Szállítmányozás 2024 konferencia

56 SIEMENS Vectron villamos mozdony kapott magyarországi hatósági üzembehelyezési engedélyt

56 SIEMENS Vectron villamos mozdony kapott magyarországi hatósági üzembehelyezési engedélyt

Az utolsó hatósági vizsgálatokat, fék- és futáspróbákat, továbbá ETCS meneteket követően lezárultak az eddigi, mozdonyokkal kapcsolatos legnagyobb volumenű magyarországi hatósági üzembehelyezési eljárások. Ezzel az 56 mozdonnyal már több mint 200 Vectron közlekedhet a magyarországi vonalhálózaton.

A Siemens Mobility 1293 sorozatú, a szakmában Vectronként ismert, 56 vasúti vontató járművének magyarországi közlekedéséhez szükséges vizsgálatokat a Rail Cargo Hungaria szervezte és bonyolította le. A rendkívül összetett ellenőrzést az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a MÁV Zrt. Infokommunikációs és Technológiai Rendszerek Főigazgatóság, a Siemens Mobility Kft. szakemberei és további mintegy féltucat technológiai közreműködő cég összefogásával, zökkenőmentes együttműködésével rekordidő, 13 hónap alatt sikerült elvégezni.

A csúcstechnológiát képviselő mozdonyok alkalmasak arra, hogy Európában egyedülállóként 20 ország vasúthálózatán közlekedjenek. Ennek a képességnek is köszönhető, hogy a kontinensen eddig több mint 850 Vectron teljesít szolgálatot. A Vectron vontatási tulajdonságai saját kategóriájában egyedülállóak: a közel 300 kN indító vonóerő lehetővé teszi, hogy összetett domborzati viszonyok pályaszakaszain is akár 2200 tonnás vonatokat továbbítsanak. Intelligens megoldásai közül kiemelkedik automatikus nyomatékelosztási képessége, amellyel a vonóerőt a tengelyek között az adott tapadási viszonyokhoz igazítva fejti ki. A jármű kialakítása lehetővé teszi, hogy az ETCS üzemmód mellett (egységes európai vonatbefolyásolási rendszer), annak teljes európai vasúthálózaton történő elterjedéséig az egyes országok nemzeti, B osztályú rendszereivel is közlekedjen.

A 1293 sorozatú mozdonyok üzembehelyezési folyamatát az RCH az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) felkérésére bonyolította le. A vállalat szakemberei mintegy 5000 kilométert tettek meg a tesztfutások alkalmával, és folyamatosan koordinálták a részt vevő szakmai szervezetek munkáját.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette, hogy a hazai vasúttechnikában egyre nagyobb teret nyer a világszínvonalú csúcstechnológia. A SIEMENS Vectron mozdonyok mellett a hazai gyártású IC+ személykocsik is lehetőséget teremtenek a magyarországi piaci szereplők számára, hogy minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a nemzetközi vasúti szállításokból.

Az 56 Vectron mozdony engedélyeztetése során kiemelkedő teljesítményt nyújtott a vasúti hatóság is. Az elmúlt egy évben szinte minden héten le kellett folytatniuk egy-egy jármű vizsgáztatását.

A korszerű, innovatív megoldások folyton megújuló kihívások elé állítják a hatósági szakembereket, akik egyebek mellett az emeletes motorvonatok típusvizsgálatán és a tram-train vonatok engedélyezésén is dolgoznak. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány a vasúti árufuvarozás versenyképességének erősítése érdekében a következő öt évben összesen közel 30 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt az ún. egyes kocsi szolgáltatáshoz.

Az RCH forgalmának 80 százaléka nemzetközi fuvar, ezért kiemelkedő feladatának tartja járműparkja interoperabilitásának állandó fejlesztését. Az üzembe helyezési folyamattal egy időben megkezdte saját mozdonyvezetőinek felkészítését is: mostanáig a társaság 115 szakembere szerzett típusismeretet az 1293-as sorozatú mozdonyokra.

A flotta részeként már közlekedő, csúcstechnológiát képviselő első gépek az elmúlt hónapokban bizonyították rendkívüli megbízhatóságukat és interoperabilitásukat. A Vectronok kiemelt szerepet kaptak abban, hogy javítsák a magyar gabona olaszországi exportfuvarozásának hatékonyságát és gazdaságosságát. A 2200 tonnás gabonavonatok közlekedtetésében az ebben az irányban jellemző szélsőséges domborzati viszonyok miatt esett a választás a SIEMENS Vectron mozdonyaira. Az új vontatójárművek kiemelkedő képességeit a fafuvarozás területén is kamatoztatja a társaság. Az évi 100 ezer tonnás, Olaszországba irányuló fuvarozási feladat versenyképes teljesítésében, a Rail Cargo Hungaria országos lefedettségű egyes kocsi fuvarozási szolgáltatása mellett, a Vectron képességeinek kihasználása is szerepet játszott.

Az RCH-nál az idei évben szolgálatba állt Vectron mozdonyok fennakadás és a legkisebb hiba nélkül teljesítették feladataikat.