Szállítmányozás 2024 konferencia

A vasútvállalati működés digitalizációjának aranykora – interjú Kónya Péterrel, a Rail Navigator Kft. vezető fejlesztőjével

A vasútvállalati működés digitalizációjának aranykora – interjú Kónya Péterrel, a Rail Navigator Kft. vezető fejlesztőjével

A vasútvállalatok működését egyre inkább meghatározza, hogy a hatóságok, állami szervezetek, pályahálózat-működtetők és a kapacitáselosztás folyamatában egyaránt elvárt az elektronikus kapcsolattartás és a magasfokú, automatizált adatcsere. E kihívásokra a vasútvállalatok egyedi szoftverfejlesztéssel vagy egy, a piacon bárki számára elérhető szoftvercsomag használatával válaszolhatnak. Az utóbbi tűnik kisebb üzleti kockázatúnak.

– A Rail Navigator a vasútüzem szoftveres támogatásában több évtizede jelen lévő piaci szereplő. Így logikusnak tűnt, hogy a magánvasutak felé is nyissanak. Mit kínálnak nekik pontosan?

– Az utóbbi években a társaság szoftverfejlesztési stratégiájának meghatározó eleme lett, hogy olyan IT-platformot építsünk fel, amely lefedi az árufuvarozó vasútvállalatok üzemi feladatait az ajánlatkészítéstől kezdve az utókalkulációig, beleértve a kapcsolódást és adatcserét a lebonyolításban érintett cégekkel és szervezetekkel. A legtöbb kisebb magánvasút még mindig a közismert szövegszerkesztő, táblázatkezelő szoftverek segítségével, valamint webes felületen vagy e-mailes adatátadással bonyolítja a forgalma szervezését. Ám ennek erőforrásigénye, növekvő komplexitása és a tévedések lehetősége, valamint annak várható következményei okán egyre erősebb az igény valamilyen átfogó, specifikus szoftveres megoldásra.

– Több cég is indított saját szoftverfejlesztési projektet, de kevés lett közülük átütő siker. Miért?

– Az önálló szoftverfejlesztés csak a legnagyobb szereplőknek lehet egyáltalán opció, az ehhez szükséges infrastruktúra (például szerverpark) folyamatos üzemeltetését és fejlesztését a kisebb cégek nem engedhetik meg maguknak. Jellemzően már a menetrend-megrendeléshez szükséges interfész kialakítása is meghaladja a vasútvállalatok lehetőségeit, a többi pedig ennél csak bonyolultabb. A mi célunk az, hogy olyan cégeknek szolgáltassunk professzionális vasútüzemi szoftveres támogatást, akik külön-külön nem engedhetik ezt meg maguknak, de együttesen már képesek egy szakosodott szolgáltatót eltartani. Ez így egy igazi nyertes-nyertes helyzet lehet.

– Mit kínálnak Önök a piaci szereplőknek?

– Haviköltség-alapon kínálunk hozzáférést a vasútvállalatoknak a számos modulból álló, a felhasználói igények alapján folyamatosan bővített és továbbfejlesztett szoftvercsomagunkhoz. A digitalizáció vonatára hozzánk felszálló partnerek versenyképesebbé válhatnak általunk, hiszen az adminisztratívmunkaerő-szükségletük csökkenthető, a folyamatok gyorsulnak és pontosabbá válnak. A kisebb cégek a digitalizáció világában ma már könnyen hátrányba kerülhetnek, a növekedésük korlátozottá válhat, ha nem korszerűsítik a működésüket. Ráadásul egyre több helyen elvárás az elektronikus adatszolgáltatás. Be kell látni végre mindenkinek, hogy az Excel-tábla, az e-mail, az sms és szkennelt papír nem jelent digitalizációt, hiába digitálisak. Kell egy olyan rendszer is, ami az adatokat kezeli!

– Milyen modulok érhetőek el a Rail Navigator szoftverében?

