Alelnökké választotta a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER). A szervezet szeptember 25-i gdański közgyűlésén megválasztott elnökség – amelynek egyedüli női tagja Dávid Ilona – mandátuma a 2018–2019-es évekre szól.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának e fontos szakmai pozíciója lehetővé teszi a vállalatcsoport nemzetközi tekintélyének erősítését, a társasági és a magyar vasúti érdekek erőteljes, hangsúlyos képviseletét. A vasutakra vonatkozó naprakész információk a kormányzati és a kormányközi tárgyalások során is kamatoztathatók.
A közgyűlésen általános tisztújításra került sor a Vezető Bizottságban: elnököt, alelnököket és tagokat választottak. Dávid Ilona alelnökként – megbízás alapján – a CER elnökét, a svéd Christer Fritzsont helyettesíti majd többek között kiemelt eseményeken, találkozókon. A vezérigazgatókból álló Vezető Bizottság kiemelt szerepet játszik a szervezet munkájának irányításában: előkészíti a közgyűléseket, javaslatot tesz a működés irányelveire és a tevékenység stratégiájára, koordinációs szerepet játszik az európai nemzetközi szervezetek között.
A CER-tagok vasúti vonalainak hossza az európai vasúti hálózat 73 százalékát fedi le; a szervezetben magukat képviseltető vállalatok adják az áruszállítási üzletág 80 és a vasúti személyszállítás 96 százalékát Európában. A CER – az európai vasutak érdekeit képviselve – fontos szerepet játszik az EU-s jogalkotásban és jogalkalmazásban, a brüsszeli székhelyű szervezet az uniós intézmények fontos tárgyalópartnere. A hetvenöt európai vállalatot tömörítő szervezet – melynek tagja a MÁV Zrt. mellett a GYSEV Zrt., a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. is – tevékenysége kiterjed a vasutak szempontjából fontos valamennyi területre, így a személyszállításra, a közszolgáltatásra, a szociális párbeszédre, a környezetvédelemre, illetve az infrastruktúrafejlesztés és a kölcsönös átjárhatóság területére is.
A közgyűlés főbb témái
A közgyűlésen felvetődött, hogy a határon átmenő szolgáltatások esetében szükség lenne a közút és vasút közötti munkafeltételek elemzésére. Ezenkívül a CER közgyűlése megtárgyalja az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU irányelv (Recast) 13. cikkének (kiszolgáló létesítmények) alkalmazására vonatkozó végrehajtási rendeletet is. A CER az Európai Bizottságnak küldött állásfoglalásában kifejtette, hogy a végrehajtási rendelet hatalmas terheket ró a vasúti szektorra, ennek következtében emelni kell a szolgáltatások árát, ami végeredményben a vasúti versenyképesség romlásához vezethet. A MÁV Zrt. osztja azt a CER-álláspontot, hogy szükség van a hivatkozott cikk értelmezésére vonatkozó jogalkotási határidő három éves meghosszabbítására. A magyar nemzeti vasúttársaság – a GYSEV-vel és a VPE-vel történt egyeztetés és egyetértés mellett – folyamatosan azt az álláspontot képviseli, hogy a kiszolgáló létesítmények üzemeltetési feltételeit minden üzemeltető (pályaműködtető, vállalkozó vasúti társaság, más gazdálkodó szervezet, illetve egyéb szervezet) felé azonos elvek alapján kell meghatározni. Amennyiben a feltételrendszer a pályaműködtetők felé szigorú, a többi piaci szereplő felé pedig megengedő marad (a mostani tervezet ilyen), a pályaműködtetők a kiszolgáló létesítmények üzemeltetése során jelentős versenyhátrányba kerülnek a többi piaci szereplővel szemben.