A koperi kikötőbe vezető második vágány (Drugitir) megépítésére létrehozott 2TDK nevű projektcég 49 százalékát akarja megszerezni Magyarország – írja a szlovéniai parlamenti bizottsági vitákról a Delo című lap. Ezzel a tulajdonrésszel döntési jogok és a bevételekből való részesedés is járna.
A hivatalosan eddig meg nem erősített hírek szerint a koperi kikötőben ingatlanokat s talán szállítmányozási létesítményeket is szeretne hosszú távon bérbe venni Budapest. Azt is szeretné elérni, hogy magyar cégek is részt vehessenek az építési munkálatokban, továbbá a GYSEV vasúttársaságnak biztosítani akarja, hogy a Koper és Magyarország közötti teherforgalomban részt vehessen. Minderről a szlovén állami tévé híradója, a Dnevnik számolt be néhány napja.
A második vágány a Divača–Koper szakaszon mindössze 28 kilométeres lenne, de rendkívüli természeti akadályokat kell legyőzni, ezért a projekt finanszírozására európai uniós és magyar pénzeket is be akart vonni a szlovén kormány.
A beruházás összesen körülbelül 650 millió euróba kerülne, és az már korábban is közismert volt, hogy a magyar részvétel a költségek egyharmadát sem érné el, mintegy 200 millió eurót tenne ki. Ennek fényében a magyar követelések – magyar szemmel nézve – nem is számítanának túlzottnak, hiszen a magyar rész ugyanúgy 200 millió euró lenne, mint a szlovén saját befektetés. A többit az EU fedezné, 250 millióval.Az is egyértelmű volt, hogy cserében a magyarok területeket, ingatlanokat vennének bérbe Koper kikötőjében, a legnagyobb szlovén tengeri logisztikai bázison. Ez elsősorban a jelenleg is az ottani kikötővállalatnál, a Luka Kopernél dolgozó munkásokat aggasztotta, ők egy demonstráción már tiltakoztak is a magyar kvázi-tulajdonszerzés ellen.
Az akkori hírek szerint 99 évi lízingről volt állítólag szó, ennyi időre kerültek volna magyar kézbe ingatlanok a kikötő környékén. A Luka Koper munkásai viszont attól tartanak, hogy a kikötővállalat tartalékterületeinek magyar kézbe kerülése korlátozná az ő cégük jövőbeni terjeszkedését.
A magyarok kizárása a projektből ugyanakkor nehéz helyzetbe hozná Szlovéniát. Nemcsak arról van szó, hogy további 200 millió eurót saját erőből kéne előteremteniük a projekthez, hanem veszélybe kerülne a már lehívott 109 millió euró, amit a 2TDK nevű projektcég kapott az EU-tól hét alagút fúrására a nyomvonalon. Ezt az összeget a magyarok kiválásakor vissza kéne fizetni – erről a 2TDK vezérigazgatója, Metod Dragonja beszélt a szlovén parlamenti bizottsági meghallgatásán.
24.hu