A Stadler a jövő vasútját viszi Berlinbe, az InnoTrans 2024-re, szeptember 24. és 27. között. Az alternatív meghajtású vasúti járművek technológiájában vezető szerepet betöltő cég a szakterület legnagyobb kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutat be, amelyek a zöld, fenntartható közlekedést szolgálják. A svájci központú gyártó ma már szinte minden vasútijármű-kategóriában kínál zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású vonatokat. Az integrált vasúti megoldásokat kínáló Stadler bemutatja a többi témában – például a karbantartás és más szolgáltatások vagy a biztosítóberendezések területén – elért eredményeit is.
A Stadler legnagyobb dobása az InnoTranson az új RS ZERO, amely kis tengelyterhelésével valóban megoldja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is. A FLIRT Akkut ezúttal egy Délnyugat-Németországban működő regionális vasút (Personennahverkehr Rheinland-Pfalz Süd) számára készült példány mutatja be. Miközben klasszikus elektromos motorvonatként közlekedik felsővezeték alatt, feltölti akkumulátorait, hogy folytathassa útját a nem villamosított szakaszon is. Az EURODUAL Class 99 mozdony mind a felsővezetékről, mind a fedélzeti dízelgenerátorról táplálható, így a vasúti hálózatán nem villamosított szakaszait is képes áthidalni.
A Stadler járművei a csúcstechnológiát ötvözik a korszerű utaskomforttal. Ezt az InnoTranson bemutatott járművek is bizonyítják: akadálymentes feljárók, világos, barátságos utasterek, digitális információs és kommunikációs rendszerek, a speciális segítséget igénylő utasok számára kialakított megoldások.
A Stadler az InnoTranson digitalizációs megoldásait is bemutatja: biztosítóberendezéseket, vonatbefolyásoló és vezetéstámogató rendszereket. Ezek a megoldások az alternatív hajtásokkal együtt biztosítják a jövő vasúti közlekedéséhez szükséges teljesítményt és fenntarthatóságot.
Első alkalommal lehet közös standon látni a biztonsági berendezéseket és a vasúti járműveket, sőt, a NOVA Depottal együtt a vonatok és a digitális rendszerek együttműködését is bemutatják egy integrált megoldásban.
RS ZERO: egy újjászületett klasszikus
A Stadler Regio-Shuttle RS1 25 éve a német regionális vasúti közlekedés egyik legnépszerűbb járműve. Ebből a sikeres modellből jelenleg mintegy 500 járművet használnak Németországban. Hozzájárultak ahhoz, hogy a kisebb forgalmú mellékvonalakon is vonzó és gazdaságos forgalmat lehessen fönntartani.
Az RS ZERO erre a sikertörténetre épít, jóllehet teljesen szén-dioxid-mentesített hajtással: Az új RS ZERO akkumulátoros vagy hidrogénmotoros hajtással is rendelhető.
Ezzel az innovációval a Stadler a Regio-Shuttle már bizonyított erényeit a legmodernebb és környezetbarát hajtástechnológiákkal házasítja. A közlekedés zöld átállásához, a klímaváltozás megállításához a mainál lényegesen nagyobb forgalmat kell a vasútra terelni. Ehhez pedig a nem villamosított vonalak forgalmát is növelni vagy újra aktiválni kell szerte Európában.
Az RS ZERO áthidalja a villamosítás hiányát, a vonal adottságaitól függően lehet választani a két jövőálló technológia, az akkus vagy a hidrogénmotoros közül. Az RS ZERO így a mellékvonalak nulla helyi szén-dioxid-kibocsátású üzemeltetésével hiányt pótol. Ahogy a klasszikus Regio-Shuttle, úgy az RS ZERO is egy-vagy kétrészes járműként kapható, 70–150 ülőhelyet kínálva, és kategóriájában a legnagyobb alacsonypadlós területtel segítve az utasokat.
Az InnoTranson látható RS ZERO prototípus egyrészes, hidrogénmotoros jármű lesz. A Stadler azt is bemutatja, hogy a motorkocsi többfunkciós terében hogyan helyezhetők el kerékpárok, babakocsik, nagy csomagok, illetve hogyan alakítható ki társalgó-vagy komfortzóna, privát ülések, mozgó irodaként működő üzleti szakasz. Természetesen nemcsak a szerelvény, de a mosdó is használható kerekesszékkel. Az RS ZERO-t szeptember 24-én, 14 órakor a T09/40-es vágányon mutatják be.
