Megérkezett Európába az első árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdony, amelyet a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat a Rail Cargo Hungaria számára és igényei szerint fejlesztett ki. A következő hónapokban a szakemberek ellenőrzik, hogy a jármű teljesíti-e a piacvezető magyar árufuvarozási vasúttársaság elvárásait, valamint elvégzik az engedélyekhez szükséges vizsgálatokat és futópróbákat. Ez lesz az első kínai mozdony az Európai Unió vasúthálózatán, amely típusengedélyt kaphat.
A tesztek sikeres lezárását követően Európában a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagyteljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban. A járművek technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon kondenzátorokhoz hasonlítható egységek, úgynevezett szuperkapacitások biztosítsák az energiát a továbbhaladáshoz. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről – állóhelyzetben vagy útközben is –, illetve töltőpontokon is feltölthetik.
A villany-hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha üzemzavar vagy építkezés miatt kiesik a felsővezetéki szolgáltatás. Az új technológiának köszönhetően az RCH-nak ilyen esetekben nem kell majd költséges vasút-technológiai művelettel dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villanymozdonyt. Megoldást nyújt majd az iparvágányok esetében is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. Itt a tolatást jelenleg dízelüzemű mozdonyok végzik, amelyek szennyezik a rendező pályaudvarok, saját célú pályahálózatok levegőjét. A Rail Cargo Hungaria által rendelt hibrid gépek ezeket a feladatokat gazdaságosan és tisztán végzik majd el.
A most tesztelt környezetbarát villany-hibrid mozdony a tervek szerint legalább 10 kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből, felsővezeték nélküli szakaszon. Ez a képesség meghaladja azt a teljesítményt, amelyet jelenleg az „utolsó mérföld” megtételére a nemzetközi gyakorlatban elvárnak.
Az első leszállított jármű statikus és a dinamikus tesztjeire az észak-rajna–vesztfáliai Minden város műszaki laboratóriumában, a futás- és fékpróbákra a német szövetségi vasút tesztpályaszakaszán kerül sor. A várhatóan május végéig tartó vizsgálatokat követően a stressz-teszteket nyílt vasúti hálózaton hajtják majd végre.
A dinamikus próbák során a mozdonynak legalább 500 km távolságra kell elvontatnia egy 300 tonnás szerelvényt, a stressz-tesztek esetén pedig az előírt futásteljesítmény 1570 km. A jármű vizsgálata a tervek szerint összesen mintegy 1750 üzemórát tesz ki.
A típusengedély megszerzéséhez szükséges munka összetettségét növeli, hogy miközben kínai mozdonnyal kapcsolatban nincs uniós műszaki tapasztalat, a nemrég életbe lépett 4. vasúti csomag előírásainak értelmezésében sincsenek még precedensek.
A Rail Cargo Hungaria 2019 októberében írt alá megállapodást a CRRC ZELC vállalattal arról, hogy 36 hónapon belül kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít két-két járművet, majd a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak. Az RCH a megállapodás értelmében négyéves időtartamra bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.
A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vonali mozdonyok tervezett felhasználási területe hazánkon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária.
Az RCH működésében az innováció és a környezettudatosság egymást erősítő motivációk. Fuvarteljesítményével a társaság évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, amellyel évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet.