Szállítmányozás 2024 konferencia

Érkezik az akkumulátoros vonat

Érkezik az akkumulátoros vonat

Az Osztrák Szövetségi Vasúttársaság (ÖBB) és a Siemens Mobility közösen fektet be a személyszállítás jövőjébe, melynek keretében közösen fejlesztenek ki elektromos-hibrid akkumulátoros hajtást a vonatok számára.

A két vállalat Bécsben mutatta be innovatív pilot projektjük első eredményét: a Desiro ML Cityjeteco prototípusát. Akkumulátoros áramforrással rendelkező vonatként a Cityjeteco alternatívát nyújt a jelenleg elsősorban dieselmotoros meghajtású személyvonatokkal kiszolgált, villamosítás nélküli vasútvonalakon. Az akkumulátoros üzem 50 százalékkal csökkenti a CO2-kibocsátást a diesel meghajtáshoz képest. Kiterjedt tesztelést követően a vonat várhatóan 2019 második felében fog először üzemszerűen utasokat szállítani. A prototípust Berlinben, az InnoTrans kiállításon mutatták be először.

A Siemens olyan elektromos-hibrid akkumulátoros meghajtás kifejlesztésén dolgozik, mely lehetővé teszi, hogy a vonat az áramszedőjén keresztül töltse fel újonnan telepített akkumulátorait a villamosított vasútvonalakon. Ez az energia biztosítja a vonat hajtását a villamosítás nélküli pályaszakaszokon. Amint a vonat a villamosított vasútvonalat elhagyja, az akkumulátorok veszik át a vonat áramellátását.

A Siemens és az ÖBB az elkövetkező hónapokban fogja e technológia teljes körű tesztelését egy pilot projekt keretében elvégezni, hogy a rendszer a sorozatgyártásra éretté váljon. A Siemens-szel közös projektben történő részvételével az ÖBB az egyik első európai vasúttársaság, mely nagy értékű know-how-t szerez meg ezen a területen, ezzel – vonatparkja fenntarthatóságának biztosítása mellett – magasabb minőségű szolgáltatást nyújtva utasai számára. A pilot projektben a jelenleg is az ÖBB számára előállított Siemens Desiro ML vonattípus vesz majd részt. A vonat kialakítása lehetővé teszia tető további terhelését. Ennek eredményeképpen az új vonatok esetében megszokott 36 hónapos ipari szintű gyártási és szállítási idő kevesebb mint a felére csökken.

Az átalakított vonat középső kocsijában elhelyezett akkumulátorrendszer három akkumulátortelepből, két DC/DC vezérlőből, egy akkumulátorhűtőből és további elektronikus alkatrészekből áll. A rendszer lítium-titánsavas akkumulátortelepeket használ (LTO technológia). A hagyományos lítiumionos akkumulátorokhoz képest ezek a módosított akkumulátorok jelentősen nagyobb töltési áramerősséget tesznek lehetővé a töltés felgyorsítása érdekében. Az akkumulátortelepek különleges hőszabályozási koncepciójának köszönhetően a külső időjárási körülmények egyáltalán nem fogják befolyásolni az akkumulátorok élettartamát és töltési állapotát. Az akkumulátorok teljes üzemideje 15 év körül várható, így csupán egyszer kell majd cserélni őket a vonat teljes élettartama során.