A magyar vasúti piacon ma már eseményszámba megy egy-egy új szereplő belépése. A csehek ráadásul viszonylag könnyen a magyar piacra léphetnek, hiszen érdekeltségeik bővíthetőek olyan szlovák szakemberekkel, akik magyar és cseh nyelven is beszélnek, és a vasúthoz is értenek – ám a kereskedelmi kapcsolatok bővítéséhez már magyarországi kolléga kell. Így lett a korábban más vasúttársaságok menedzsmentjében dolgozó Végh András az EP Cargo országmenedzsere.
– Mióta van jelen az EP Cargo a magyar piacon?
– A cseh EP Cargo mint vasútvállalat 2020-ban szerezte meg a magyarországi vasútbiztonsági tanúsítványt a cseh tanúsítvány kiterjesztéseként. Ehhez létrejött a szervezet, kiépült a diszpécserszolgálat, és a többi szükséges munkakört is betöltötték, így például magyar mozdonyvezetői is lettek a cégnek. Az EP Cargo a szlovákiai és magyarországi működésre közös diszpécsercsoportot tart fenn, akik ugyan Szlovákiából látják el ezt a tevékenységet, de jól felkészült, a magyar hálózatot ismerő szakemberek dolgoznak nálunk.
– Ön mikor csatlakozott a társasághoz?
– A cégnek korábban nem volt Magyarországon kereskedelmi feladatokat ellátó képviselője, ez a pozíció újonnan alakult, és 2022 szeptembere óta töltöm be. Volt már korábban is szakmai kapcsolatom az EP Cargóval, ismertem a vezetőjét, Jana Vládková vezérigazgatót és néhány munkatársát is. Így amikor leültünk beszélgetni az együttműködési lehetőségekről, tudtam, hogy a vasúti piac egyik fontos szereplőjéről van szó, amelyet a gördülőállománya és mérete egyaránt alkalmassá tesz egy újabb országban való sikeres működésre. Így örömmel vállaltam el a felkérést, hogy dolgozzak a cég ismertségének és forgalmainak növelésén, felépítve a cég számára új szakmai és üzleti kapcsolatokat.
– Mit érdemes tudni a cégről?
– Az EP Cargo a cseh EP Holdinghoz tartozó vasútvállalat. A holding maga egy ma már rendkívül szerteágazó vállalatcsoportot fog össze, amelynek az energetika képezte az alapját, de már a múltban is nagyon jelentős volt a vasúti fuvarozási igényük. Ennek okán született meg a döntés, hogy alakuljon egy vasútvállalat is, ami szerepet vállalhat a cégcsoport fuvarfeladataiban. A különféle logisztikai cégeket a tulajdonos holding alatt létrehozott EP Logistics International (EPLI) fogja össze. Ide tartoznak a vasúti cégek is. Ahogy a cég neve is mutatja, a Csehországon kívüli piacokra való belépés a kezdetektől fogva stratégiai cél volt. Ennek szellemében működik az EP Cargo is, amelynek fő tevékenysége a vasúti fuvarozás és szállítmányozás. A cégnek biztonsági tanúsítványa van Csehországra, Lengyelországra, Szlovákiára és Magyarországra. Emellett a közúti árufuvarozásban is érdekeltek vagyunk, az EP Cargo Trucking tevékenysége által.
– Milyen további vasúti cége van az EP Logistics-nak?
