Szállítmányozás 2024 konferencia

Hozzáadott érték az üzemanyagpiacon – interjú Bíró Péterrel, a Green Plus Csoport ENSZ-projektmenedzserével

Hozzáadott érték az üzemanyagpiacon – interjú Bíró Péterrel, a Green Plus Csoport ENSZ-projektmenedzserével

Nemzetközi innovációs és éghajlatvédelmi menedzser, Biofriendly Green Plus üzemanyag-tesztelési szakértő, az ENSZ Energiaátmeneti Üzemanyag Világprogram projektmenedzsere az amerikai Green Plus Csoport kötelékében – aki saját bevallása szerint beleadja szívét-lelkét abba, amit csinál. „Átfogó és objektív képem van az üzemanyagpiacon található termékekről” – mondja, alátámasztandó hitelességét. E havi címlapsztorinkban Bíró Péterrel beszélgettünk.

– Miért lesz valaki klímanagykövet és ENSZ-projektmenedzser?

– Számomra maga a küldetés számít. A munka haszonrésze kevésbé motivál, annak jelentős részét a felhasználók élvezik, illetve átadom a forgalmazóknak és a vevőknek. Az elégedettség, az élménymesélés hajt, amit hallok az ügyfelektől és azoktól, akik eleve pesszimisták, gyanakvóak, és azután kemény termékrajongókká válnak. Nekem akkor jó, ha másnak jót tettem. Gyakran megesik, hogy a hálás vevő a kifizetett termék mellé „elégedettségi mutatóként” még adja a tojást, tejet, kolbászt, pálinkát, de nálam az egészség javítása a súlypontos elem, a tisztább levegő. Ugyanakkor rábeszéltek, hogy tartsuk meg a referenciaautóinkat, amik 2003–2004 óta Green Plus fanok, így lett az egyikből tesztautó is, amellyel a munkámat végzem.

– A Biofriendly Green Plus termék kifejezetten füstcsökkentésre kifejlesztett gyulladás- és égéskatalizátor. Hogyan lett Ön az amerikai márka európai nagykövete 2003-ban?

– A pályámat meghatározza, hogy oktatással foglalkozom, nem értékesítéssel. Nagy változás volt, amikor a tanári állásom mellett jól működő vállalkozásaimat leépítettem, hogy a levegőtisztaság-védelemért harcoljak. Éppen akkor történt, amikor kidolgoztam egy ifjúsági megelőzési programcsomagot, hogy az akkori Citroen BX-em feketén kezdett füstölni. Rendkívül kellemetlen volt, hogy hiába cseréltek adagolót, hengerfejet, egyéb alkatrészeket, öntögettek bele adalékokat, ugyanúgy füstölt – és a tanár úr, akinek a jó példákat kellene mutatnia, telefüstöli az utcát és az iskolaudvart. Valaki a kezembe nyomott egy Green Plus flakont, aminek hatására a fekete füst előbb szürkésfehérré változott, majd rövid idő múlva csak az indításnál volt kisebb pöffenet, a füst pedig megszűnt. Ez beindította bennem a hangyát, hogy ekkora füstcsökkentő képességgel milyen sok embert lehet megmenteni, és kötélnek álltam a sok unszolásra, hogy foglalkozzak a formula értékesítésével is. Tapasztaltam jobb teljesítményt: a 6,6 literes átlagfogyasztásom előbb 6-ra, utána 5,5-re csökkent, majd amikor átadtam az öcsémnek, ő már 4,8-cal járt vele. Egy alkalommal kerékhibával az autóklubnál kellett hagynom, 2 hét alatt belepte a hó, az ajtót alig tudtuk kinyitni, úgy befagyott, de amikor bedugtam a slusszkulcsot indításhoz, be sem kellett szállnom, könnyen beindult a Green Plus-szal dúsított üzemanyag. Sokan ismertek, hallották, mi történt, és elkezdték rendelni az égéskatalizátort. Szekszárdi, később Tolna megyei, majd dél-magyarországi területi képviselője lettem a márkának, idővel pedig magyarországi, 2008-tól nemzetközi igazgató a cégnél.

