint valaki egy objektumra, a rendszer feldobja a szelvényszámát, ha rákoppint egy telefonszámra, már hívja is a forgalmi szolgálattevőt vagy az üzemirányítót. A Rail Navigator palettájáról szinte már csak az elektronikus fuvarlevél hiányzik, aminek fejlesztése kiemelt helyen áll a társaság jövőbeni tervei között.