Egyedi telematikai megoldások a vasúti szállítmányozásban

Egyedi telematikai megoldások a vasúti szállítmányozásban

Nemcsak a közúti fuvarozásban kínál telematikai rendszereket az iData Kft., hanem a vasúti szektor szereplői is fordulhatnak hozzájuk, akár egyedi kérésekkel is. A cég profilját és ún. villámegyedi megoldásait Joó Hajnalka kiemeltügyfél-menedzser és Kolozs Gábor projektmenedzser mutatta be a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.

A 2005-ben alakult társaság 5400 ügyféllel áll kapcsolatban, a rendszerük több mint 40 ezer gépjárművet követ, 8 országban értékesítik tevékenységeiket, és számos közép-kelet-európai leányvállalattal és disztribúciós céggel dolgoznak együtt. Csaknem 120 fős vállalati háttér gondoskodik arról, hogy az ügyfeleik igényeire megoldást találjanak. Ennek fontos eleme, hogy a termékeik saját fejlesztésűek és gyártásúak, aminek révén kiemelkedő innovációs eredményeket tudnak elérni.

„Az általunk „villámegyedi” megoldásnak nevezett szolgáltatásunk lényege, hogy az egyedi kérésekre, amelyekre a szokványos eszközeink, módszereink nem adnak megoldást, gyorsan és személyre szabottan reagálunk” – részletezte Joó Hajnalka. Habár a fő profiljuk a professzionális telematikai meg-oldások nyújtása gépjárművekbe, többéves együttműködéseket kötnek vasút-társaságokkal is, akik számára többek között nyomkövetésre, mozdony-pozícionálásra, folyamatos üzemanyagszint-mérésre, mozdonyvezető-azonosításra, villanymozdonyok esetében pedig áramfelvétel-figyelésre fejlesztettek megoldásokat. Ezekből az adatokból pedig az ügyfelek kérésére különböző, az egyes igényeknek megfelelő riportokat is tudnak készíteni.

A folytatásban Kolozs Gábor elmondta, hogy egy éve egy cég azzal kereste meg az iData csapatát, hogy megoldást szeretne a dízel meghajtású vasúti pályakarbantartó szerelvényei nyomkövetésére és üzemanyagszint-mérésére. Ez azért jelentett kihívást, mert a szerelvények december közepétől március közepéig leállnak, s ezalatt motor és generátor nélkül nem termelnek áramot, a telepített eszközük pedig lemerítheti a járművek akkumulátorát.

A fejlesztők megvizsgálták, hogy miként tudnak eleget tenni az ügyféligénynek, mi lehet az a megoldás, ami mind a két fél részére elfogadható. Végül kitalálták, hogy felszerelik az eszközüket egy nagyobb akkumulátorral, amit egy, a mozdony tetejére szerelt napelem tölt majd. A kivitelezésre – különösen a rögzítésre és az anyagválasztásra – nagyon oda kellett figyelniük, mert ezek a szerelvények olykor 80–90 km/h sebességgel is közlekednek. Az iData kreatív munkatársai végül mindenre találtak megoldást. Egy éve szerelték fel az eszközöket, és jól vizsgáztak: március közepén akkuprobléma nélkül indultak a járművek.

A mozdonyvezető-azonosításra szintén egyedi megoldással kellett előrukkolnia az iData csapatának, mivel a fedélzeti egység és az üzemanyagszint-mérő szondák a mozdony végében helyezkednek el, ami 20–30 méterre van a vezetőfülkétől. Ehhez egy speciális azonosítóeszköz és kábelezés kellett, de a cégnek sikerült abszolválni a feladatot. „Az, hogy ilyen jól tudunk reagálni ezekre az igényekre, az egyértelműen a saját gyártási és fejlesztési részlegünknek köszönhető, ami komoly stratégiai előnyt jelent” – tette hozzá a projektmenedzser.