– A vasútvállalati üzemvitelt támogató szoftverünket nulláról kezdtük el fejleszteni négy évvel ezelőtt. Végigjártuk az országot, a releváns vasútvállalatokat felkerestük a piacon, és az ő igényeik alapján építettük fel lépésről lépésre a rendszert. A Rail Navigator IT-megoldása sok kis alkalmazásból áll össze egy platformmá. Most már ott tartunk, hogy a megrendelés, az árajánlat-készítés és a közlekedtetés (menetlevél, okmányok, teljesítésigazolások kezelése és előállítása) már egy rendszerben végigkövethető. Emellett vannak erőforrás-vezénylő, munkaidő-nyilvántartó, a szakmai vizsgák érvényességét figyelő és automatikusan aktualizáló modulok is. Kiemelt figyelmet szántunk az adatszolgáltatások és interfészek kialakítására. Így amikor ezek használata már kötelező lesz, nem csak opcionális, az minket és az ügyfeleinket nem éri majd váratlanul. A jövőt alapvetően határozza meg az EU digitalizációs elvárása. Az idő a Rail Navigator platformjának dolgozik, mert a jövő már kopogtat. 2020–2021-ben az NKFIH pályázati támogatásával komoly fejlesztéseket valósítottunk meg; a www.railnavigator.hu oldalunkon minden modulunkat, szolgáltatásunkat részletezzük.

– Mi alapján döntenek a következő fejlesztési lépésről?

– Nagyjából ezer felhasználó kapott már hozzáférést a rendszerhez, így rengeteg felhasználói visszajelzést kaptunk, amit be tudtunk építeni. A vasútvállalatoknál sok jó szakemberrel dolgozunk együtt, akik meg tudják fogalmazni, mit szeretnének. Mi pedig vasúti informatikusokként folyamatba szervezzük azokat a munkafázisokat, amelyekre eddig nem feltétlenül gondoltak egy folyamat részeként, mert nem látják át, hogy az egyes munkafázisoknak mi a hatása más folyamatokra. A vasúti áruszállítási folyamatok digitalizálása érdekében tehát folyamatos párbeszédre van szükség a vasúti szakemberek és a rendszert fejlesztő informatikusok között.

– Mennyire szabható az egyéni igényekre a szoftverük?

– Nem dobozos szoftvert árulunk, de a rendszerünk lefedi a vasútvállalati működés kötelező, cégfüggetlen folyamatait. Ezenfelül minden társaságnál vannak sajátos elvárások, amiket a telepítés és a beüzemelés során egyedileg kell megoldani. Ilyen lehet például a bérszámfejtő programokkal való adatcsere. Ezekhez alkalmazkodni kell, az adott szoftver által elvárt formátumban átadva az adatokat. Így ezeket a tőlünk független szoftvereket is gyorsabban, jobb minőségben tudják használni.

– Mennyire gyorsan változik a vasútvállalatok IT-környezete?

– A fejlesztési igények folyamatosan érkeznek. Ritka az olyan változtatás, ami csak egy céget érint, így a szoftverváltoztatásokból jellemzően minden megbízónk profitál. Ez egy kicsit közösségivé is teszi a fejlesztést, hiszen önmagában egyik cég sem tenne bele akkora összeget, amiből meg lehet csinálni egy új modult, de együttesen már tudják ezt finanszírozni. Tehát minél több a megbízó, annál gyorsabb lehet a fejlesztés, és szélesebb körű a szolgáltatás. Már négy éve dolgozunk a programon, de még most is lesz egy újabb modulja, amivel egyre több elvárásnak felelünk meg. Folyamatosan változnak az igények és a külső rendszerek, amikhez kapcsolódni kell. Ezzel egyre nagyobb részét fedjük le a fuvarozási folyamatnak. Nemcsak a jogszabályokban lefektetett követelmények miatt fontos ez a magánvasutaknak, hanem a jól felfogott gazdasági érdekük is az, hogy valós időben lássák a saját teljesítményüket. A naprakészség különösen fontos akkor, amikor már napi szinten változnak a költségek, például a gázolaj ára.