– Hogyan kapcsolódott bele az éghajlatvédelembe?

– 2004-ben alapítója és kuratóriumi elnöke voltam az Egy Tisztább Levegőjű Bolygóért Alapítványnak. 2006-ban hozzákezdtünk a Klímabarát Települések Szövetsége munkájának, amelyben előbb a felügyelőbizottság elnöke, később a szervezet alelnöke, elnöke voltam, majd lettem klímanagykövet a sok külföldi jelenlétem miatt. 2008-ban, amikor a Green Plus amerikai anyacége kiemelt nemzetközi vezetőnek, alapítottam egy román tesztcéget, majd 2012-ben egy svájci fejlesztő- és tanácsadócéget. 2019-ben a Green Plus Csoport átvette Mexikóban a világ első ökocímkés üzemanyagtermék-tanúsításait az ENSZ szakmai szervezeteitől, amellyel országokat és cégeket tanúsíthatunk a több mint 20 ezer hasonló termékből egyedüliként a világon. A vállalatok segítése mellett feladatommá vált hosszú távú stratégiai megállapodások kötése országokkal, így lettem ENSZ Energiaátmeneti Üzemanyag Világprogram projektmenedzser is.

– Milyen munkát takar ez a cím?

– Hatóságilag kimutatott a katalizátorunk üzemanyag-, motor- és emberélettartam-javító hatása, alkalmazása az ENSZ-ökocímkéhez tartozó kötelezettség, amivel az országok és a cégek tanúsítottan működhetnek. További előnyként csökkenti 7 százalékkal a széndioxid- és az üvegházhatású gázok mennyiségét és az üzemanyag-fogyasztást, 7 százalékkal javítja az energiahatékonyságot, és 30 százalékkal kevesebb korom és finomporrészecske kerül a levegőbe. Ezek állandó alapszámok, hatósági indexek, amelyek hosszú távú használat esetén tovább javulnak. Mára több mint 2 ezer protokolltesztnél voltam szakértői segítség földön, vízen, levegőben, bányában, közúton, versenypályán, off-road mérésen, kazánoknál, generátoroknál, munkagépeknél, szállítóeszközökön, ahol legalább 60 paraméter figyelésével, összehasonlítással végeztek méréseket. Egy-egy vállalat esetében több hónapot, évet is munkálkodni kellett, mire az adatok meggyőzték őket. Nyilván voltak, akik mindenben kételkedtek, hogy azért lett jó az összehasonlítási teszteredmény, mert most nem loptak annyit, most biztosan puhább volt a talaj szántáskor, most jobb idő volt, most az adott gépkezelő, illetve sofőr jobban vezetett – csak hát, amikor elfogytak az indokok és kifogások, és az összes mérési adat ugyanazt a pozitív változást mutatta, végül mégiscsak kötöttünk szerződést. A mérések során sikerült pontosítani, mi az a több mint 600 befolyásoló tényező, amelyek az üzemanyag-fogyasztást és -értékelést meghatározzák. Ezenkívül 94-féle egyéb „beöntöm/beszerelem” típusú terméket is teszteltem a Green Plus mellett, így átfogó és objektív képem van a piacon található termékekről. Sokszor hallottam, hogy „próbáltuk, de nálunk nem működött”, miközben mi is mértük a konkurens terméknél a hatékonyságot. Ennek az az oka, hogy nem mindenhol szeretik, ha kiderül a pontos üzemanyag-fogyasztás, ezért bizony inkább elrejtik, megsemmisítik az eredményeket.

– Mekkorák az átlagos javulási mutatók?

