Mivel a közlekedés rendkívül széles spektrumú, folyamatosan fejlődő ágazat, ez a KTI-ben is megjelenik – mondta a KözlekedésVilágnak adott interjújában Mayer András. A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet ügyvezetőjével egyebek mellett az intézet tanúsítási feladatairól, a közlekedéshez kapcsolódó képzésekben vállalt szerepéről, valamint a Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont kutatásairól beszélgettünk.
Nemzetközi összehasonlításban mennyire számít különleges cégnek a KTI?
A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet teljes kutatási tevékenységével kiemelkedő helyet foglal el mind Magyarország, mind pedig Európa közlekedéskutató intézetei között. Széleskörű nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, tagja számos nemzetközi szervezetnek. Aktívan közreműködik a közlekedési kutatásokkal, a közlekedésbiztonsággal, a közösségi közlekedéssel és a közlekedési képzésekkel foglalkozó legelismertebb nemzetközi szervezetekkel (FEHLR, FERSI, ECTRI, AIPCR, CARE, IRTAD, UITP, EUROTRA), és számos európai kutatóintézettel ápol élő kapcsolatot. Intézetünk tevékenysége sokrétű az európai porondon. Szakértői közreműködnek az ENSZ-EGB több munkabizottságában, elősegítve ezzel a hazai szempontok érvényesítését a közlekedéssel kapcsolatos előírások, protokollok közös kidolgozása során. Tagja a legjelentősebb kutatási együttműködéseknek is. Novemberben ünnepelte fennállásának 20. évfordulóját az európai közlekedési kutatóintézetek szervezete, az ECTRI, amelynek alapítótagjai között szerepel a KTI. Lassan 30 éve lépett be az útügyi kutatóintézetek európai fórumába (FEHRL), 2024-ben intézetünk ad majd otthont az éves közgyűlésnek is. A közlekedésbiztonsági kutatás világában több szervezet munkájában is aktívan részt vesz (FERSI, IRTAD, ETSC). Ezeken a szakterületeken két jelentős szaktekintély, Gáspár László és Holló Péter professzorok révén a KTI-t nagy elismertség övezi. A baleseti mutatók kapcsán jelentős tudományos eredményeket felmutató Holló professzor 2020-ban elhunyt, de szerencsére a fiatalabb nemzedék már a nyomdokain jár. Gáspár professzor még mindig aktív kutatója csapatunknak, az ő szakterülete az infrastruktúra élettartam-vizsgálata. Elismertségét talán érzékelteti, hogy néhány hete a FEHRL elnöke csak azért utazott Budapestre, hogy köszöntse őt a 80. születésnapjára rendezett konferenciánkon. Ezek az együttműködések erősen összefüggenek azzal, hogy az uniós keretprogramokban, majd a Horizont 2020 és Horizont Európa programokban is folyamatosan kutatási konzorciumok tevékeny közreműködői lehet az intézet. Hasonló a helyzet az Interreg európai regionális együttműködésekben és határon átnyúló projektekben. Az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából az „EU-ENSZ EGB Közúti-Jármű Műszaki Koordinációs Központ” látja el hazánk képviseletét az európai jármű-műszaki előírások kialakításával foglalkozó nemzetközi fórumokon, koordinálja a nemzetközi szakmai konferenciákon részt vevő magyar szakemberek munkáját, és végzi a szakmai háttérmunkát a nemzetközi előírások, rendeletek, irányelvek hazai jogszabályokba való beépítéséhez. A KTI a vasúti tanúsítások révén állandó tagja az NB-Rail stratégiai munkacsoportjának. Szorosan együttműködik a RINA Service (olasz), az Arsenal RACE (osztrák) és a SCHIG (osztrák) külföldi tanúsító szervezetekkel.
A KTI számos, egymástól rendkívül eltérő tevékenységet folytat. Mennyire tekinthető egységes cégnek így? Főleg, hogy egyes tevékenységeket országos lefedettséggel végzik.
