EUR és Euro raklap – csupán egy betű, de micsoda különbség

EUR és Euro raklap – csupán egy betű, de micsoda különbség

Az 1961-es bevezetés óta nagy népszerűségnek örvendenek a logisztikai szektorban az EUR raklapok, amelyekből jelenleg világszerte mintegy 600 millió darab van használatban. Ezek az eszközök azonban nem összetévesztendőek a számos szervezet által használt Euro raklapokkal, amelyek bár elnevezésükben hasonlóak – ezzel gyakran félrevezetve a felhasználókat –, minőségben jelentősen különböznek névrokonuktól.

Az eredeti EUR raklapot 60 éve Ausztriában a vasúti árufuvarozáshoz alakították ki, ez volt az első olyan európai rakodólap, amelyet szabvány szerint kezdtek el gyártani és javítani. Az EUR raklap védjegyjogai 1961 óta a Rail Cargo Austria AG tulajdonában állnak.

Az eszköz nagy népszerűségéhez hozzájárult, hogy kiváló minőségének köszönhetően idővel a közúti fuvarozásban is alkalmazni kezdték, 800x1200x144 mm-es méreteihez igazították a raktárterületek és fuvarozási rendszerek méretezését, valamint a teherautók és a vasúti kocsik rakodóterét is. Alkalmazása csaknem a felére csökkentette a vasúti kocsik rakodásához szükséges időt.

Az egyutas rakodólapokkal szemben az EUR raklapok fenntartható megoldást biztosítanak a rakományok szállítására, szárított fából készülnek – amely antibakteriális, így Covid-helyzetben is biztonságos megoldást nyújt –, újrafelhasználhatóak és cserélhetőek. Növekvő népszerűsége miatt már kezdetben kialakult egy nemzetközi csererendszer: az igénybevétel mértékétől függően egy EUR raklapot átlagosan körülbelül 6–7 alkalommal lehet használni, ezt követően javításra szorul, majd – minőségét és teherbírását garantálva – ismét alkalmazható. A raklapon található „EUR” szimbólum garantálja a csereszabatosságot.

Az EUR raklap sikeréhez nagymértékben hozzájárul a szigorú minőségellenőrzés. Az eredeti raklapot a Vasutak Nemzetközi Szövetsége (International Union of Railways, UIC) 435-ös sorozatszámú szabvány szerint gyártják és javítják az erre jogosult cégek, ezáltal garantálva az állandó és ellenőrzött minőséget. A tartósság és a max. 1500 kg-os teherbírás szempontjából döntő fontosságú a megfelelő – az előírt maximális nedvességtartalommal rendelkező – fafajta használata. 11 deszka, 9 tuskó és 78 szög egysége alkotja az EUR raklapokat.

A raklapok vizsgálatát és engedélyezését Európában országonként külön szervezet végzi, így biztosítva a hatékony piacellenőrzést és az állandó kiváló minőséget. Ezzel ellentétben az Euro raklapként megjelölt termék esetében egy másik országból irányítják a termelés ellenőrzését, így nem rendelkeznek információval a célországban lévő viszonyokról: a gyártott minőségről, a hamisításokról és a piaci helyzetről sem.

Azok a raklapok, amelyeket nem az UIC 435-ös sorszámú szabványok előírásai szerint és az EUR engedélyezésével gyártottak vagy javítottak, nem alkalmasak a vasúti árufuvarozásban történő felhasználásra.

Magyarország EUR raklap kibocsátásának mennyisége évente 4,5–5 millió darab. A gyártásra és javításra a Rail Cargo Hungaria Zrt. adja ki az engedélyeket, mindennek ellenőrzését, valamint a piacfelügyeletet a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. látja el. Az eredeti EUR rakodólapok védjegyoltalma okán a két vállalat szoros együttműködésben dolgozik a NAV-val: a hivatal által felkutatott és jelentett hamisítványokat azonnal kivizsgálják, így védve az eredeti EUR márkát, a gyártókat, javítókat és közvetlenül pedig a felhasználókat.

Napjainkban is emelkedő tendenciát mutat a gyártott, illetve a javított EUR raklapok iránti kereslet, hiszen ez a fajta rakodólap a megbízhatóság és biztonság jelképévé vált az elmúlt több mint 60 év során.