– A Green Plus égéskatalizátor univerzális és komplex hatású, azaz jól működik minden adalék- és üzemanyagtípussal. A füstmasszát 50–99 százalékkal képes csökkenteni, a hatósági mérések a levegőszennyezettség csökkenésével arányosan egészségügyi javulásokat mutattak ki: 35 százalékkal kevesebb asztma, allergia, tüdő-, vérkeringési, érrendszeri, sztrókos, rákos megbetegedés és halálozás fordult elő. Üzemanyag-megtakarítást könnyített terheléses és terhelés nélküli állapotban 17–32 százalékkal, átlagosan 10 százalékkal lehet elérni még széntüzelésnél is. Emellett ENSZ-partneri együttműködésben, energiahatékonysági, fenntarthatósági, károsanyagkibocsátás-csökkentési tanúsítással rendelkezve az ENSZ-ökocímke százalékszámait és logóit is használhatják országok és cégek, amennyiben bizonyítani tudják, hogy a használt üzemanyag szabványszerűen tartalmazza a Green Plus hatóanyagot. Az ENSZ-tanúsítások során nemcsak egy országra vonatkozóan kell megfelelni valamennyi követelménynek, hanem az összes ország összes üzemanyagára. A járműgyártók és -használók nagy félelme az üzemanyag biorészaránya: minél több biotartalom van a benzinben, gázolajban, annál nagyobb kockázatot és költséget hordoz, mert kevesebb kilométerre, üzemórára elég. A Green Plus hozzáadása még a 100 százalékos bioüzemanyagok esetében is jobb kondícióban tartja az üzemanyagot, és igazoltan javítja annak teljesítményét.

– Motiválják ezek az értékek a felhasználókat?

– Azt látjuk, hogy még korántsem annyira fontosak, mint a jelenlegi klímahelyzetből fakadóan lenniük kellene. A fenti számoknál meggyőzőbb érv számukra, hogy a cégek eszközállományának folyamatosan menetkész és hadra fogható állapotához is szükséges ez a termék. Az AdBlue, SCR, EGR, DPF részecskeszűrő-, adagoló-, injektor-, szenzor-, szonda- és kipufogóhibák a garanciális gépek esetén is leállást okoznak, tehát az eszköz nem termel pénzt, sőt, helyette inkább költséget. Se szeri, se száma azoknak a hálás ügyfeleknek, akik a Green Plus használatával meg tudták előzni ezt a helyzetet, vagy bajba kerültek ugyan, de egyéb beavatkozások nélkül, pusztán az égéskatalizátor segítségével megjavultak a hibák. A nagy üzemanyag-termináloktól, óriástartályos üzemanyagcégektől már érkeztek elégedettségi levelek több mint 10 évnyi referencia távlatával: amióta az üzemanyagok tartalmazzák a Green Plus hatóanyagot, kevesebb tartály- és tisztítási gond merül fel, természetesen alacsonyabb költségszinten. Emellett az árstopos üzemanyag-tárolásban megromlott gázolajak megjavítására is van példa, csakúgy, mint a keveset használt motoros fűrészek vagy fűnyírók, jachtok esetében. A szervizekben csodájára járnak az öreg, de tiszta gyújtógyertyáknak, a fekete-barna olajszűrő helyetti szürkésfekete olajszűrőknek, a motorolaj-cserék után hosszú időn át tisztán maradt motorolajnak. Ráadásul mi a konkurens üzemanyag-hálózatoknak és a versenytársnak gondolt adalékgyártóknak is segítünk; nem véletlenül kaptuk meg az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok tanúsításai közül azt a 7-et, amelyek egyike a „partnerség az együttműködésben”. Például amikor az Akron mexikói piacvezető adalékgyártó soktagú termékcsaládja közül az egyiket feljavítottuk a Green Plus formulával, a teljes adalékcsalád forgalma 18 százalékkal megnőtt. Az Akron benzinkútjain is bevezették a Green Plus égéskatalizátor-tartalmú  üzemanyagokat, ezáltal az értékesítési volumenük és forgalmuk 16 százalékkal javult.

– Mik az európai eredményeik?

