Begördült az első cukorrépavonat a Magyar Cukor Zrt. kaposvári gyárába, és ezzel megkezdődött a 2024. évi cukorrépakampány. A Rail Cargo Hungaria (RCH) a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a több mint négy hónapig tartó betakarítás fuvarozási feladataira. Magyarország piacvezető vasúti árufuvarozó vállalata a tervek szerint 2025. január végéig várhatóan 450 ezer tonna terményt továbbít a cukorgyárba csaknem 40 feladási állomásról.
50 százalék vasúton
Az összes betakarított termény közel 50 százalékát fuvarozza az RCH vasúton, ezzel a tavalyihoz képest tovább csökken a közúti szállítás aránya, mérsékelve a kamionos környezetszennyezést és a közutak leterheltségét. A 2023. évi jó termés tapasztalatai alapján a magyar gazdák a tavalyihoz hasonló termőterületen, 14 ezer hektáron vetettek cukorrépát a gyár számára. A június végéig tartó kedvező időjárás magas termésátlagot ígért, azonban a rendkívül aszályos nyár szinte minden növény hozamát jelentős mértékben csökkentette. Így a cukorrépáét is, amelyből becslések szerint átlagosan 56–60 tonna termett hektáronként. A termény cukortartalma várhatóan átlagos lesz.
Heti 25 cukorrépavonat
A cukorrépát az RCH 440 darabból álló Ea sorozatú teherkocsiflottájával fuvarozza, és a járművek kizárólag ezen forgalomnak kiszolgálására állnak rendelkezésre. Átlagosan egy cukorrépavonat 25–28 vasúti kocsiból áll és 1300 tonna terményt továbbít. A kampány tervezett 130–135 napja alatt a társaság szerelvényei összesen több mint 150 ezer kilométert tesznek meg, és hetente átlagosan 24–25 cukorrépavonat közlekedik majd a magyar vasúti hálózaton.
Összehangolt logisztika
A vasúti infrastruktúrán folyó pályafelújítási munkák nehezítik a fuvarozást, különös tekintettel arra, hogy a terményt az ország egész területéről – nem ritkán akár 450 kilométer távolságról – kell Kaposvárra eljuttatni. A kampány lebonyolítása magas szintű logisztikai szervezettséget és együttműködést igényel a Rail Cargo Hungaria és a gyár szakemberei között.