Az európai vasúti járműpiacon a lízingcégeknek köszönhetően szinte megszűnt az általános mozdony- és teherkocsihiány. Tavaly ősz óta a MÁV Csoport is a piacvezető AKIEM-től bérel Siemens Eurosprinter villanymozdonyokat – előbb 25-öt, majd további 9-et –, ami az új beszerzés egyik alternatívája lett. Az AKIEM 800 mozdonya 15 országban közlekedik, főként árufuvarozó társaságoknál. Patrice Bildstein, az AKIEM európai értékesítési igazgatója a mozdonylízing aktualitásairól számolt be a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.
Az eszközpark finanszírozása komoly feladat, így nem mindegy, hogy a jellemzően néhány hónapra előre látható vasúti fuvarokhoz hogyan biztosítják az eszközöket a fuvarozók és szállítmányozók. Az AKIEM háromféle tevékenységet végez: mozdony- és motorvonat-bérbeadást, valamint járműkarbantartást.
A mérethatékonyság itt is fontos: az AKIEM 2 milliárd euró értékű flottájának bérbeadásából 2023-ban 250 millió euró bevétel származott. Vagyis a 30 évesre tervezett élettartamú járművek 8 év alatt visszahozhatnák az árukat, ha nem kellene a karbantartásukra költeni. Márpedig ez is a bérbeadó feladata, aminek eleget is tesz, így a gépek üzemkészsége az élettartam második felében is kiemelkedően magas marad.
Magyarország a földrajzi fekvésének köszönhetően központi szerepet tölt be az európai vasúti árufuvarozásban, így nem meglepő, hogy az AKIEM mozdonyflottából 150 lett felszerelve a magyarországi közlekedéshez szükséges vonatbefolyásolási rendszerrel. E gépek kisebb-nagyobb rendszerességgel ténylegesen is megjelennek a magyar hálózaton, kihasználva a több országban való bevethetőségüket.
Az AKIEM flottában ALSTOM, SIEMENS és Bombardier mozdonyok is jelentős számban vannak, életkoruk pedig 0–20 év között szóródik. Így minden bérbevevő megtalálja a flottában az ár-érték arányban számára legkedvezőbb megoldást. A MÁV-START esetében például komoly előny származott abból, hogy a bérelt mozdonyok gyakorlatilag azonosak a társaság Taurus mozdonyaival, illetve az Ausztriából átjáró ÖBB-s mozdonyokkal, s nem kellett típusismereti oktatást tartani a magyar mozdonyvezetőknek.
A bérelt mozdonyok 2–6 hónap alatt forgalomba állíthatóak, ami egy új mozdony 2–3 éves beszerzési idejének ugyan a töredéke, de még így is jelentős, ezért fontos, hogy bérbevétel esetén is 2–3 éves távlatokban gondolkozzanak a vasútvállalatok. Ennél rövidebb időre nincs értelme a bérlésnek annak átfutási ideje és adminisztrációs kötöttségei okán.
Az AKIEM partner abban, hogy támogassa a vasútvállalatok fejlesztéseit és az új projektekhez megfelelő eszközöket biztosítson. Ez különösen fontos egy olyan időszakban, amikor rövid távon stagnálnak vagy csökkennek a volumenek, de középtávon mindenki óriási fellendülésre számít.
A felhasználóik első számú kihívása a kamatszint alakulása, ebben az Euribor a meghatározó. Annak szintje a 2019–2021-es időszak -0,5 százalékos szintjéről 2023-ra 4 százalékra ugrott, és idén se várható a 2,5 százalék alá csökkenése. Ez jelentős mértékben drágítja az új beszerzések finanszírozását, ami természetesen az AKIEM flotta bővülésére is kihat: az elmúlt egy évben alig nőtt a flotta, és a piac jelen állása szerint 2027 lesz, mire a 900. gépet is állományba veszik, miközben csak 2020-ban 200 mozdonnyal nőtt az állomány.
A kelet-közép-európai piac specialitása a minifolyosók megközelítésének alkalmazása, vagyis a vasúttársaságok nem Romániától Svédországig akarnak egy mozdonnyal közlekedni, hanem csak Romániától Hegyeshalomig, vagy Budapesttől Koperig vagy Rijekába, a lengyelek pedig inkább csak Németországba és olykor Hollandiába. A többi igényt le tudják fedni koros, kicsit korszerűtlen, de olcsón üzemben tartható mozdonyokkal.
„Értjük ezeket az igényeket, igyekszünk megfelelni nekik, ezért a portfóliónk tartalmazza azokat a 10–20 éves mozdonyokat is, amelyek már nem annyira drágák, de még kellően korszerűek az ilyen feladatokhoz. E gépek karbantartására Magyarországon műhelyünk is van Komáromban” – tette hozzá Patrice Bildstein.
A legújabb mozdonyok akár már 10 országban is közlekedhetnek, ténylegesen lefedve a teljes vasúti korridorokat. Nagyon izgalmas, hogy a terminálok gyorsabb és hatékonyabb kiszolgálása érdekében nő az igény az „utolsó kilométeres” mozdonyokra, amelyekkel a rakodóvágányokon való tolatáshoz – napi párperces munkára – már nem kell egy külön dízelmozdonyt fenntartani.
„Az üzleti tevékenységünk fő célkitűzése tehát az, hogy a megfelelő szolgáltatási csomagban a megfelelő termékeket Európa bármely régiójába elvigyük annak érdekében, hogy egy zöldebb Európát teremtsünk” – zárta előadását az AKIEM európai értékesítési igazgatója.