– Volt idő, amikor az itteni forgalmat évről évre megdupláztuk. A svájci Papyrus, a DB Arriva, a Mahart Passnave és a Révész Csoport 10 százalék feletti, a Deutsche Bahn 10 százalékos, a Waberers-Szemerey 9,6 százalékos, a Bonafarm és a Tolle 7–20 százalékos megtakarításokat jegyeztek, az OTL, CTP, RATT és Volánbusz busztársaságok eredményei visszaköszönő átlagokat mutatnak 8–20 százalék közötti költségcsökkenéssel. A Rail Cargo Carrier 80 százalékos mozdonyfüst-csökkenése is átlagos eredményünk, az előzőekhez hasonló megtakarítás mellett. Magyarországon leginkább azok kedvelik a Green Plus-t, akik saját használatú munkaeszközöket üzemeltetnek, azonban úgy tűnik, hogy az energiamegtakarítási hajlam erősödik. Azt tapasztaltuk, hogy leginkább válságidőszakokban lódul meg a rendelés, amikor nadrágszíjat kell húzni, és minden forint, fillér számít. Így volt ez a 2008–2009-es világgazdasági válság idején és a koronavírus-járvány beköszöntével is: amikor minden benzintársaság forgalma jelentősen csökkent, a Green Plus tartalmú üzemanyagokat forgalmazó hálózatoké folyamatosan és jelentősen nőtt.

– Mi a titka a hatóanyaguknak?

– Ott működik, ahol van szénatom, ezért szilárd, légnemű és folyékony tüzelőanyagokhoz vásárolják. Nem túlzás, hogy az elsődleges, másodlagos és harmadlagos előnyök száma kilistázottan 500 feletti. Az összetétel szigorúan titkosított szabadalom; alapvetően természetazonos, egészségre, környezetre nem káros formula, viszont olyan összetett, mintha másik 30 adalékot összevegyítenénk. A tartálytól a kipufogó végéig kíméletesen ápolja, védi és javítja a teljes rendszert, így a pozitív hatások miatt egymásból következő előnyök, dominóeffektusok alakulnak ki. Használatával tökéletesebben ég az üzemanyag, és számos motorveszteséget csökkent, függetlenül a jármű korától. Látható, hallható, szagolható, érezhető, mérhető javulást okoz, olyan vezetési élményt ad, amibe könnyű beleszeretni. Ezért van az, hogy vannak cégek, ahol a sofőr veszi meg, hogy a normából könnyebben tudjon kijönni, vagy kafetériában kapja, mert a bevezetést követően a kevesebb műszaki gond és jobb motorterhelhetőség hűségesebbé teszi a járművezetőt, lojálisabb marad a céghez – ami manapság elképesztően nagy előny.

– Hogyan motiválhatók az emberek, a cégek?

– Nemcsak klímavédelmi társadalmi szerepvállalásból, de szívből javaslom mindenkinek, hogy – műszaki gondok, pénzpazarlás, allergia és daganat elleni gyógyszerek helyett – használja ki az energiaátmeneti üzemanyaggal járó minősítések melletti, drasztikusan alacsonyabb károsanyag-kibocsátási megoldást! Összedolgozunk GPS-nyomkövető és üzemanyag-figyelő rendszerek fejlesztőivel az objektív eredményekért. A MÁV mérőmozdonyaihoz fejlesztett diagnosztikai kontrollrendszerekre fejlesztettük tovább a teljesítményjelleget is mutató precíziós okosadagoló rendszert is, amely mára igazolóeszköze is az ENSZ-ökocímkés energiaátmeneti üzemanyag-használatnak. A teljesítménymérés azért fontos, mert nemcsak azt kell tudni, hogy mennyi a pontos üzemanyag-felhasználás, hanem azt is, hogy miért annyi! Csak ekkor lehet jól elszámolni a sofőrrel. Többszörös állami támogatást élvezhetnek az SDG+ okosadagolóval a felhasználók, hiszen nyomonkövetési igazolóeszköze az EKR-kötelezettségi végfelhasználónál kimutatható energiamegtakarításnak, GJ-kvótának, a zöldbeszerzése pedig fenntarthatósági és energiahatékonysági fejlesztési beruházásként az adóból írható le, akár járműre szerelik, akár GreenBOT-ként benzinkúthoz, gázolajtartályhoz, tehát nincs valós költsége. Az új ENSZ Green Coin kriptovaluta-tanúsításunk további ösztönzést nyújt: a szén-dioxid-csökkentésért a tankolt energiaátmeneti üzemanyag mennyiségéhez kötötten járnak a fenntarthatósági tokenek, coinok, amiket értéknövelés jellemez, és más valutára is cserélhetők. A vállalati versenyképességet pedig a szén-dioxid-csökkentési pályázattal tudjuk erősíteni a munkavállalókon keresztül az ENSZ R2CO2 felismerési projektben: az alkalmazottak érdekeltté válnak az energiamegtakarításban, a szén-dioxid- és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében. Idehaza ENSZ-partneri együttműködéssel az MKFE tagjai kedvezményesen szerzik be a Green Plus terméket; van olyan cég, amelyik emiatt lépett be a szervezetbe.

