A Magyar Vasúttörténeti Parkba invitálta a Rail Cargo Hungaria szeptember 21-ére egy szakmai rendezvényre a szaksajtót annak apropóján, hogy európai tesztkörútjának részeként először érkezett Magyarországra digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat. Kovács Imre a rendszer bevezetésének feltétlen híveként ismertette a vasúti teherkocsik összekapcsolásának jelenlegi manuális és költséges műveletét kiváltó technológiát, illetve válaszolt a vasúti árufuvarozás helyzetére irányuló kérdéseinkre is.
– A teherkocsik és mozdonyok digitális automata központi ütközővel való felszerelése valóban fontos a vasútvállalatok számára?
– Igen, ennek a műszaki fejlesztésnek a bevezetésére mielőbb szükség van. A vasúti árufuvarozás technológiai fejlesztésekkel igyekszik megőrizni a meglévő pozícióit. A Rail Cargo Group erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy kidolgozza azokat a technológiákat, amelyek még hatékonyabbá és versenyképesebbé teszik szolgáltatásainkat, és ennek már vannak látható eredményei is.
– Ezek sorából miért emelkedik ki az igen költségesnek tűnő DAC?
– A vasúti árufuvarozás térhódításának egyik legnagyobb nehézsége, hogy a kocsik szét- és összekapcsolása, valamint a fékpróbája emberi közreműködést igényel, ami rugalmatlanná és rendkívül időigényessé teszi a vasút-logisztikai folyamatokat. Jelenleg minden egyes alkalommal meg kell emelni a több mint húsz kilós csavarkapcsot, ezen felül össze kell kapcsolni a fékvezetékeket is. Ez nehéz, nagy koncentrációt igénylő és balesetveszélyes munka, amit a kollégáknak műszakonként átlagosan háromszázszor is el kell végezniük, akár rendkívül szélsőséges időjárási viszonyok között is.
– Találnak még e tevékenységre egyáltalán jelentkezőket?
– Ezt a tevékenységet érthető módon egyre kevesebben vállalják. A vasúti szakma elöregedett, nagyon nehéz a nyugdíjba vonuló kollégákat pótolni. A Rail Cargo Hungaria kiterjedt utánpótlásnevelési programot valósít meg, mégis nehéz ezekre a feladatokra munkaerőt felvenni. Az üzemeltetés automatizálásától ezért elsősorban azt várom, hogy emberi erőforrást szabadítson fel a munkaerőhiánnyal küzdő ágazat számára. A DAC lehetőséget kínál arra, hogy a jelenleg ezen a területen dolgozók a jövőben jobb és biztonságosabb munkafeltételek között végezzék a tevékenységüket.
– Ez tehát egy szimpla létszámkiváltó innováció?
– A DAC a kocsik össze- és szétkapcsolásához szükséges költségek csökkenése mellett utat nyit az innovációnak a vasúti áruszállításban, minden eddiginél gyorsabb és rugalmasabb kiszolgálást, megnövelt fuvarozási kapacitásokat biztosítva. Ezenfelül az eddigi „buta” vonatokból intelligens, digitalizált szerelvényeket hoz létre, mivel a szerkezet által biztosított kapcsolat lehetővé teszi az informatika számára a vonat számos adatának folyamatos nyomon követését. A jövőben, a projekt későbbi fázisában a fékpróbák is a jelenleginél lényegesen gyorsabban lesznek elvégezhetők a mozdonyról, további vasutasok közreműködése nélkül.
– Hogyan értékeli a Rail Cargo Group – és ezen belül az RCH – 2023-as üzleti és forgalmi eredményeit?
– Az idei eredményeinkre erősen rányomja a bélyegét az általános gazdasági válság, ami egész Európában sújt minket. Ausztriában a világjárvány idején az osztrák állam támogatásokban részesítette a cégcsoportot, most viszont önállóan kell talpon maradnunk. A vasúti áruforgalom szállítási teljesítményének visszaesése egész Európában és Ausztriában is 10 százalék körüli, míg ez Magyarországon több mutató szerint elérheti a 20 százalékot is.
– Mely szegmensekben a legnagyobb a visszaesés?
– Akárcsak Ausztriában, a Rail Cargo Hungaria forgalmaiban is az egyeskocsi-szegmens esett vissza legjobban, és az irányvonatos forgalom is csökkent. A nehéz körülmények ellenére az RCH idén gazdaságilag jó állapotban van, de a kedvezőtlen körülmények és folyamatok erős figyelmeztetést jelentenek. A jövőre nézve figyelembe kell venni például a gabonaimport korlátozásának fuvarvolumenekre gyakorolt hatásait és a Dunaferr tulajdonosváltásával kapcsolatos fejleményeket. Ezek ellensúlyozására a társaság minden területen javítja a működésének hatékonyságát, és fokozza a kereskedelmi tevékenységét.
– Milyen hatással van az egyeskocsi-forgalom versenyképességére a magyar kormány által nyújtott támogatás?
– Nagyon fontos jelzés a magyar vasútvállalatok számára, hogy a kormány a nehéz gazdasági helyzet körülményei között is intézkedett az egyeskocsi-fuvarozás támogatásának folyósításáról. A kapott szubvenció lélegeztetőgépen tartja ezt a nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást. Ennek keretein belül biztosítani tudjuk a logisztikai láncot annak a 700 magyar közép- és nagyvállalkozásnak, amelyek enélkül csak drágán juthatnának nyersanyaghoz, és nagy nehézségek árán szállíttathatnák el áruikat a felvevőpiacaikra. A támogatással sikerül megőrizni számos magyar termék exportképességét is, amelyek közül sok továbbítására közúton nincs is lehetőség.
– Mekkora volument jelent ez?
– A Rail Cargo Hungaria 2022-ben mintegy 6 millió árutonnát továbbított egyeskocsi-fuvarozással. Társaságunk a magyar ipar legfontosabb szegmensei – az agrár-, acél- és vegyipar, a fa- és ásványolajipar, a papír- és cellulóz-ipar – számára biztosítja a termeléshez és értékesítéshez kapcsolódó logisztikai megoldásokat.
– Ez a támogatás csak 2023 végéig él. Mi lesz azután?
– Az egyeskocsi-fuvarozás támogatására hosszú távon, a jelenlegi időszak lejártát követően is elengedhetetlenül szükség lesz, hiszen a legösszetettebb vasútüzemi technológia költségei nem csökkennek. Bízom abban, hogy a magyar kormány a jövőben is megteszi a szükséges lépéseket a támogatás meghosszabbításának brüsszeli engedélyezése érdekében. Nagyra értékelem továbbá a hálózat-hozzáférési díj felárának eltörlésére tett erőfeszítéseket – a vontatási villamos energia magas díjainak kompenzációja érdekében. A fuvarpiacon ugyanis a vasút helyzete tovább romlott a közúttal szembeni versenyben a vontatási villamos energia árának rendkívüli emelkedése miatt.