A „TramTrain Projekt” együttműködés első befejezett vasútvillamosa Németország és Ausztria részére
Hat németországi és osztrák közlekedési vállalat – a VBK -Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH, az AVG -Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH, a Saarbahn Netz GmbH, a Schiene Oberösterreich GmbH, a Schiene Salzburg GmbH és a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb – összefogott, hogy folytassa a VDV (Verband deutscher Verkehrsunternehmen, Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége) „Regionális könnyűvasút” albizottságának kezdeményezését, és két évvel ezelőtt a Stadler történetének eddigi legnagyobb megrendelését adta le. A szerződés fő eleme akár 504 darab CITYLINK alacsonypadlós jármű szállítása, amelyből 246 darabot már megrendeltek. A keretmegállapodás a járműgyártás mellett egy 32 évre szóló karbantartási szerződést is tartalmaz.
A teljes vonat most először az InnoTrans 2024 kiállításon lesz látható. A vásáron bemutatott járművet a Saarbahn fogja használni, amely az első üzemeltetője lesz. A vasútvillamost a legújabb technológiákkal szerelték fel a vontatási rendszer, a biztosítóberendezés, a kommunikáció és az utastájékoztatás esetében is.
A CITYLINK akadálymentesített járműcsalád, moduláris felépítése miatt lehet a konzorcium közös járműplatformja. Így a hat közlekedési vállalat igényeikhez és infrastrukturális adottságaikhoz rugalmasan alkalmazkodó, ugyanakkor nagymértékben szabványosított vasútvillamosokhoz jut.
Mindegyik háromrészes kivitelben készül, de különbözik az ajtók száma, a beszállási és csatlakozási magasság és a fényezés. A belsőt is testre szabják, míg például az utas-és vezetőfülke légkondicionálása, az akadálymentes többcélú rész, a LED-es világítási rendszer minden vonaton azonos.
A CITYLINK egyszerre vasút és villamos, átszállásmentes összeköttetést biztosít a környező településekről a városközpontba. A Saarbahn számára készült jármű egy kétirányú szerelvény, amelynek hossza 37 méter, szélessége 2,65 méter. A belső térben 100 kényelmes ülő-és 133 állóhelyet kínál, és mint minden CITYLINK, akár 100 km/h sebességgel is közlekedhet.
A VDV konzorciumnak készült CITYLINK együttműködést, a „TramTrain Projektet” szeptember 24-én, 15:30-kor a T09/45-ös vágányon mutatják be.
Class 99: a bimodális Co’Co’ mozdony
Az InnoTrans kiállítás másik fénypontja az Egyesült Királyság piacára szánt új Class 99mozdony lesz. Harminc készül a brit Beacon Rail számára, a GB Railfreight fogja üzemeltetni. A Class 99 az EURODUAL mozdonyok bevált koncepcióján alapul, és kettős hajtása van. Tisztán elektromos és dízel-elektromos üzemben is működtethető, nem villamosított és villamosított vonalakon egyaránt használható. Napi üzemben a kizárólag dízelüzemű mozdonyokat váltja majd fel, és így jelentősen hozzájárul a brit vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentéséhez.
A mozdonyokat a brit űrszelvényhez igazították, ezért keskenyebbek és alacsonyabbak, mint kontinentális EURODUAL testvéreik. Ennek ellenére persze azokhoz hasonlóan elérik a 120 km/h sebességet, és 500 kilonewtonos vonóerejükkel a legerősebbek az európai távolsági mozdonyok között.
Ahogy a Co’Co’ megnevezésből is látható, a Class 99 is, mint minden EURODUAL mozdony, hattengelyes. A legújabb háromtengelyes forgóváz-technológia kiváló vonóerőt és alacsony tengelynyomást biztosít egyszerre.
Mint minden Stadler-mozdonyét, a Class 99 két vezetőfülkéjét is a kezelőszemélyzet igényeit szem előtt tartva fejlesztették. Optimális kilátást, középen elhelyezett ülést és magas szintű kényelmet biztosítanak. A kamerák közvetlen rálátást adnak az áramszedőkre, előre és hátra is, még rossz időjárási körülmények között is. A mozdony fejlett távdiagnosztikai rendszert is kapott, mindkét, a brit hálózaton elterjed vonatbefolyásoló rendszerrel, az AWS-sel és a TPWS-sel is felszerelték. A mozdonyt most készítikelő az ETCS rendszer telepítésére.
A Beacon Rail és a GB Railfreight számára készülő Class 99-et szeptember 25-én, 11 órakor mutatják be a T04/19-es vágányon.
