Amikor a Scania új tehergépkocsi-generációjáról esik szó, méltán említhetjük, hogy mennyire nagy figyelmet szenteltek a részleteknek a termékfejlesztési folyamat során az elmúlt tíz évben.
De képzeljük csak el, hogy milyen nehéz lehet kivitelezni ezeket a járműrészleteket miniatűr méretben! Isten hozta a fémöntvényből készült modell-teherautók világában, egy igazán speciális piacon, amely az egyedi reklámhordozót kereső fuvarozókat célozza, illetve azokat a gyűjtőket, akik emléktárgyként vagy befektetésként tekintenek ezekre a modellekre.
Akárcsak valódi nagy testvéreik, úgy a Scania fémöntvényből készült modell-teherautók iránt is jelentős a kereslet. Erős a miniatűr járművek piaca Jim Newsome nagyon jól ismeri ezt a területet, ugyanis feleségével, Brendával az angol székhelyű Search Impex céget működteti, amely a személyre szabott reklámhordozó modelljárművek specialistája. 25 évvel ezelőtt indította el a vállalkozását, amikor exportértékesítőként munkaerő-túlkínálattal szembesült a szakmájában.
„Megkeresett valaki, aki fából készített modelleket – többek között Scania tehergépkocsikat is –, és arra volt kíváncsi, hogy van-e piaci igény ezekre. Piackutatást végeztem, és felfedeztem, hogy a famodellekre nincs nagy kereslet, de piaci rés van a fémöntvényből készült modellek terén. Levelet írtam 250 vállalatnak, és a Ryder Truck, valamint a Van Rental mint első ügyfeleim, megrendeltek 2500 fémöntvényből készült modellt.”
Az 1:50 méretarányú modellek esetében hat-nyolc hónapba is telhet, mire elkészül a művészi terv és a kiindulási anyag, megtörténik a gyártás, valamint beérkezik a több száz tehergépkocsi a világ másik részéről. Azt az ügyfelet könnyen csalódás érheti, aki csupán néhány héttel a cége évfordulója előtt szeretne modelleket rendelni, habár a Search Impex
sok különböző modellhez hozzá tud jutni, és általában más méretarányúakat rövidebb átfutási idővel tud kínálni.
Szintén említést érdemel az igazi részletgazdagság, különösen, ami a technológia fejlődésével elérhetővé vált. A modellek lehetnek annyira kicsik is, mint amit az 1:87 méretarány kiad, és lehetnek olyan nagyok is, mint amit az 1:43 méretarány eredményez – azonban az 1:50 méretarányú modellek a legnépszerűbbek. Az ügyfelek általában a teherautójuk nagyon pontos miniatűr másolatára vágynak. Ezért a legjobb nézőpontokból rögzíteni kell az airbrush festékszóróval készített céglogót, hagyományos kézírást, illetve ponyvadekorációt –, majd a tehergépkocsit, illetve a pótkocsit annyira közelíteni kell a valósághoz, amennyire csak az öntőszerszám lehetővé teszi.
„A fülkeváltozatok széles választéka és az olyan jellemzők, mint a billenthető fülkék, felemelhető kerekek, függetlenül rugózó pótkocsitengelyek és lámpatartó konzolok, miatt azonban néha vissza kell fogni az ügyfelek elvárásait, és emlékeztetni kell őket, hogy ez egy miniatűr méretarányos modell, nem pedig egy igazi jármű” – mondta Jim.
A Scania teherautó-modellek népszerűek Mivel a modellek 175 darabos vagy még nagyobb tételekben készülnek és egy-egy darabot körülbelül 135 fonttól (150 eurótól) induló áron adnak el a gyűjtőknek, a Search Impex megrendelései egyre inkább olyan fuvarozóvállalatoktól érkeznek, amelyek reklámozni szeretnék cégüket, új flottaarculatot kívánnak bevezetni vagy egy jubileumot szeretnének emlékezetessé tenni. A skót vállalatok a nagyon vonzó és hazafias flottadekorációikkal jó ügyfelek a Search Impex számára. Az egyéni gyűjtők interneten vagy telefonon is leadhatják rendelésüket, amikor új kiadású modellek válnak elérhetővé.
Ez a világ lépést tart a trendekkel: nem sokkal a 2016-os bemutatás után a Scania új generációs teherautóinak miniatűr megfelelői is megjelentek, és nagyon sok megrendelés érkezik az új teherautó-családra. Jim elmondta, hogy a Scania mindig népszerű: „Jelenleg is jó néhány Scania modell megrendelésén dolgozunk, köztük egy 6×4-es, daruval felszerelt
Scania tehergépkocsiból és mélyágyas pótkocsiból álló szerelvényen.”
Érdemes megjegyezni, hogy bizonyos dolgok még a Search Impex és a
modellgyártók képességeit is meghaladják, még ha az ügyfél szándéka jó is… „Volt olyan ügyfelünk, aki adott egy általános, újdonságnak számító modell-teherautót, és megkérdezte, hogy ezt át lehet-e alakítani olyanra, hogy úgy nézzen ki, mint egy Scania!”