Intézetünk tevékenysége valóban szerteágazó, egy közös nevező azonban van, mégpedig a mobilitás. Mivel a közlekedés is rendkívül széles spektrumú, folyamatosan fejlődő ágazat, ez a KTI-ben is megjelenik. A különböző szakterületek és tevékenységek egymás munkáját segítik, amelyre előnyként tekintünk a piacon. A közlekedési közszolgáltatással kapcsolatos feladatok ellátásában a fővárosban, valamint még négy területi (Debrecen, Pécs, Szeged és Szombathely) közlekedésszervező irodában dolgoznak társaságunk munkatársai. Feladatuk az országos, regionális és elővárosi közszolgáltatási személyszállítás megrendelőjének szakértői támogatása a menetrend, a szolgáltatási minőség, illetve a tarifa- és kedvezményrendszer területén. Az irodák annak érdekében, hogy segítsék a szereplők együttműködését, közvetlen munkakapcsolatot ápolnak a közszolgáltató személyszállító társaságokkal, továbbá a helyi közigazgatási szervezetekkel, térségi nagyfoglalkoztatókkal, illetve a közép- és felsőfokú oktatási intézményekkel. Szervező és koordinációs szerepük mellett természetesen közreműködnek a KTI egyéb projektjeiben is, így hozzájárulnak az Intézet országos működéséhez. A közel 450 főt foglalkoztató KTI egy valóban sokszínű szervezet, az egyes területek feladatai több ponton kapcsolódnak egymáshoz. A munkatársak tudása tökéletesen illeszthető a hálózattervezés, közlekedésgazdaság, műszaki tevékenység és a szakmai képzési területen jelentkező feladatokhoz. Ugyanakkor a KTI egy tudományos szakmai műhely is, ahol különféle szervezetek megbízásából tudományos kutatás folyik. A KTI kutatási és tudományos munkái publikálásra kerülnek a hazai és nemzetközi tudományos lapokban.
Hogy alakultak a KTI közszolgáltatással kapcsolatos feladatai a VPE-ből való átszervezést követően?
Az átadás 2023. augusztusban zökkenőmentesen lezajlott. Az érintett szakterületen dolgozó kollégák kiterjedt forgalmi, műszaki, jogi és gazdasági jellegű szakmai tapasztalattal rendelkeznek a közforgalmú közszolgáltatáshoz kapcsolódóan. Korábban szinte mindannyian a KTI kötelékében dolgoztak, így az átszervezés miatt a feladatellátásban sem kiesés, sem egyéb változás nem következett be.
Miért fontos a tanúsítási tevékenység végzése a KTI-nél? Hogy állja meg a helyét a szervezet ezen a versenypiacon?
A tanúsítási tevékenység célja – szorosan kapcsolódva a társaság küldetésének megvalósításához – az, hogy ezen szolgáltatásával támogassa a vasúti szektorban tevékenykedő érintett partnereit (ezek egyrészről a gyártók, pályahálózat-működtetők, vasúttársaságok, karbantartó szervezetek, infrastruktúra-fejlesztők, továbbá a nemzeti vasúti biztonsági szervezet, másrészről az Európai Vasúti Ügynökség (ERA – European Union Agency for Railways)) azon törekvéseikben, hogy elősegítsék a vasúti biztonság és interoperabilitás magas szintjének megvalósítását, hozzájáruljanak a határok nélküli egységes európai vasúti térség további fejlesztéséhez és hatékony működéséhez, miközben mindezen tevékenységeik javítják az uniós és nemzeti vasúti ágazat versenyhelyzetét. Az intézet immár 10 éve aktív szereplője a hazai megfelelőségértékelési piacnak; kijelölt és bejelentett szervezetként már 2013 végétől részt vesz az uniós vasúti rendszer átjárhatósági követelmények szerinti megfelelőségértékelésében (terméktanúsításában), 2015-től pedig – Magyarországon elsőként – a vasúti rendszerek (uniós vasúti rendszer, országos és helyi közforgalmú vasutak) minden strukturális alrendszerének és azok rendszerelemeinek, illetve rendszerkomponenseinek tanúsítására megszerezte a jogosultságot. 2021 decemberében társaságunk megszerezte a jogosultságot (kijelölést) a kockázatkezelési eljárás megfelelő alkalmazásának és az alkalmazás eredményeinek független értékelésére is, mint kockázatértékelést végző – közismert nevén ASBO – szervezet. A kockázatértékelést végző szervezetté történő kijelölés megszerzésével a vasúti rendszerek megfelelőségértékelése vonatkozásában minden olyan területre és tevékenységre elnyerte a jogosultságot, amelyek a vasúti biztonság és interoperabilitás, valamint a műszaki összeegyeztethetőség vonatkozásában relevánsnak számítanak és a megfelelőség értékelése harmadik, független fél bevonását igényli. A KTI napjainkban az egyik legnagyobb, állandó és elismert (kompetens) szakembergárdával rendelkező megfelelőségértékelő szervezet, az elmúlt évek során kiemelkedő munkát végzett sok olyan vasúti területet érintő megfelelőségértékelésben, amelyek révén a piac egyik vezető szereplőjévé vált. 2022 szeptemberében sikeresen teljesített egy nemzetközi megmérettetésen, az ERA szakértői által végrehajtott ellenőrzésen. Az ERA szakértői pozitív benyomásokkal zárták az ellenőrzést, a KTI Nonprofit Kft. NoBo-s tevékenységét jól szervezettnek és európai színvonalúnak minősítették, megerősítve ezzel abban, hogy jó úton halad.
