Innovatív és fenntartható vasúti logisztika

Innovatív és fenntartható vasúti logisztika

A VTG fő profilja a vasúti teherkocsik bérbeadása, de a logisztikai üzletáguk is nagyon jelentős. Vannak olyan kitörési pontok, amelyek új igényeket generálhatnak a vasúti logisztikára, de a dekarbonizációt a vasút csak összefogással tudja megoldani, egyedül soha. Ehhez a vasút és a közút szorosabb együttműködése szükséges, hangoztatta Potvorszki Zoltán, a VTG Rail Logistics ügyvezetője a Szállítmányozás 2024 konferencián.

Az uniós Zöld Megállapodás céljai között a vasút 30 százalékos részaránya szerepel 2030-ra. Ehhez képest ma az EU-tagállamok együttesen 13,8 százaléknál tartanak – a csővezetékes szállítással nem is számolva, úgy kb. 17 százalék lenne. Ezt megduplázni nemhogy 2030-ra, de 2040-re is hatalmas kihívás.

De vajon milyen innovatív megoldások és eszközök vannak a részarány növeléséhez? Egyrészt lehet építeni a vasúti szállítmányozók kreativitására. Ők mindig is innovatívak voltak, kihasználva a kötött pályán aktuálisan elérhető lehetőséget, a lehető leghosszabb és legnehezebb vonatokat közlekedtetve a gazdaságosság érdekében. Ma már csaknem 3 ezer tonnás tehervonatok is száguldanak több európai országban is. A fuvarigények hektikusságát is tudják kezelni: ha kevesebb az áru, akkor több kocsicsoportból gyúrnak össze egy vonatot, vagy rakott és üres irányvonatokat egyesítenek annak érdekében, hogy a vonat minél jobban ki legyen terhelve. Változott a technológia is: ma már a mozdonyokat nem kell mindig lecserélni a határon, de egyre többször már a mozdonyvezetőt sem. Ezzel gyorsabban visszaérnek a fuvareszközök, ugyanannyi eszközzel több fuvarfeladat teljesíthető.

A VTG egyik erőssége, hogy befektet újféle eszközökbe is. A cél olyan rakodási technológiák alkalmazása, amelyek lehetővé teszik, hogy mindkét irányba rakottan közlekedjenek a vagonok, eltérő áruféleségeket szállítva.  Az összecsukható konténerek például a visszaúton annyira kevés helyet foglalnak el, hogy azokra még más áru is felhelyezhető.

A legnagyobb potenciált azonban a nem daruzható félpótkocsik vasúti szállítása jelenti. Ebben mára igen színes lett a kép. A VTG partnere erre olyan megoldást talált ki, amivel a forgalomban lévő félpótkocsik 95 százaléka vasútra tehető. A korábban erre kitalált megoldások csak részlegesen tudtak elterjedni, épp a műszaki kompromisszumaik miatt, de az újabb megoldások már nem igényelnek jelentősebb alkalmazkodást a megbízói, közúti fuvarozói oldalon. Magyarországról is közlekedik már napi rendszerességgel olyan intermodális vonat Németországba, amihez már terminál se kell, csak egy rakodóvágány.

A műszaki megoldások tehát adottak, de a vasút kitörési pontjává mindaddig nem válhatnak, amíg a vasút és a közút egymás konkurenseként dolgozik, és nem pedig együttműködésben kínálnak zöldlogisztikai megoldást. A vasúti megoldás akkor lesz szélesebb körben is piacképes, ha a zöldmegoldások versengenek majd egymással, nem pedig a kicsit drágább zöldmegoldás az olcsóbb hagyományossal. Magyarországon is van már azonban arra támogatási rendszer, hogy a zöldlogisztika költséghátrányát enyhítse. Ám így is nehéz megtölteni az intermodális vonatokat, mert önmagában egyik közúti fuvarozónak sincs ehhez kellő volumene, így szükség van együttműködésre, a vasúti operátorok szervezőmunkájára.

Egy harmadik irány az új személy-autók káros anyag nélküli fuvarozása a gyártóhely és a szalonok között. E megoldás előnye, hogy elektromos autók is rakodhatók vele, amik nehezebbek, mint a hagyományos üzemanyaggal működőek. Amikor az utolsó kilométerekre egy elektromos vontató kerül az autókat szállító tréler elé, akkor a teljes logisztikai láncból kiküszöbölhető a károsanyag-kibocsátás. Ebben a VTG-nek az a szerepe, hogy beruházott sok olyan bölcsős kocsiba, amelyek lehetővé teszik e fuvarozási mód kivitelezését.

Említést érdemelnek még azok a moduláris eszközök, amelyekkel a konténerszállító kocsik alkalmassá tehetőek más árufélék, például vasúti sínek, csövek, acélidomok, fa, ömlesztett áru szállítására. Ezzel megtakarítható a speciális kialakítású vagonok gyártási többletköltsége.

Egyre több az okosvagon a vasúthálózaton, a VTG ilyen megoldása innovációs díjat is nyert idén. A kocsi érzékelőkkel felszerelt, az állapota távolról megfigyelhető, a karbantartása jobban tervezhető. Ez már egy továbblépés attól, hogy a VTG teherkocsiflottát felszerelték GPS nyomkövetőkkel. Az egyre több rendelkezésre álló adat a bérlőkkel és üzemeltetőkkel is megosztható az őket érdeklő mértékben, amitől a vasúti logisztika tervezhetőbbé vált, illetve növelhető a flotta rendelkezésre állása, ami az egyik legfontosabb minőségi mutató.