Szállítmányozás 2024 konferencia

Innovatív hűtőegységet tesztelnek

Innovatív hűtőegységet tesztelnek

Újfajta tehervagonokat tesztel közösen a Green Cargo és a DB Schenker. A fejlesztés lényege, hogy nagyteljesítményű hűtőberendezéssel segítik a konténerben tárolt, romlandó áruk szállítását. Az ötlet a Wascosától ered, amely ezt a megoldást 20’, 40’ és 45’ konténerek számára tudja adaptálni, írja a railvolution.net.

A vasúti kocsik végére szerelt hűtőberendezések közvetlenül a mozdonytól nyerik a működéshez szükséges elektromos áramot, ezáltal egy merőben új megoldást képviselnek ebben az iparágban. Ez lehetővé teszi a hőmérsékletszabályozást igénylő áruk szállítását vasúton, emellett környezetvédelmi előnyöket is kínál, hiszen ezzel a megoldással jelentős mértékben csökkenthető lenne az áruszállítás karbonlábnyoma. Úgy hírlik, a hűtőegységgel felszerelt vagonokkal évente akár 13 ezer kamionnal kevesebb lenne az utakon Európában.

A Green Cargo és a DB Schenker két hűtőberendezéssel szerelt vagont tesztel a tavalyi év decembere és 2021 áprilisa között. A különleges vagonok a DB Schenker North Rail Express (NRE) vonalán az Oslo–Narvik közötti útvonalon szállítanak árut. Számítások szerint már ez a két vagon is jelentős mértékben tudja csökkenteni a károsanyag-kibocsátást

Általában ugyanis dízelgenerátorokat használnak a hűtött áruk vasúti szállításához, amelyek óránként 2,5 liter gázolajat fogyasztanak. A menetidő Oslo és Narvik között 28–30 óra között van. Az ilyen szállítások esetén, elektromosan működtetett hűtőberendezés használatával a szén-dioxid-kibocsátás évente 122 tonnával lenne csökkenthető. Az elképzelések szerint a dízelgenerátorok ugyanakkor nem tűnnének el teljesen, hiszen egyfajta biztonsági tartalékként továbbra is ott lennének a vagonok végében.