Közlekedési, többségében a vasutat érintő projektek sora pályázhat uniós forrásra a kormány támogatásával a hétfői Magyar Közlöny szerint.
A fejlesztések külső forrása az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz, a hazai a magyar állam, illetve a támogatásra pályázó magyarországi vállalat lenne. A beruházások többsége a hazai fejlesztéseken túl azt is szolgálná, hogy létrejöjjön, illetve erősödjön az érintett magyarországi és európai szolgáltatás összhangja.
A legnagyobb beruházásnak a Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonal meglévő vágányának felújítása, illetve ugyanezen a nyomvonalon egy új vágány építése ígérkezik. Az állami projekt nettó 100,5 milliárd forintot vinne el, ebből 63,4 milliárd származna uniós forrásból, a többi a hazai költségvetésből.
Pályázhat a MÁV-START Zrt. is, amely a 25 TRAXX márkájú mozdonyát szerelné fel az ETCS L2 B3 fedélzeti eszközökkel. Az új eszközökkel felszerelt mozdonyokat Magyarország mellett engedélyeztetni kell Ausztriában és Romániában is. Mindez nettó 3,4 milliárd forintba kerülne.
Az állam előkészítené az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszert telepítését is a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon nettó 187 millió forintból. Két magánvasút-társaság, az MMV Zrt. és a Floyd Zrt. együtt csaknem nettó 202 millió forintból fejlesztené a fuvarozáshoz kapcsolódó számítógépes irányítását, a hasonló uniós rendszerekhez való igazodását. Az átjárhatóságot az úgynevezett TAF alkalmazás és a TSI műszaki előírás bevezetése ígéri. Megkapta a hátszelet a Budapest vasúti átjárhatóságát célzó tanulmány előkészítése is, amelyből kiderülne, hogyan javuljon a nagy távolságú és a városi közlekedés kapcsolódása és együttműködése.
vg.hu