A beruházás révén a 100-as vasútvonal alkalmas lesz arra, hogy 160 kilométer/órával közlekedjenek a vonatok, így lényegesen rövidül majd a menetidő Debrecen és Budapest között.
A 100-as vasútvonal Püspökladány és Debrecen közti szakaszának felújítását kettébontották, a Püspökladány-Ebes szakaszra és az Ebes-Debrecen-Apafa szakaszra, ezáltal a kivitelezési munkák Debrecen területén jobban összehangolhatók. A Püspökladány és Ebes közti szakaszon már dolgoznak.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. augusztusban írta ki a közbeszerzést az Ebes és Debrecen közti vasúti pálya korszerűsítési munkáira is. A nyertesnek 7,65 kilométernyi pályát kell majd felújítani úgy, hogy az alkalmas legyen a 160 kilométer/órás pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre.
A Közbeszerzési Értesítőbe most került fel az összegzés, eszerint négy cég, illetve konzorcium jelentkezett a munkára.
A legolcsóbb ajánlatot az Ágod-Völgye Konzorcium adta, melynek a V-Híd Építő Zrt. és az R-Kord Kft. a tagja. A konzorcium nettó 13 milliárd 778 millió forintért vállalta a beruházás elvégzését, ezzel ez a cég lett a tender nyertese,
A szerződéskötlési moratórium december 11-éig tart; akkor lehet megkötni a szerződést, ha a vesztesek nem támadják meg a döntést.
Az Ebes és Debrecen közti szakasz megújítását a mostani tervek szerint 2018-ban és 2019-ben végzik majd el. A fejlesztést uniós és hazai forrásokból finanszírozzák.
A Szajol és Debrecen vonalszakaszon 2018 és 2021 között építenék majd ki az úgynevezett ETCS2 vonatbefolyásoló rendszert, hogy valóban 160-nal tudjanak majd közlekedni a vonatok.