 

A VALÓDI ZÖLD KATALIZÁTOR

A Biofriendly Green Plus környezetbarát, folyékony gyulladás- és égéskatalizátor egy valóban zöld biobarát hatóanyag és egyben titkosított szabadalommal védett technológia. A felhasználási területe nem korlátozott: együtt alkalmazható más crack- és adalékanyagokkal, beszerelhető hatékonyságjavítókkal. Ahol lánggal történő égés van, ott segíti annak gyulladását és a teljes égési folyamatot. Nem okoz változásokat az üzemanyagban, nem változtatja meg annak kémiai vagy fizikai jellemzőit, egyszerűen nagyobb teret ad az üzemanyagnak az égésre, hogy tökéletesebben tudjon égni és minél kevesebb energiaforrás (üzemanyag, tüzelőanyag) vesszen kárba. A nanotechnológiás eljárással készült Green Plus neve abból ered, hogy maga a hatóanyag nem káros, nem mérgező, és azért „Plus”, mert új értéket ad minősítési szempontból is (alacsony kibocsátású, újgenerációs, energiaátmeneti üzemanyag) és a környezetvédelmi kategória oldaláról is (EURO plusz besorolás), feljavítja az égést és az ebből eredő hatásokat, teljesítményt ott, ahol talál szénatomot (fa, biomassza, gáz, szén, pakura, dízel, benzin, kerozin).

 

GREEN PLUS MÉRFÖLDKÖVEK

1998 A terméket ENSZ-felügyelt vizsgálatokkal minősítik.

2001 Az Amerikai Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (U.S. Environmental Protection Agency, EPA) regisztrálja a környezetbarát katalizátort.

2003 A termék üzemanyagszabvány-minősítést kap, tartályba keverik benzinkutakon.

2004 A katalizátor 15–300 százalékkal növeli a forgalmat a benzinkutakon, és a nulla-kibocsátású programok elemévé válik.

2005 Ultraalacsony károsanyag-kibocsátású, dízeltörvényben jóváhagyott, kötelezően választható üzemanyag-komponenssé, világgyőztes emissziócsökkentővé lép elő.

2019 A Green Plus Csoport a világon egyedülálló ENSZ-fenntarthatósági tanúsításokat kap (Bio Booster, ETF Energiaátmeneti Üzemanyag, ECO-ÖKO címke), amelyekkel országokat, cégeket minősíthet.

2020 és 2021 A Nemzetközi Energiaügynökség adatai alapján a Green Plus benzinkúthálózatok Gazdaságossági Világgazdasági Olaj-, Gáz- és Energiaipari Világdíjakat kapnak.

2022 Több mint 55 milliárd liter üzemanyag-feljavítás rendelése teljesül. Texasban is épül egy zéróemissziós gyáregység. A Green Plus tartalmú üzemanyagokra ENSZ GREEN COIN certifikáció születik.