Annak ellenére, hogy körülményes vonattal utazni, túlzsúfoltak a járatok, és gyakoriak a késések, viszonylag sokan veszik igénybe Romániában a CFR szolgáltatásait. Még úgy is, hogy a vasúttársaságnál 300 vagon hiányzik…
300 – ennyi vagon hiányzik a CFR-flottából
Az elmúlt évben a CFR Călători vasúttársaság 54,3 millió utast szállított, több mint 10 százalékuk egyetemista volt. Az utasok összesen 200 millió lej értékben vették igénybe a vasúttársaság szolgáltatásait, a CFR Călători viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy 300 személyszállító vagonnal kevesebbel rendelkezik, mint amire szüksége volna. Ezzel magyarázható az is, hogy a nagyobb városokat összekötő útvonalakon az utasok a szerelvények túlzsúfoltságára panaszkodnak. A vállalat 2016-ban – amikor még az egyetemisták nem kaptak ingyen vonatjegyeket – 52,9 millió utast szállított, a belföldi és nemzetközi útvonalakat beleszámítva 1200 vonat közlekedett naponta, 1500 célállomást érintve. (A CFR mellett más vasúttársaságok is üzemeltetnek vonatjáratokat az országban, olyan magáncégek, mint a Regio Călători, a Transferoviar, a Softtrans, az Astra Transcarpatic és az Interregional Călători.)
Búcsú a gazdaságtalan járatoktól
A CFR szolgáltatásaival továbbra is elsősorban a túlzsúfoltság miatt adódnak problémák. A hétvégi időszakban a szerelvények tele vannak, elsősorban a Bukarestet Erdéllyel összekötő szakaszokon súlyos a helyzet, ahol ráadásul egyes szerelvények három–négy másodosztályú vagonból állnak a vagonhiány miatt. A CFR személyszállító részlege a napokban jelentette be, hogy március elsejétől 97 vonatjáratot teljes egészében töröl, vagy egyes járatokat csak munkanapokon üzemeltet a továbbiakban. A döntést azzal indokolták, hogy vannak olyan szakaszok, amelyekre csupán 10 személy vásárol jegyet, így anyagilag nem kifizetődő ezek üzemeltetése.
A vasúti személyszállítást az sem segíti, hogy a legtöbb vasútvonal rossz állapotban van, ezért az időjárási viszonyok jelentősen befolyásolják a szerelvények közlekedését. Az év elején a hideg időjárás miatt országos szinten az 1300 közlekedő járatból 153-at kellett törölni, a közlekedő vonatok pedig 60–100 perces késéssel teljesítették az útvonalat. Rendszerint a nyári időjárás is problémát okoz, ugyanis a hőség miatt a sínek hőmérséklete eléri az 50 Celsius-fokot, ilyenkor pedig a megszokotthoz képest a vonatok sebességét 20–30 km/h-val kell csökkenteni.
TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetés
Közben a magyar és a román diplomácia vezetői a februári bukaresti találkozójuk során azt nyilatkozták, hogy egyetértenek a két ország között egy TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetés kiépítésében. A magyar kormány egymilliárd forintot hagyott jóvá a Budapest–Kolozsvár közötti vasútvonalterv megvalósíthatósági tanulmányára, a románok pedig bejelentették, hogy a tervezett vasútvonalat szeretnék Bukarestig meghosszabbítani.
mosz.co.hu