Megújult a Ford Courier: kettő az egyben

Megújult a Ford Courier: kettő az egyben

A Barcelona vonzáskörzetében található Sitges adott otthont a megújult Ford Courier nemzetközi menetpróbájának. A Ford a Courier mindkét változatát, az árufuvarozó és a személyszállító kivitelt is elhozta a bemutatóra, a NavigátorVilágnak így mindkét modellt lehetősége nyílt elvinni egy-egy tesztkörre. Várhatóan kedvező lesz a modell fogadtatása a magyar piacon, így alaposan bele tud majd szólni a családi autók és az áruszállítók versenyébe.

Az újdonság friss és dinamikus dizájnnal büszkélkedhet, tervezői olyan modellt szerettek volna létrehozni, amely ötvözi a szabadidőautók megjelenését, de családi autóként vagy áruszállítóként is megállja a helyét. Kétségtelen, hogy magán viseli a Ford jellegzetes dizájnnyelvezetét: kis túlzással olyan, mint egy nagyra nőtt Explorer.

Normál méretek

Bármennyire is befolyásolta a tervezőket az SUV divat, a Courier Tourneo pontosan annak látszik, ami valójában, vagyis családi egyterűnek. Ami ráadásul normál méretű, hiszen 4337 mm hosszú, 1800 mm széles és 1817 mm magas.

Az alapszínek között fagyos fehér és a kaktuszszürke árnyalatokat találjuk, de ötféle (ezüst szolár, fekete achát, piros, kék és telezöld) metálfényezéssel is kérhető az autó. A kontrasztos fehér tető Active felszereltségi szinten a kaktuszszürke alapszínnel vagy a telezöld metálfényezésnél társítható. A fagyos fehér karosszériához fekete tetőfényezést is lehet kérni.

Az áruszállító változat, tehát a Transit Courier karosszériamérete a Tourneóval egyező, de míg a személyszállító hátsó ajtaja felfelé nyílik, a furgon kétszárnyú ajtókat kap. Bár a magyar nyelvű honlapon már látható, úgy tudjuk, hogy a duplakabinos változatot csak nagyobb flottákban kívánják értékesíteni idehaza, magánszemélyek részére nem. A színválaszték egyezik a Tourneoéval, viszont kontraszttetővel nem kérhető az áruszállító.

Praktikus belső tér

A Courier Tourneo ötüléses változatban gördül le a Ford craiovai üzemének gyártószalagjáról. A hátsó sorban három teljes értékű ülés van, mögötte alaphelyzetben 480 literes a csomagtér. Az ülések lehajtásával 2160 literes raktérré alakítható a belső. Elöl a 90 fokban nyitható oldalajtók, hátul a könnyedén mozgatható tolóajtók biztosítanak nagy helyet a ki- és beszálláshoz.

A vezetőülésben helyet foglalva szemet szúrhat az átlagostól eltérő műszerfal-kialakítás, praktikus megoldásokkal és letisztult dizájnnal. Egyedülálló, de a multikormány mögött található, 90 fokos szögben álló, zongoralakk színű műszerfali betét egyszerre ad otthont a digitális műszeregységnek és a multimédia-rendszer képernyőjének. A két dolgot érdekes elem választja el, amire a sofőr rácsíptetheti az okostelefonját a saját navigáció használatához. Ilyet eddig csak a kínai Dongfeng Forthing T5 Evóban láthattunk.

Nem ez az egyetlen szokatlan megoldás. A kardánalagút középső konzoljának jobb oldalán, az utasülés mellett egy kis rekesz várja a gyakran használt iratokat, így például számlatömböket. A kesztyűtartó felett egy vékonyabb párkányt alakítottak ki, ahol remekül megférnek egymással a sorsukra váró aprópénzek, öngyújtók vagy a hajba való csatok, hajgumik. Az elülső ülések között található konzolra két pohártartó és egy kisebb tároló is került, amiben elfér egy pénztárca. Ha van a fedélzeten vezeték nélküli telefontöltő, akkor az közvetlenül a váltó fölötti polcon található meg.

