Magyarország korábban jelezte, hogy kész anyagilag – akár 200 millió euróval – támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő.
Az ellenzéki Bal párt volt a legnagyobb ellenzője annak, hogy Magyarország részt vegyen a projektben, szerintük Szlovénia egyedül is finanszírozni tudja a terveket. Korábban a szlovén parlamentben is vita alakult ki Magyarország szerepéről a Koper-Divaca vasútvonal bővítésében. A szlovén kormány akkor azzal érvelt, ha nem vonnak be partnerországot az építkezésbe, más, stratégiailag fontos infrastrukturális projektektől kellene pénzt elvonniuk.
A kabinet már korábban el akarta kezdeni a projekt kivitelezését, de egy civil szervezet és az ellenzéki jobbközép Szlovén Demokrata Párt referendumot kezdeményezett, mert szerintük túl drága az építkezés, és teret adhat a korrupciónak. A népszavazás azonban sikertelenül zárult.
Jure Leban, a közlekedési minisztérium államtitkára üdvözölte a bizottság döntését, és úgy vélte: az első tárgyalások már 10 napon belül elkezdődhetnek. Peter Gaspersic közlekedési miniszter korábban hangsúlyozta: Szlovénia partnerként tekint Magyarországra, mert az együttműködés nemcsak pénzt hoz, hanem ügyfelet is.
A szlovén kormány szerint a projekt növeli az állami tulajdonban lévő koperi kikötő versenyképességét az adriai-tengeri (Rijeka, Trieszt) és európai viszonylatban egyaránt. Az infrastrukturális igazgatóság már kiírta a kivitelezési feladatok ellátására a pályázatot.
A kabinet nemrég 44,3 millió euró uniós támogatást is nyert a vasútépítési projekt előkészítésére, illetve az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank 25 évre szóló hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötő vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország.
A Koper-Divaca vasútvonal bővítés a szlovén kormány kiemelt projektje, kivitelezése összesen 1 milliárd euróba kerül.
MTI