Az idén megkezdődik Koper-Divaca vasútvonal 28 kilométer hosszú szakaszán a második vágány építése, a munkálatok hat évig tartanak és csaknem 1 milliárd euróba kerülnek – mondta Miro Cerar szlovén kormányfő hétfőn a ljubljanai parlamentben.
A projekt növelni fogja a koperi kikötő piaci versenyképességét, adriai-tengeri (Rijeka, Trieszt) és európai viszonylatban egyaránt – hangsúlyozta.
Szavai szerint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 25 évre szóló kedvező hitelprogramja fedezi a költségek egyharmadát. A projekthez hozzájárul az európai Kohéziós Alap, továbbá Ljubljana számít azoknak az országoknak a tőkéjére is, amelyek főleg a koperi kikötőt vonzáskörzetébe tartoznak, mint Magyarország, Szlovákia és Csehország – tette hozzá a kormányfő.
A munkálatok elvégzésére nemzetközi tendert írnak ki.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a magyar-szlovén kormányülést követően tavaly januárban Ljubljanában szlovén kollégájával, Karl Erjaveccel egyebek között arról tárgyalt, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötővé vált.
Cerar felszólalásában elismerte, hogy a 28 kilométer hosszú vasútvonal megépítése nagyon munkaigényes, ezért szerinte időközben növekedhetnek a költségek, mert Koper is Divaca között 400 méter a szintkülönbség, emiatt számos viaduktot, hidat, alagutat és elkerülőt kell majd létesíteni.
A kormányfő beszámolt arról, hogy a koperi kikötő tavaly rekordmennyiségű, 22 millió tonna teherforgalmat bonyolított, ami 6,3 százalékos növekedés 2015-höz képest. „Ezzel az egyik legjobban teljesítő kikötővé váltunk Európában, ami konténerforgalmat illeti” – húzta alá Cerar.
MTI