A Courier fedélzetén a digitalizáció az úr, műszerfalán már nagyon kevés a fizikai kapcsoló. Mindössze egyetlen gombsoron akadhat meg a szem, amit a multimédia-rendszer képernyője alatt helyeztek el. Itt kell keresni a kormány- és az ülésfűtés gombját is. A Courier Tourneót olyan megoldások teszik szerethetővé, mint a csomagtér hátsó falába épített, kihajtható hulladéktároló, amit egy mozdulattal kivehetünk, ha ki akarjuk vinni a szemetet a kukába.

A Courier Transit kétüléses, de a műszerfala megegyezik a személyszállítóéval. A vezetőteret egy ablak nélküli fal választja el a raktértől, amely 1802 mm hosszú, 1253 mm magas és 1222 mm széles. Térfogata 2,9 köbméteres, ami 25 százalékkal nagyobb az előző generációnál. Jó hír, hogy a rakodónyílással ellátott válaszfal és a lehajtható utasülés révén akár 2,6 méter hosszú rakományokat is lehet benne szállítani. A belső térben az anyaghasználat megfelelő, nincsenek durva tapintású vagy kellemetlen illatú anyagok. A vezetőülés a vastag comb- és deréktámasznak köszönhetően kényelmesnek mondható, olyannyira, mint amilyet egy alsóközép-kategóriás autó tud nyújtani. Természetesen a belső és a külső megjelenésre hatással van, hogy milyen felszereltségi szinten kerül a vásárlóhoz.

A Transit Courier háromféle kiviteli szinten – Trend, Limited és Active – érhető el. Mindhárom esetén alapáras a színrefújt kilincs, az elektromosan állítható visszapillantó, a Bluetooth-os telefoncsatlakozás (AndroidAuto és Apple Carplay), valamint az elektromos ablakemelő. Automata klímaberendezés csak a Limitedtől felfelé jár, akárcsak az esőérzékelős ablaktörlő, a kulcs nélküli indítás, a prémium Sensico kormánykerék, a parkolóradar és a tolatókamera.

A Courier Tourneo Trend, Titanium és Active felszereltségi szinteken érhető el, ám a csomagok összetétele kicsit eltér. Mindháromnál alap a nappali menetfény, a színezett üveg, a hat irányban állítható vezetőülés. Csak a Limited felszereltségi szinttől felfelé érhető el az elektromos ablakemelő a hátsó ablakoknál, az ezüstszínű tetősín, a színre fújt kilincs, a prémium Sensico kormánykerék, a parkolóradar és a tolatókamera.

Benzines és dízelmotorokkal

Az új generációs, immáron a Ford Puma padlólemezére épülő Couriert multihajtású járműként emlegetik a Fordnál. Ez azt jelenti, hogy a modell benzines, dízeles és elektromos hajtással egyaránt készülhet. A hazai forgalmazás egyelőre csak a belső égésű motorokkal indul, így most ezekre térünk ki bővebben.

A Transit Courier a Trend felszereltségi szinten 1,0 literes EcoBoost benzinmotorral készül, 100 és 125 lóerős teljesítménnyel. A hatsebességes manuális váltó az alapfelszerelés, az erősebb blokkhoz hétfokozatú automatikus váltó is kérhető. Akad 100 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelmotor is a kínálatban. Ehhez a négyhengereshez viszont csak hatfokozatú manuális váltó érhető el ebben a csomagban. A Limited és az Active felszereltség esetén 125 lóerős benzines háromhengerest kap a felhasználó, amit manuális vagy automata váltóval egyaránt kérhet. Opcionálisan ennél is megtalálható a 100 lóerős 1,5 literes EcoBlue dízelmotor, amihez hatfokozatú manuális váltó csatlakoztatható.

