Behúzta a féket a kiskereskedelem az Egyesült Államokban. Ha nem kezdenek el apadni a felhalmozott készletek, nehéz éve lehet a szállítmányozószektornak.
Kénytelenek lefele módosítani az év hátralévő részére vonatkozó, korábban rendre optimista várakozásaikat a vezető szállítmányozási cégek az Egyesült Államokban. Az ok a kiskereskedelmi forgalom alakulásában (a magas infláció miatt visszaesést mutat az értékesítés volumene) keresendő, a készletek alakulása pedig sokszor nem teszi indokolttá, hogy újabb megrendelésekre legyen szükség. Az amerikai kiskereskedelmi forgalom februárban 0,4 százalékkal esett vissza havi alapon, ez már a harmadik negatív hónap volt a legutóbbi négyből.
A logisztikai szolgáltatók arról adtak hírt, hogy az ellátási láncokon átfutó árumennyiség a vártnál nagyobb mértékben esett vissza az év elején, néhány hónappal ezelőtt sokkal nagyobb volt az optimizmus – mondta Paul Svindland, az STG Logistics vezérigazgatója a The Wall Street Journalnak.
A vg.hu által idézett cikk szerint a teherszállítás iránti kereslet már 2022 közepén lassulni kezdett, azzal párhuzamosan, hogy az amerikai fogyasztói kiadásokon belül nőtt a szolgáltatások súlya (az árucikkek rovására), a már akkor is rekordmagas készletekkel rendelkező kereskedelmi láncok őszinte bánatára.
Az eddigi várakozások azonban arról szóltak, hogy a túlkészletezés problémája idővel rendeződik, a szállítmányozási vállalatok (tengeri konténerszállítók, közúti és vasúti fuvarozók) legalábbis arra számítottak, hogy a kereskedelmi hálózatok beszerzései visszatérnek a járvány előtti mederbe.
A probléma most az, hogy egyre több kiskereskedőnél, a beszállítóiknál és maguknál a gyártóknál is a reméltnél lassabban apadnak az árukészletek.
A Nike pénzügyi igazgatója például a gyorsjelentés utáni elemzői konferencián a többletkészletek leszorítását nevezte meg az idei év elsődleges prioritásaként.
Könnyen lehet, hogy felértékelődik a jelenlegi helyzetben a marketing: erre utalhatott Thomas Kingsburry, a Kohl’s vezérigazgatója, aki szerint most jobb felmérni a vásárlói igényeket, és aszerint intézni a beszerzéseket, mint mindent megvenni, és reménykedni, hogy eladható. Nem csoda, hogy ez a véleménye, a Kohl’s áruházlánc árukészletei 48 százalékkal nagyobbak, mint egy évvel ezelőtt.
A kisebb hálózatok beszerzési vezetői is gyakran szembesülnek a túlkészletezés problémájával: az egyik bostoni ruházati forgalmazó például a megváltozott keresletre kutatja, de nem találja a megoldást: a járvány és a home office idején nagy mennyiségben rendeltek szabadidős viseletet, ám most már a formális öltözet a keresettebb. A Ministry of Supply a járvány kellős közepén havi 2500-3000 mackónadrágot is eladott, most örülnek, ha ennek a tizedét sikerül.
Az Egyesült Államok legforgalmasabb kikötőkomplexumában, a Los Angeles-i Long Beachen februárban 38 százalékkal kevesebb konténernyi árut szállítottak be, mint 2022 februárjában. A vasúti árufuvarozásról az év első 11 hetéről is vannak már adatok, a volumen 5,2 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakáétól. A kiskereskedelmet javarészt ellátó intermodális (vasút+közút) áruszállítás pedig közel 10 százalékkal esett vissza ugyanezen időtávon, de volt 15 százalékos mínuszt hozó hét is.
Ha ez így marad, bajba kerülhetnek a közúti fuvarozók: a DAT Solutions fuvarszervező szerint februárban a szállítmányozót kereső rakományok száma 70 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt. Nem is véletlen, hogy a spot szállítmányozási árak a 2020 nyári szintre estek vissza. Jack Atkins, a Stephens befektetési bank szállítmányozási elemzője egy március 17-i jegyzetében a 2007–2009-es pénzügyi válság utáni időszakhoz hasonlította a környezetet. Egyes szállítmányozási cégek azonban továbbra is optimisták, abban bíznak, hogy a kereslet a hagyományos őszi szállítási csúcsszezonra helyreáll, ahogy már több alkalommal is az elmúlt években.