A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. november 15-ig meghosszabbította a Budapest–Varsó nagysebességű vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészítési határidejét.
A négy visegrádi ország miniszterei a dél-lengyelországi Krynicában rendezett gazdasági fórumon megállapodtak arról, hogy összekötik országaikat egy gyorsvasúttal. Ehhez jövő őszig megvalósíthatósági tanulmány készül. A megállapodás kapcsán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az MTI-nek akkor elmondta, hogy miközben a gazdasági növekedést illetően a visegrádi csoport az uniós fejlődés motorja, az infrastrukturális hálózat kiépítettségében le kell gyűrni a versenyhátrányt. Nyugat-Európában rendkívül magas sebességgel haladó vasútvonalakon lehet keresztül-kasul utazni, térségünkben ez még egyáltalán nem adott. A V4-országok ezért összefogtak, és megkezdik a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását a Budapestről Pozsonyon és Brünnön át Varsóba haladó gyorsvasút megépítésére, melynek végsebessége 250 km/h felett lesz. A magyar kormány 1,5 milliárd forintot biztosított a tanulmány kidolgozására.
Nem volt mindenki boldog a bejelentéssel kapcsolatban. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) szerint fontos szempont az észak-déli irányú kapcsolatok erősítése, de hogy pont ez kell és ilyen áron, arról nincsenek meggyőződve. Már a nyomvonalból látszik, hogy a Budapest–Miskolc–Kassa–Varsó irányt, tehát a Kárpátok keletről elkerülését el is vetették az induláskor. Az óránkénti 250 kilométeresnél nagyobb sebesség praktikusan 300 km/h-s tervezési sebességet feltételez, ami indokolatlanul nagyobb költségeket jelent, mint a 250 km/h kétsebességű pályák. Nem véletlen, hogy még a gazdag Svájc és Ausztria is meghúzta itt a határt – jegyezték meg.
A menetidő Varsóba a repülőnek nem konkurencia, jegyárban sosem lesz verhető, továbbá komoly utazói igény sincs nagy sebességű vasútra – írta a VEKE. A légi forgalom Varsó irányába elenyésző, napi egy Wizzair (180 fő) és öt LOT (5×100 fő kerekítve) járat működik. Az utazási igény a két város között minden utazási formát egybevetve sem haladhatja meg a pár száz főt naponta, az ezret biztosan nem éri el. Pozsony közel van, Brünn meg nem különösebben vonzó célpont. Az utazóközönség jelentős része árérzékeny, a 300 km/h-ás vonatokon nem valószínű, hogy ki kívánnák fizetni a jegyárakat – vélekedtek.