– Van olyan testvérvállalatunk, ami Németországban dolgozik, ez a LOCON. A korszellemet megérezve az EP Intermodal vasúti operátori feladatokat lát el, korábban magyarországi forgalmakat is bonyolítva, amire – remélem – a közeljövőben újra lesz módja. Az EP Cargo Invest a cégcsoporton belüli eszközmenedzsmenttel foglalkozik, míg a LocoTrain mozdonyokat és személyzetet ad bérbe a cégcsoporton belül és részben azon kívül is. Vannak a vasúti szállítmányozásban aktív cégek is, mint a csehországi SPEDICA, a lengyelországi EP Cargo Polska és a német EP Cargo Deutschland. A SPEDICA-nak (történeti okokból) saját vasútvállalata is van: az RM Lines, ami főképp Csehországban aktív. Az EP Holdingnak továbbá 49 százalékos részesedése van – a szlovén állam többségi részesedése mellett – a szlovén államvasút árufuvarozó cégében, az SŽ Tovorni Prometben, ami egy elismert és jól működő társaság a vasúti piacon. Ez volt a régióban az utóbbi évek egyik legjelentősebb privatizációs eseménye a vasúti szektorban, így erre a hazai szakmai körök is felfigyeltek. Azóta már elindult az együttműködési lehetőségek keresése a szlovén kollégákkal. Teljes mértékben tiszteletben tartjuk a partnerünk meglévő, stabil üzleti kapcsolatait és autonómiáját, ugyanakkor a kooperáció mindkét fél számára további jó lehetőségeket hozhat a jövőben.
– A szlovén partnerrel való földrajzi kapcsolat felvétele is motiválta az EP Cargo növekvő érdeklődését a magyar piac iránt?
– Kétségtelenül Magyarország földrajzi értelemben is nagyon fontos helyen van az észak–déli szállítási útvonalon, akárcsak a Duna menti folyosón. Tranzitban átmegy itt szinte mindenki, akinek az alternatív útvonalak kerülőt jelentenének vagy drágábbak. Emellett persze a magyar export- és importforgalom is érdekes lehet számunkra. A mezőgazdasági termények szállításának vasúti eszközeibe például sokat fektetett az EP Cargo Csoport, így már 8 saját gabonás szerelvényt pörgetünk Európán belül, amelyek száma rövidesen 11-re nő. Ezek mind új építésű vasúti kocsik. Ráadásul nemcsak vontatást, vagonokat, hanem a terveink szerint átrakási szolgáltatásokat is kínálunk az ügyfeleknek a jövőben. Azt gondolom, ez a szolgáltatáscsomag a magyar piacon is kelendő lehet.
– Az intermodalitásban is látnak fantáziát a magyar piacon?
– A cégcsoport önálló intermodális cége folyamatosan keresi a piaci lehetőségeket. Volt már korábban az EP Intermodalnak saját vonatrendszere a magyar relációban, de most sajnos nincsen, azonban szeretnénk a későbbiekben Magyarországra újra saját megoldást hozni – ezen dolgozunk. Ezt személy szerint is fontosnak tartom, mert hiszek abban, hogy az intermodalitás a jövő kiemelkedően fontos szegmense lesz, ami már ma is jelentős. Tavaly például 10 százalékkal bővült a magyarországi intermodális forgalom, ami szinte teljesen le is kötötte a termináli kapacitásokat, így most a kapacitások bővítésére van szükség. Igaz, jelenleg nehéz eladni az intermodális termékeket piaci alapon, mivel a közúti szállítás költségei és feltételei sok esetben kedvezőbbek, mint amilyenek a vasúté, még a vontatási villamosenergia árának számunkra pozitív korrekciója mellett is. Így a közúttal való versenyképességet, ezzel együtt a klímacélok reálisabb megvalósulását is csak uniós és állami szerepvállalás, támogatás teremtheti meg.
– Mekkora az EP Cargo jelenlegi magyar érintettségű forgalma?
– Az első két teljes évben évi 200–250 ezer tonnát fuvaroztunk, ami meghatározó részben komplex szolgáltatás részét képezte vasúti-közúti, vasúti-folyami szállítás összekapcsolásával vagy eszközbiztosítással. Lépésről lépésre szeretnénk ezt a volument növelni olyan fuvarokkal, amelyekhez cégcsoportszinten jelentős a hozzáadott érték, azaz több mint sima fővonali vontatási szolgáltatás. Ezért érdekes számunka az agrárforgalom, ami ugyan egy hektikus piac, de akinek vannak hozzá saját eszközei, és hosszú paritáson fuvaroz, annak reális lehet a piacra lépés. Ez hosszú távon is egy jelentős volumenű szegmens marad, mert az emberi élelmezésnek és az állati takarmányozásnak nem látszik alternatívája. A régi, klasszikus vasúti termékek (például szén és kőolaj) fuvarozása sokkal nagyobb kérdés.