Milyen tanúsítási feladatokat végez, végezhet a KTI?
A KTI – mint a vasúti területen csak független harmadik félként végezhető megfelelőségértékelési feladatra kijelölt és az Európai Unió területén bejelentett szervezet – jogosult az uniós vasúti rendszer átjárhatóságát lehetővé tevő alrendszerek és rendszerelemek megfelelőségének értékelésére és tanúsítására; a magyarországi nemzeti szabálynak történő megfelelőség értékelésére a vasúti rendszert érintően; a kockázatkezelés megfelelő végrehajtásának ellenőrzésére minden, a vasúti rendszert érintő jelentős változás esetében.
Az elmúlt időszakban mik voltak az emlékezetesebb, jelentősebb feladatok?
Társaságunk részt vett és részt vesz valamennyi nagy hazai vasúti beruházás megfelelőségértékelésében, mind a helyi közforgalmú vasutakra, mind az országos közforgalmú és saját használatú vasutakra vonatkozó beruházások esetében. Jelentős feladatként a Szeged–Hódmezővásárhely TramTrain komplex tanúsítását emelném ki, továbbá a 3-as metró teljes felújításának, a HÉV-nek, a Budapest–Belgrád vasútvonalnak, a dél-balatoni vasútvonalnak, a Debrecen–Füzesabony vasútvonalnak a munkálataihoz kapcsolódó tanúsításokat. Kiemelkedő a Plasser & Theurer vasúti pályafenntartó és vasútépítő gépek rádiókommunikációs eszközeinek megfelelőségértékelése, illetve a MÁV étkezőkocsijainak tanúsítása. Emellett lengyel és kínai vállalatokkal is együtt dolgozik társaságunk, ők a KTI-t a magas standardjai miatt választották. Tevékenységünk eredményeként több száz tanúsítványt állítottunk ki partnereink részére.
Milyen kutatásokat végez a Közlekedésfejlesztési Kutatóközpont?
Ez a kutatóműhely közlekedési alágazatokon átívelő, komplex kutatási és fejlesztési kérdésekben segíti a szaktárcát döntés-előkészítő elemzésekkel, javaslatokkal. Szakterületei a hálózattervezés és forgalmi modellezés, a mobilitásmenedzsment, valamint a közlekedéslogisztikai kutatások. Nagyon változatos ez a portfólió, aktuális példaként a fenntartható városi mobilitástervezéssel kapcsolatos komplex tanácsadást, a forgalmiadat-felvételek új módszereinek értékelését, vagy a teherforgalom közútról vasútra és vízi utakra terelési lehetőségeinek feltárását említhetem. Ez a KTI nemzetközi színtéren legaktívabb kutatóközpontja: a kollégák szeptemberben zártak le egy közlekedési kapcsolatok fejlesztését szolgáló együttműködést a magyar–szerb határtérségben, januártól pedig két induló európai projektben vesznek részt. Az egyik a közforgalmú közlekedés és az aktív mobilitás összekapcsolását kívánja elősegíteni a térségünkben. A másik pedig arra keresi a választ, hogy az európai városokban hogyan lehet majd fenntartható módon, kevesebb utazással elérni minden lényeges úti célt, azaz hogyan valósulhat meg a 15 perces város gondolatisága.
Mi alapján választanak, kapnak kutatási feladatokat?