A Tourneo esetében egysíkúbb a kínálat, mivel mindhárom felszereltségi szint esetén kizárólag a 125 lóerős benzinmotor áll rendelkezésre, hatfokozatú manuális váltóval és héthangos automata váltóval. Később tisztán elektromos változatban is gyártásba kerül, 54 kWh kapacitású akkumulátorral és 290 Nm csúcsnyomatékú villanymotorral. A modell olyan vezetéstámogató rendszerekkel készül, mint az ütközésmegelőző rendszer, a sávtartó rendszer, a keresztirányú forgalom figyelésével kiegészített holttérfigyelő, a táblafelismerő, a kereszteződés-asszisztens, illetve az intelligens sebességhatároló, amely az automata váltó esetén kiegészül a Stop&Go funkcióval és adaptív tempomattal. Mind az áruszállító, mind pedig a személyszállító fordulóköre mindössze 10,7 méteres, kis helyen is meg lehet velük fordulni.

A gyári sajtóanyag szerint sztenderd és emelt teherbírású változatok közül választhatnak a leendő Transit Courier-vásárlók, ami 854 kilogrammos maximális bruttó teherbírást jelent. A menetpróbán viszont akadtak 534 kilogrammos teherbírással rendelkező változatok is. A vontatási kapacitás 1 tonna a benzinesnél, a dízellel viszont 100 kilogrammal több súly vontatható.

Komfortos vezetés

Elsőként egy full extrás Tourneót próbálhattunk ki, amely nagyon pozitív oldaláról mutatkozott be. A benzinmotor elinduláskor meglehetősen halkan hozza mozgásba a kocsit, csak 80–100 km/h sebességnél válik igazán hallhatóvá az erőforrás. A teljesítményére nem lehet panasz, kellően fürge és nyomatékos, így nem okozott számára gondot a Sitges környéki emelkedők leküzdése. Fürgesége miatt jó szolgálatot tehet a táblafelismerő rendszer, amely hangos figyelmeztetéssel jelzi a sofőrnek, ha véletlenül túllépi az adott útszakaszra vonatkozó sebességhatárt. A Tourneo engedi a kicsit sportosabb vezetést is, kiválóan őrzi stabilitását a kanyarokban.

A következő körben egy 100 lóerős 1,5 literes dízelmotorral, valamint egy 125 lóerős benzinessel szerelt változatot próbálhattunk ki. Mindkettő a háromküllős Sensico kormánykerékkel volt ellátva, ami sportos hatást kölcsönöz a furgonnak. A kormánykerék fogása kellemes, a kézi váltó alakja is ideális, se nem kicsi, se nem nagy, és akadozásmentesen lehet vele váltani a fokozatokat.

Mindkét modell 500 kilogrammos súllyal volt szerelve, így a vezetővel együtt körülbelül 600 kilogrammos terheléssel kellett közlekedniük. Ez egyáltalán nem okozott számukra problémát, a Transit Courier úgy a benzines, mint a dízelmotoros változatban megőrizte a fürge és agilis karakterét. Mind városi tempónál, mind pedig autópályán komfortosan vezethetők, 100–110 km/h sebességnél azonban enyhe szélzaj is megjelent a Limited felszereltségű Transit Couriernél. A modell vezetéstámogató rendszerei csendben teszik a dolgukat, a tolatókamera pedig kellően kontrasztos még az amúgy verőfényes katalán napsütésben is. Szintén pozitívum, hogy vezetés közben nem hallhatók zörejek a válaszfal felől, és a belső műanyag borítások sem pattognak vagy recsegnek.

A legolcsóbb Transit Courier nettó 7 802 000 millió forintba kerül a Trend felszereltséggel és a 100 lóerős 1,0 literes EcoBoost benzinmotorral. A legdrágább szintet az Active felszereltségű, 125 lóerős 1,0 literes benzinmotorral szerelt Transit Courier képviseli, amiért nettó 9 152 000 forintot kérnek el. A Tourneónál kicsit magasabb az árszínvonal, mivel a legolcsóbb személyautós változat bruttó 9 906 550 forintba kerül manuális váltóval és Trend felszereltséggel.

 

Aranyi Péter