– Egy energetikai holding részeként ez Önöket talán az átlagosnál jobban érintheti…
– Az EP Holding az energetikában is érdekelt, így Csehországban a cégcsoporton belüli szén és energiahordozók szállítása fontos tevékenység, de más konvencionális és speciális szállítások is a portfólió részei, vagyis a több lábon állás érdekében előremegyünk. Emiatt szereztünk be új kocsikat például növényi olaj szállítására. Az EPLI Csoportnál így már 2400 vasúti kocsi van, illetve 70 mozdony. Ez utóbbiak közül a korszerű, folyamatosan bővülő számú Traxx és Vectron mozdonyaink részben magyarországi engedéllyel is rendelkeznek. Ez is tükrözi, hogy jelentős részben saját jogon, saját eszközökkel végezzük a fuvarozást, és a cégcsoporton belüli szinergiák kihasználásával szándékozunk hatékony értékesítési tevékenységet végezni. Természetesen szükség szerint, illetve üzletileg indokolt esetben partnereket is bevonunk a teljesítésbe, több fuvarozási irányban is.
– Az európai gabonaforgalmak most az ukrán termények miatt pörögnek átlag felett. Nem kockázatos ezzel foglalkozni?
– Nagyon bízunk abban, hogy a háború mielőbb véget ér, ugyanakkor azok a kipróbált és bevált logisztikai megoldások, amelyek a háború miatt jöttek létre, megmaradnak, és nem megy minden áru vissza a Fekete-tengerre. A jelek azt mutatják, hogy erre van reális esély. Az importkorlátozások persze már most is okoztak megtorpanást, és erősítik a rendszer kiszámíthatatlanságát.
– Milyen hatások befolyásolják jelenleg leginkább a vasúti fuvarozás volumenét?
– Csökken a fogyasztás, aminek hatására kisebb a fuvarozási volumen. Akinél szabadul fel kapacitás, az keresni fogja az új lehetőségeket. Ez erősiti a versenyt közúton és vasúton egyaránt. Emiatt kerestünk mi eddig is inkább komplex fuvarfeladatokat, mert akik korábban csak szűkebb szolgáltatási kínálattal dolgoztak, azok most egy átmeneti visszaesés okán nem tudnak egyik napról a másikra bővülésbe kezdeni. Vagyis a kínálat elsősorban a spotpiacon jelenthet meg. Bízunk benne, hogy ahol nagyobb hozzáadott érték van, ott a megtorpanások is kevésbé jelentkeznek.
– Mi szól az EP Cargo mellett a vasúti piacon?
– A jól működő cégcsoporton belüli és azon túli kapcsolatokat mindenképp ide sorolnám. A szlovén kollégákkal való együttműködésünk is adhat egy jelentős többletet a szlovén és olasz relációkban. A saját eszközök elérhetősége versenyelőnyt jelent, és megbízhatóságot sugall, akárcsak a felkészült csapat. Azon cégeknek, amelyek rendszeres forgalmakkal, több állandó menetvonallal is rendelkeznek, a lehetősége is több, mert jobban tudnak gazdálkodni a kapacitásaikkal. Nálunk az egyes üzleti egységek ugyan önálló tevékenységet végeznek, de korrekt módon együttműködnek a csoportszintű célok érdekében is. Teljesen más ez, mintha nulláról kellene partnereket keresnünk. A jövőbeni volumenek és üzleti lehetőségek függvényében jelentősen szeretnénk bővülni Európa-szerte.
Andó Gergely