Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) készen áll arra, hogy tovább növelje szerepvállalását az ukrán export-import vasútforgalomban – erről egyeztetett Ukrajnában az ukrán állami vasútvállalat, az Ukrzaliznica (UZ), az UZ lembergi leányvállalata és az UZ CTL leányvállalata menedzsmentjével augusztus 26-án Kovács Imre, az ÖBB RCG Igazgatóságának tagja, az RCH Igazgatóságának elnöke és Körös Norbert, az RCH Igazgatóságának tagja, CEO.
A tárgyaláson a felek megállapodtak az együttműködés további erősítéséről, az ukrán áruk továbbításának gyorsítását szolgáló intézkedésekről, valamint a közlekedést segítő állandó kétoldalú munkacsoport felállításáról. Többek között egyeztettek az adatcsere-forgalomról szóló együttműködési megállapodás kibővítéséről, valamint a fuvarozási volumenek tervezési rendszerének egységes elektronikus felületre történő átállításáról. Mindezek a lépések elősegítik majd az úton levő küldemények ütemezett, az aktuálisan szabad átrakókapacitásokhoz igazított átadását, a határátmenetek menetvonalainak hatékonyabb kihasználását.
Az RCG a háború kezdete óta kiemelten azon dolgozik, hogy az ukrán áruk eljussanak rendeltetési helyükre. A vállalatcsoport minden uniós határon jelen van, és biztosítja a gabona mellett más ukrán áruk eljutását célállomásukra: Magyarországra, Olaszországba, Németországba, Ausztriába, Szlovákiába és Szlovéniába.
A vállalatcsoport az érintett magyar, szlovák és lengyel határállomásokról 2022. március elejétől 430 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából, és ezekre a forgalmakra irányítja gabonás kocsiflottájának jelentős részét, azért, hogy az árufolyam továbbításához biztosítani tudja a szükséges kapacitást. Az RCH az év eleje óta közel 390 ezer tonna gabonát fogadott Eperjeskén és Záhonyon keresztül.
Az Ukrajnából érkező valamennyi küldeményt tekintve 2022 első 7 hónapjában 1,9 millió tonna áru lépett határt az RCH-val, ebből 1,7 millió tonnát továbbított vasúton a társaság. A záhonyi körzetet tradicionálisan a konvencionális tömegáruk kezelésére alakították ki, ezek dominanciája máig megmaradt, jellemző, hogy a belépő áruk 70 százaléka vasérc. Az energiahordozók (szén, koksz) jelenléte mellett a szóródó termékek közül a só, a cement és a műtrágya belépése jellemző. Az idei év meghatározó árucsoportja a gabonafélék és a növényolaj, kukoricából már több mint 200 ezer tonna érkezett.
A vállalatcsoport folyamatosan innovatív technológiai és alternatív fuvarozási megoldásokat fejleszt a küldeménytovábbítás hatékonyságának és volumenének növelésére.
A Rail Cargo Logistics – Hungaria egy rendhagyó új technológia alkalmazásával optimalizálja a szemes termény fuvarozását, amelynek köszönhetően az árut Ukrajnából rövidebb idő alatt nagyobb mennyiségben lehet eljuttatni felvevőpiacaikra. A gabonát Ukrajnában szabványos konténerekbe rakják, amelyeket normál nyomtávú kocsikra helyezve szállítanak Magyarországra, egy nyírbátori silóba. A megoldás feleslegessé teszi a széles nyomtávú gabonakocsik átrakását, így ezzel a technológiával az elkövetkező időszakban több tízezer tonna termény fuvarozását tervezik.
Az RCH emellett a forgalmak gyorsítása érdekében ismét alkalmazza a vasúti kocsik tengelyének átszerelési technológiáját, mivel az ukrán széles nyomtávú vagonok nem alkalmasak az európai normál nyomtávú közlekedésre.
Továbbá tekintettel arra, hogy a blokkolt fekete-tengeri kikötőkből nem lehet elszállítani az ukrán konténereket, a Rail Cargo Operator – Hungaria (RCO-HU) új, korábban ebben a viszonylatban nem használt útvonalat nyitott meg az ukrán áruval töltött konténerek adriai kikötőkbe történő eljuttatása érdekében. A társaság által kezelt vonatokon április óta Eperjeskéről a Rail Cargo Terminal – BILK, illetve a Budapesti Szabadkikötő érintésével összesen 1350 egységkonténer (TEU) érkezett Koperbe, további 120 pedig Triesztbe, ahonnan az ukrán árukat hajókon továbbítják különböző, tengeren túli desztinációkba. A vállalat szerelvényei egyúttal üres konténereket is juttatnak vissza Ukrajnába. Legújabban pedig az Ukrajnába irányuló rakott konténerforgalom is megindult a Távol-Keletről, így az RCO-HU szervezésében jutnak el az ukrán gazdaság működtetéséhez szükséges áruk az adriai kikötőkből ukrán ipari körzetekbe.
A megnövekedett fuvarigények gördülékeny teljesítésén túl az ÖBB és a Rail Cargo Group törekszik arra is, hogy a nehéz sorsra jutott ukrán polgárok számára segítséget nyújtson: az ÖBB térítésmentesen biztosítja a menekültek utaztatását, a Rail Cargo Group pedig díjmentesen továbbít segélyszállítmányokat Ukrajnába, amelynek részeként a Rail Cargo Hungaria 2022 első fél évében a Záhonyba kamionban érkező adományokat fuvarozta Csopra. A vállalat emellett augusztus végén az ukrán vasutasok számára egyéni védőeszközöket – bakancsokat, sisakokat, láthatósági mellényeket és kesztyűket –, valamint a Kárpátaljai Katolikus Karitász Szervezet részére műszaki eszközökből, használati cikkekből és textíliákból álló csomagot juttatott el.
Az RCG és az UZ delegációi méltatták az együttműködés eddigi tapasztalatait, és a tárgyaláson feltárt lehetőségeket összegezve azok közös kiaknázásában állapodtak meg.