– Mi a helyzet azokkal az adatokkal, amik nem állnak rendelkezésre elektronikusan?

– Kezdetben rengeteg manuális adatbeviteli feladatunk volt, például a digitális Útvonalkönyv elkészítésekor. Sokszor az elektronikus adatátadás kinyomtatott táblázatok, nyugták szkennelve való átadását jelentette. Sajnos még mindig vannak érthetetlenül anakronisztikus üzemviteli megoldások. Az üzemanyag-elszámolási rendszerek mindenképp ide sorolhatók, ahol akár nyolc évig is kell őrizni a bizonylatokat, ám azokat digitálisan még mindig nem adják át.

– Mik most az aktuális kihívások?

– Vizsgáljuk az egyeskocsi-fuvarozás állami támogatásának megszerzéséhez szükséges adminisztráció támogathatóságát, a GPS-követés adatainak bevonását a menetigazolványok kitöltésébe, a fuvarozási eseményrögzítések segítését, teljesítésigazolások generálását és még a CÍM-fuvarlevelek elektronikus előállításával is foglalkozunk, mert a világjárvány idején a digitális okmányok szerepe felértékelődött. Most készült el a KTI vizsgainterfésze, ami az eddigi exceles nyilvántartást teszi személyre szabottan átláthatóvá. Hamarosan befejeződik a fejlesztés, ami lehetővé teszi a mozdonyvezetői tanúsítványok kiállítását a rendszerben tárolt személyzeti adatok alapján.

 

NÉVJEGY

Kónya Pétert mindig is érdekelte a vasút. „Gyerekkoromban a Jelzési utasítást bújtam, és szerettem volna terepasztalt is. A vasúti szoftverek fejlesztésével közvetlenül 2009-ben lett kapcsolatom a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar fizika-informatika szakos hallgatójaként, ahol dr. Koniorczyk Mátyás oktató működött együtt a Rail Navigatorral, ebbe bevonva junior fejlesztőként hallgatókat is. Ez egyetemistaként jó lehetőségnek tűnt a tapasztalatszerzésre, és érdekelt a terület is. Azonnal a mélyvízbe kerültem, mivel éppen egy nagy fejlesztés indult a közlekedési hatóság igazgatási rendszerének elkészítésében. Ebben a nemzeti hatóság gördülőállomány-jegyzékét kellett összekötnöm az európai uniós hatóság (ERA) adatbázisával. Ezt a MÁV-START Railman személyzetvezénylő rendszer grafikus felületeinek fejlesztése követte. Szeretem az ilyen kihívásokat. A szakdolgozatom telemetrikus adatgyűjtő fejlesztéséről szólt, a diplomamunkámat pedig vasúti személyzetvezénylő rendszer fejlesztéséből írtam. Ezek a témák azóta is meghatározzák a mindennapi munkámat. A vasút egy nagyon speciális területe az informatikának. Dolgoztam más területeken is, amiket sokkal egyszerűbbeknek találtam, mert nincsen összetett követelményrendszer és ennyiféle kapcsolódási szükséglet külső szereplőkhöz. E területen dolgozva érteni kell a vasútüzemtanhoz (ha nem is forgalmi vizsga mélységéig), az infrastruktúra leírásához vagy a gördülőállomány speciális tulajdonságainak nyilvántartásához. A Rail Navigator azért is támogatja régóta a home office munkavégzést, mert nem található meg egy városban az összes szükséges fejlesztői kompetencia. Az ország több pontján élő kollégák dolgoznak együtt egy-egy projekten, én például Harkányból. Próbáljuk mindig a legújabb technológiákat és módszereket bevonni a fejlesztésekbe és a háttérműködésbe. Így viszonylag nagy elvárásoknak kell megfelelnie annak, aki velünk dolgozik. Oktatok a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán programozás-módszertant, onnan hallgatókat is fogadunk gyakorlatra, idén is érkeztek hárman. A Rail Navigator Kft. és jómagam is kiemelt figyelmet fordítunk a szakmai utánpótlás biztosítására.”

 

Andó Gergely