Az Európai Mobilitási Hetet 2002 óta rendezik meg, minden évben szeptember 16. és a szeptember 22. között. Magyarország a kezdetektől a kampány részese, amelynek üzenete évről-évre egyre több településre jut el.
Az Európai Mobilitási Hét fő célja a környezetbarát és fenntartható városi közlekedés népszerűsítése. A programsorozat az autózás helyett a közösségi közlekedés használata, a kerékpározás és gyaloglás mellett érvel. Idei témája is a tiszta, közösségi és intelligens mobilitás, a tisztább közlekedési módok előnyeinek hangsúlyozása, az intelligens közlekedési technológiák és közösségi mobilitás nyújtotta lehetőségek kihasználására ösztönzése.
Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A kampányhoz csatlakozó önkormányzatok száma folyamatosan nő, a fejlesztési tárcának tavaly először sikerült kétszáznál több települést bekapcsolódásra bírnia. 2016-ban 214 helyhatóság vállalta Autómentes Nap megszervezését vagy a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését szolgáló tartós intézkedések bevezetését. A résztvevők száma nemzetközi összevetésben is magas, Magyarország az elmúlt években mintegy 50 ország versenyében, az örök éllovas Ausztria és Spanyolország mögött rendszerint a dobogó harmadik fokán végez.”
Szabó Zsolt fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkár bejelentette: „A minisztérium a szeptemberi programsorozat nemzeti koordinátoraként 70 millió forintos keretösszeggel segíti a hazai rendezvények megvalósítását. Az egyedi támogatás útján elnyerhető összeg hozzájárul a települések környezettudatos, helyes és biztonságos közlekedést népszerűsítő, szemléletformáló programjainak szervezéséhez. A vissza nem térítendő támogatást 2017. június 1-jétől 2017. július 12-ig egyedi kérelem benyújtásával igényelhetik az önkormányzatok és önkormányzati tulajdonban álló szervezetek.”
Révész Máriusz kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével összefüggő feladatokért felelős kormánybiztos kifejtette: „Az európai nagyvárosokban folyamatosan nő a kerékpáros közlekedés részaránya, Budapesten a jelenlegi 2,4 százalékhoz képest 2030-ra elérheti a 10 százalékot. A kormány az összes megyeszékhelyen megfelelően átjárható közbringa rendszerek bevezetését tervezi. A Magyar Kerékpárosklubbal közösen jövő tavasszal újraindítják a népszerű Bringázz a munkába kampányt.”
Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója hangsúlyozta: „2016-ban rekordévet zárt a turizmus, a Balatonon, ami az első számú belföldi úti cél, idén minden eddiginél jobb szezonra lehet számítani. A Balatont Közép-Európa e-közlekedési minta-tavává kívánja fejleszteni a kormány, 2 milliárd forint értékben e-kikötők fejlesztése is várható a Balatonnál, ahogy elektromos töltőállomások telepítése és a tó körüli e-kerékpárrendszer kialakítása is a fejlesztési tervek között szerepel. Június 15-én több mint 600 millió forint értékű, több hónapos belföldi kampány indul, amellyel a hazai úti célok iránti érdeklődést szeretné növelni az MTÜ, ezért Magyarország kulturális és természeti értékeit ajánlják a nyaralásukat tervező magyar családok figyelmébe.”
Június végén lejár az Európai Mobilitási Héthez kapcsolódó, „KÖZÖS ÚT, KÖZÖS JÖVŐ!” című kreatív pályázat beadási határideje. Az elsősorban gyermekeket, fiatalokat célzó kiírásra tavaly több mint 1200 pályamunka érkezett az ország minden részéből és a határokon túlról is.