Kinyílnak a KISS Cityjet ajtajai
A Stadler elviszi Berlinbe az ÖBB számára épített KISS motorvonatot is, amelyből eddig 79 járművet rendeltek egy 186 szerelvényre szóló keretmegbízás részeként. A Magyarországon is ismert emeletes vonatok négy változatban kerülnek Ausztriába: négy- és hatkocsis szerelvények az elővárosi, hatkocsisok a távolsági közlekedéshez és ötkocsis egységek a CAT repülőtéri vonathoz. A KISS-ek tehát az ÖBB által a helyi és távolsági személyszállításban használt Cityjet- és Railjet-flotta modern, utasbarát és környezetbarát bővítését jelentik.
Sok vasútbarát kívülről már jól ismeri az új Cityjetet. Az InnoTranson most kinyitják az ajtókat, és bemutatják a belső teret is. Az utasok kényelmes ülésekre, automata légkondicionálóra, minden üléssoron konnektorokra, ingyenes Wi-Fi-hálózatra, valós idejű információkat mutató monitorokra és biztonsági kamerákra számíthatnak. Az alacsonypadlós bejáratok az akadálymentes beszállást, a többcélú szakaszok pedig az ajtók közelében a variálható tereketet biztosítják, itt a kerekesszékkel utazók számára állítható magasságú oldalsó asztalok állnak rendelkezésre.
A négykocsis Cityjetek 105 méter hosszúak és 373 ülőhelyesek, míg a hatkocsis garnitúrák 160 méteresek és 593-an ülhetnek le bennük. Az emeletes motorvonatok maximális sebessége 160 km/h, a folyamatos teljesítményük pedig 4000 kW.
Az ÖBB Cityjet KISS-t szeptember 25-én, 14 órakor a T08/40-es vágányon mutatják be.
Tűzoltóság a síneken
Új fejlesztés az ÖBB Infrastruktur AG számára a különleges tűzoltó és mentő motorvonat, amelyet a Stadler gyárt a Rail Equipment GmbH megbízásából. Egyaránt üzemel felsővezetékről, nagy teljesítményű, padló alatti akkumulátorokról és dízelgenerátorról is. A jármű tehát vészhelyzetben teljesen önellátó, és például a füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, hogy az embereket biztonságba helyezzék, és az égő járműveket eloltsák.
A mentővonat több mint 300 személy befogadására képes. Hatékonyan védi őket a füstgázoktól, mivel az egész szerelvény nyomás alatt van, és a klímaberendezés speciális szűrőkön át kapja a levegőt. A tűzoltáshoz 40 ezer liter víz és ezer liter habkészítmény áll rendelkezésre. A nagy teljesítményű oltórendszerek a klasszikus tűzoltáshoz 10 bar, permetező ködhöz akár 100 bar nyomást használnak.
A vonat két részből áll, 68 méter hosszú, végigjárható, és akár 160 km/h sebességgel is haladhat mindkét irányba. Az ÖBB-nél a Servicejet nevet viseli, nemcsak vészhelyzetekben, hanem rendszeres szerviz-és karbantartási munkákhoz is használják, és elegendő teljesítménye van a sérült, akár 2000 tonnás vonatok vontatásához vagy egy meghibásodott vonat áramellátásához – akár felsővezeték nélkül is. Az alkalmazástól függően különböző konfigurációjú görgős konténerekkel is megrakható.
A Servicejetet szeptember 25-én, 15:30-kor a T08/50-es vágányon mutatják be.
FLIRT alternatív meghajtással
A Magyarországon is jól ismert, világszerte több mint 2500 járműben értékesített „Flinke, Leichte Innovative Regional-Triebzug” (fürge, könnyű, innovatív, regionális motorvonat) –röviden FLIRT motorvonatból az InnoTranson egy akkumulátoros változat lesz megtekinthető.
A bemutatott modell egyike a DB Regio által megrendelt 44 járműnek, amelyek a jövőben zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású közlekedés megvalósításában kapnak szerepet, a délnyugat-németországi Pfalz hálózatán, és a jelenleg használatban lévő dízelüzemű járműveket lépésről lépésre kiváltják. A fő megrendelő a Zweckverband ÖPNV Rheinland-Pfalz Süd, valamint Baden-Württemberg és Saar-vidék tartományok is érintettek.
