Webáruház-tulajdonosok, figyelem: íme a titkos fegyver, mellyel évi 23,5 millió forintot spórolhatsz.
Az uniós hulladékgazdálkodási irányelvekkel és célokkal összhangban, 2023. július 1-jétől életbe lépett a kiterjesztett gyártói felelősség, azaz az EPR – Extended Producer Responsibility. A díjfizetési és adminisztrációs kötelezettség a legtöbb e-kereskedőt is érinti.
Kiket érint pontosan az EPR kötelezettség?
A bevezetett gyártói felelősségi rendszerben a termékek gyártói viselik a pénzügyi felelősséget a hulladékkezelésért a termék hulladékká válása után, mindemellett pedig jelentős adminisztrációs kötelezettségük is keletkezik. Az új szabályozás a körforgásos termékeket, így a csomagolásokat, valamint az egyszer használatos és egyéb műanyagtermékeket kiemelten érinti. A kiterjesztett gyártói felelősségi díjfizetési kötelezettség a körforgásos termék gyártó általi forgalomba hozatalával keletkezik.
A legjelentősebb kötelezetti változás a csomagolószer és a csomagolás anyagáramokhoz kapcsolódik. A leggyakrabban érintett EPR kötelezettek:
- külföldről bármilyen terméket becsomagolva Magyarországra behozó gazdálkodó, a csomagolás miatt,
- a körforgásos termékek gyártói, importőrei, akik belföldön hozzák forgalomba a terméket, vagy saját céljukra használják fel,
- a csomagolószert beszerző gazdálkodó, aki becsomagolja a termékét és azt saját célra használja (akár a raktározás során), vagy a becsomagolt termékét belföldön forgalomba hozza.
Megoldást jelent a csomagolásmentes kiszállítás!
A fent említett téma kapcsán hatékony megoldást nyújt a Trans-Sped környezetbarát, ZERO kiszállítási szolgáltatása. A kiszállítás során ugyanis a megrendelt termékeket eredeti csomagolásukban zárható, mosható, plombálható, többször használatos műanyag ládákba helyezzük, ezáltal a kiszállításhoz használt kartondoboz és az egyéb hely- és térkitöltő anyagok hulladékától is mentesül az online rendelési és kiszállítási folyamat egésze. Így a végfelhasználó mentesül a hulladékkezelés terhétől. A vásárlók a megrendelt termékeket tételesen vehetik át a futártól, ami további előnyöket nyújt, majd a láda visszakerül a rendszer körforgásába.
Ez a fajta csomagolásmentes, műanyag ládás kiszállítás kifejezetten előnyös a több tételből álló, törékeny vagy magas értékű árufélék esetén, sőt a ládák plombázásával a szállított áru teljes biztonsága garantálható.
A Trans-Sped ZERO csomagolástól mentes kiszállítási mód, amely a környezetvédelmi szempontok mellett jelentős költségcsökkentést is biztosít a webáruházaknak. Rendszeres szállítási volumen esetén a szolgáltatás felveszi a versenyt az átlagos csomagszállító cégek áraival, a csomagolásmentesség pedig további költségcsökkentést jelent. Havi szinten, átlagos csomagmérettel és 4000 csomaggal kalkulálva, akár 2 millió forint is megtakarítható a csomagolásmentes kiszállítással. Emellett a csomagolási folyamatra szánt idő- és munkaerőigény is lényegesen lecsökken a megoldásnak köszönhetően – mondta Bereczki Balázs, a Trans-Sped Kft. logisztikai folyamatfejlesztője.
Mekkora összeg takarítható meg a ZERO kiszállítási szolgáltatással?
A Trans-Sped ZERO szolgáltatásával éves szinten, 48 ezer darabos csomagszám esetén, több mint 23,5 millió forint megtakarítás érhető el. Havi 4000 darab feladott csomaggal számolva ez csomagonként közel 500 forint értékű költségmegtakarítást jelent a webshopok számára.