Elsősorban a szakpolitikai feladatok háttérmunkáját végzi a KTI a közlekedésért felelős minisztérium számára. Mindez éves munkaterv alapján, projektalapon történik. Ezek nagyrészt távlatos vizsgálatok, amelyek stratégiai döntések, koncepciók, jogszabályok megalapozását segítik elő, illetve magukból a stratégiákból eredő vagy éppen a jogi kötelezettségek teljesítését szolgálják. Másrészt a napi szakpolitikai ügyekben is igyekszik társaságunk rövid határidővel hasznos válaszokat adni a döntéshozók számára. Ezért a kutatóinknak állandóan naprakészeknek kell lenniük, rendszeresen látogatják a konferenciákat, bekapcsolódnak szakterületük webináriumaiba. Az európai uniós forrásból finanszírozott projektjeinkről már ejtettem szót, ezek tudatos kapcsolatépítési és intenzív előkészítési tevékenység eredményeként állnak elő. Indulunk továbbá állami intézmények és önkormányzatok által kiírt pályázatokon is. Minthogy a közlekedés minden területét lefedi a KTI, a feladatai is változatosak. Jelenleg a mobilitás energetikai kérdései, az automatizáció fokozódása, az okos városok szerepelnek leginkább napirenden a nemzetközi kutatásokban, így itt is. Intézetünk természetesen örökzöld témákkal is foglalkozik, ilyen például a közlekedésbiztonság, a közlekedés káros hatásainak mérséklése vagy a megtérülési vizsgálatok.
Milyen, a közlekedéshez kapcsolódó képzésekben működik közre a KTI? Milyen feladatai vannak a képzésekkel kapcsolatban?
Ahogyan már említettem, a közlekedés meglehetősen széles spektrumú, így a képzések is széles skálán mozognak, hiszen a KTI valamennyi közlekedési ágazat vonatkozásában nyújt képzési szolgáltatásokat. Közúti területen végzi a közúti közlekedési szakemberek képzését, többek között a műszaki vizsgabiztosok, járművezető szakoktatók, utánképzési foglalkozásvezetők, iskolavezetők és a gyakorlati és elméleti vizsgabiztosok képzése tartozik ide. Vasúti területen a KTI kijelölt képző a vasútszakmai oktatók, vasúti vizsgabiztosok, illetve a vasútüzem-vezetők képzése vonatkozásában. Víziközlekedési területen szintén a vizsgabiztosok, oktatók, illetve a közlekedési hatóság munkatársainak a képzését végzi társaságunk. Légi közlekedés terén mindez kiegészül még a drónpilóta-alapképzés lebonyolításával is, és a közelmúltban indult az első drónpilóta-oktatói képzésünk. Ehhez a KTI a 13 egységből álló drónflottáját is használja, emellett a gyakorlást saját fejlesztésű drónszimulátor segíti. Fentiek mellett jogszabályi kijelölés alapján végez bizonyos speciális gépkezelői képzéseket (pl. hídvizsgáló, reptéri catering, kőzet- és talajfúró berendezés), továbbá ide tartozik a muzeális járműszakértők képzése is. Évente 10–15 ezer fő képzése zajlik a KTI-ben. A szakmai képzések mellett valamennyi ágazati képzés tartalmaz készségfejlesztő tréningeket is (kommunikáció, önismeret, konfliktuskezelés stb.), illetve szaknyelvi tartalommal bővített idegen nyelvi képzéseink is vannak, ahol jelenleg kísérletezünk a szóbeli kommunikációs készség mesterséges intelligencia alkalmazásával történő fejlesztésével. Ezenkívül is igyekszünk minden területen innovatív megoldásokat alkalmazni a képzési szolgáltatások során: a mesterséges intelligencia mellett szimulátorokat is igénybe vehetnek a tanulók a képzéseken. A felnőttek képzése mellett a KTI a szakképzésben tanulók és oktatók képzésében is részt vállal, elsősorban az iskolai szakmai oktatásokat kiegészítő szimulátoros és robotikai foglalkozásokat biztosítunk (pl. targoncakezelés, hegesztés, festés-fényezés, gépkezelés, elektronikai készségek fejlesztése, CNC és robotprogramozás). Társaságunk feladatai közé tartozik a különféle szakmai képzések megszervezése és lebonyolítása a tananyag összeállításától kezdve a vizsgáztatásig, illetve a közlekedési szakképzéssel kapcsolatos egyes feladatok ellátása, koordinációja.
A KTI küldetése, hogy a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve – az EU közlekedéspolitikai irányelveit követve – folyamatosan fejlődő, biztonságos és versenyképes közlekedési környezetet alakítson ki hazánkban, mindezt az élhető környezet érdekében. Társaságunk tevékenységével a közlekedés teljes láncolatát lefedi, a különböző ágazatokra vonatkozóan olyan elemeken keresztül támogatja a kitűzött célok megvalósítását, mint a közlekedés energiafelhasználása vagy az intelligens technológiák alkalmazása. Elsőrendű feladatunk a közlekedési adminisztráció és az ágazati szereplők döntéseinek adatokkal, tanulmányokkal, felkészítő anyagokkal történő támogatása.