A villamosított vonalakon a FLIRT Akku klasszikus villamos motorvonatként fut a felsővezeték alatt, és egyidejűleg tölti akkumulátorait. Amikor azonban felsővezeték nélküli szakaszra ér, már az akkukból érkezik az energia. Közben minden fékezés is energiát táplál vissza. Az akkumulátoros üzemmódban megadott hatótávolság legalább 80 kilométer plusz üzemi tartalék. A motorvonatok maximális sebessége 140 km/h, a légrugós futómű biztosítja az egyenletes haladást.
A pfalzi hálózatra szánt kétkocsis FLIRT Akku 55,5 méterével valamivel hosszabb, mint a klasszikus kétkocsis FLIRT, így összesen 325 fő számára van hely, ebből 172 ülőhely. A motorvonat teljes egészében klimatizált, Wi-FI-hálózatot is képes szolgáltatni, az ajtóknál tágas, többfunkciós terei vannak.
A pfalzi hálózatra szánt FLIRT Akkut szeptember 26-án, 11 órakor a T10/40-es vágányon mutatják be.
Új komfort a Centovalli-vasúton
Most volt százéves, a nevét a száz völgyről kapta, és száz centiméteres a nyomtávja a Svájcból az Alpok csúcsai között, lélegzetelállító völgyeket áthidalva Olaszországba vezető Centovalli-vasútnak. Ide szállít a Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi megrendelésére a Stadler nyolc egyedi fejlesztésű, alacsonypadlós villamos motorvonatot. Ezek egyikét is bemutatják Berlinben. A három- és négykocsis változatban készülő járművek 1200 voltos egyenfeszültséget kapnak, és tisztán adhéziós üzemben akár hatszázalékos emelkedőkkel is megbirkóznak. Szükség esetén a négyrészes járművek feloszthatók két kétrészes garnitúrára is.
A különböző változatok 63,4 méter, 48,9 méter és 34,5 méter hosszúak, és a hosszú járművek 338 utas (128 ülő, 210 álló), a háromrészesek 258 utas (95/168), a kétrészesek pedig 174 utas (49/125) szállítására alkalmasak. A légrugózással, klímaberendezéssel és utastájékoztató rendszerrel felszerelt járművek modern kényelmet nyújtanak, új a dizájnjuk, bennük kerekesszékesek számára kialakított helyek és mosdók is vannak.
A méteres nyomtávú motorvonatot szeptember 26-án, 14:30-kor a T09/50-es vágányon mutatják be.
A berlini metró új járművei
Az új metrókocsikat a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) speciális igényeihez igazítják. A német főváros történelmileg kialakult metrórendszeréhez két járműtípust kellett kifejleszteni: a JK sorozatot 2,40 m széles kocsikkal a kis profilú, és a J sorozatot 2,65 m széles kocsikkal az újabb, nagy profilú vonalakhoz. Az igényektől függően különböző hosszúságú és konfigurációjú vonatok készülnek. A JK sorozat két-vagy négykocsis járművekből áll, amelyek hat-vagy nyolckocsis szerelvényekké kapcsolhatók össze. A J sorozat olyan vezérlő-és köztes kocsik kombinációjából áll, amelyek két-, négy- és hatkocsis járművekké egyesíthetők.
Minden új metrókocsin nagy, akadálymentesített ajtók vannak a gyors utasforgalomhoz, a folyosókon rengeteg a hely, és tágas, többcélú terek érhetők el a mozgáskorlátozott utasok számára. A világos és barátságos belső terek a biztonság érzetét keltik, a modern, valós idejű utastájékoztató rendszer pedig segíti az utasok gyors tájékozódását.
A BVG és a Stadler a keretszerződésben legfeljebb 1500 jármű szállításáról állapodott meg. Ez a BVG történetének legnagyobb járműbeszerzése. Eddig már 376 kocsi megrendelését hívták le. A vonatok nagy száma növeli a flottán belüli kompatibilitást, és ezáltal az üzemeltetési rugalmasságot. A Stadler 32 éven keresztül a pótalkatrészek szállításáért is felel.
Az InnoTranson egy kétrészes, 25,5 méter hosszú, végig átjárható, 28 ülő-és 114 álló utast szállító JK kocsigarnitúrát mutatnak be. A hajtási teljesítmény 540 kW, a végsebesség 70 km/h.
ABVG számára készülő, JK metrószerelvényt szeptember 26-án, 16:15-kor mutatják be a T10/50-es vágányon.
A Stadler Signalling üzletágának újdonságai
A Stadler-standon a vasúti járművek mellett először kerülnek reflektorfénybe a biztonsági rendszerek is. A Stadler NOVA Pro például egy kiváló minőségű, hatékony és moduláris megoldás a kommunikációs alapú, vezető nélküli vonatirányításra (CBTC). Bármilyen vezeték nélküli hálózattal kompatibilis, és optimálisan integrálható a meglévő infrastruktúrába. Egy másik példa a Stadler NOVA Pro GoA4 -Depot, amely a jövőben képes lesz a vonatforgalmat a Bázel melletti Waldenburg vasútvonalon teljesen automatikusan levezényelni.
Ez a projekt a legmagasabb szintű innovációval ötvözi a járműveket, az infrastruktúrát, a szolgáltatási és az automatizálási technológiát. A Stadler NOVA Smartsense egy egyedileg konfigurálható, fejlett vezetéstámogató rendszer, amely a kiváló objektumfelismerésnek köszönhetően fokozott vezetési biztonságot nyújt a vasúti közlekedésben. A rendszer alkalmas villamosokhoz, vasúti mellékvonalakhoz, de akár pályaudvarokon is használható.
Korszerűen tájékoztatott utasok
A Stadler a kiállításon bemutatja a buszmegállókba és vasúti peronokra szánt MOFIS® moduláris utastájékoztató rendszerét is. Elsősorban dinamikus információkat nyújt az indulási időkről (tényleges, tervezett, üzemzavarok stb.), de szükség szerint más fontos tartalmakat is továbbít. Ennek megfelelően konfigurálva a rendszer a vasúttársaságokat is támogathatja az üzemelés optimalizálásában, például a csatlakozások összehangolásában. A külső rendszerekhez kapcsolódó számos interfésznek köszönhetően a meglévő adatok általában konverzió nélkül felhasználhatók az utastájékoztatáshoz. A menetrendi adatok és útvonal-információk importálása ugyanolyan egyszerű, mint az üzemeltetési adatok és a kijelzőadatok exportálása.
Digitális biztosítóberendezés
A Stadler kiállítja az újonnan kifejlesztett EUROLOCKING elektronikus biztosítóberendezést. Szabadon méretezhető és használható normál és keskeny nyomtávú vasutakhoz, hegyi vasutakhoz és villamosokhoz. Központi vagy decentralizált, egymásra épülő architektúrák valósíthatók meg a segítségével, és az általános rendszerarchitektúra alapján testre szabott megoldások tervezhetők és érhetők el. A hardver moduláris felépítésű, és szinte tetszés szerint bővíthető.
Az EUROLOCKING újabb lépés a digitális biztosítóberendezés (DSTW) felé. Ez a technológia a hagyományos, hardveralapú biztosítóberendezéseket digitális platformmal helyettesíti. A DSTW modern informatikai architektúrákat és hálózati protokollokat használ a vasúti forgalom rugalmas, skálázható és megbízható irányítására. Az EUROLOCKING továbbfejlesztésével a cél az Eulynx-szabványok teljesítése.
Maximális rendelkezésre állás és innovatív szolgáltatási megoldások
Az InnoTrans kiállításon a szerviz üzletág is bemutatja átfogó szolgáltatáspalettáját, amely garantálja a járművek teljes körű és hosszú távú rendelkezésre állását. A Full Service megelőző és javító karbantartást, valamint nagyjavítást kínál, míg a TSSSA műszaki szolgáltatásokat és pótalkatrészeket. Mindkét program biztosítja a megrendelő flottájának maximális rendelkezésre állását és optimális karbantartását.
Korszerűsítési, nagyjavítási és gyorsjavítási szolgáltatások: a Stadler ezen szolgáltatásai megőrzik a járművek értékét, javítják teljesítményüket. A korszerűsítések új technológiákat vezetnek be a fedélzeten, a nagyjavítások növelik az üzembiztonságot, a gyorsjavítások pedig biztosítják, hogy a járművek balesetek után hamar és biztonságosan újra használatba vehetők legyenek.
Digitális megoldások: a Stadler áttekintést nyújt a jelenlegi és jövőbeli technológiákról, például az állapotalapú karbantartási intézkedésekről (CBM), a kiterjesztett RDS-funkciókról és a kiberbiztonsági megoldásokról. Ezek az innovatív megközelítések növelik a flotta működésének hatékonyságát és biztonságát, lehetővé teszik a prediktív karbantartást és a digitális védelmet.
A Stadler az INNOTRANS 2024 kiállításon
2024. szeptember 24-től 27-ig
Messe Berlin
2.2 csarnok, 230-as stand + szabadtéri terület