A Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásában ‒ az MTA SZTAKI projekt-vezetésével ‒ egy kétéves, eredményes kutatás fejeződött be a közelmúltban. A 2015-ben indult, Részlegesen Automatizált Járműplatform Tervezés a Biztonságosabb és Gazdaságosabb Közlekedésért című projekt megvalósította az egyes haszongépjármű-specifikus automatizált járműirányítási funkciókat, és elvégezte azok tesztjeit. A kutató-fejlesztő munka során a haszongépjárművek üzemanyag-fogyasztásának alacsony szinten tartása, a káros anyag kibocsátásuk csökkentése, továbbá a közlekedés-biztonság növelése alapvető tervezési szempontok voltak.
A projekt-konzorcium vezetője és a kutatás-fejlesztési munkák irányítója az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet (MTA SZTAKI) volt. Az intézet, mint a hazai irányításelmélet és járműirányítás kiemelkedő intézménye vett részt a projektben. A konzorcium további tagjai a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., a BME – az irányításelmélet jelentős hazai oktató-kutató helye -, az IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. és a gépjármű hajtáslánc kutatás-fejlesztéssel foglalkozó Trigon-Electronica Kft. A projektben a járműtechnológia globális trendjeihez illeszkedve ‒ olyan kutatás-fejlesztést igénylő problémákra kerestek megoldást, amelyek többek között a haszongépjárművek üzemeltetésének, hatékonyságának javítását, valamint az üzemanyag-fogyasztás és a káros anyag kibocsátás csökkentését követelték meg. További kiemelt tervezési szempontként jelent meg a közlekedés-biztonság és a komfortszint költséghatékony növelése.
A konzorcium kutatói kidolgoztak egy olyan energiaoptimált járműirányítást, amely a jármű jellemzőit, sebességét és a domborzati viszonyokat figyelembe véve csökkentett üzemanyag-felhasználással képes egy nehéz haszonjárművet adott útvonalon végigvezetni. Kifejlesztettek különböző hajtáslánc-koncepciókat, így egy tisztán elektromosat, amely zéró helyi emisszióval képes hajtani egy haszonjárművet, valamint egy range-extender koncepciója és prototípusa is elkészült, amely többféle hajtási üzemállapottal rendelkezik, és amely többek között az elektromos hajtáslánc hibája esetén póthajtást képes biztosítani. A projekt további eredménye egy olyan járműirányítási megoldás, amely zárt telephelyen alacsony sebességgel képes egy nehéz haszongépjárművet 4-es autonomitási szinten, azaz humán járművezető jelenléte nélkül a célra vezetni.
A projekt keretén belül két prototípus jármű valósult meg. Az egyik egy városi autóbusz, amely tisztán elektromos hajtással rendelkezik. A járművön egy új, speciális, alacsony zajszintű, kompakt, elektronikusan hajtott csavarkompresszor termeli a pneumatikus fogyasztók számára a sűrített levegőt. A másik felépített prototípus jármű az alacsony sebességű telephelyi manőverezést valósítja meg.
A projekt eredményei kapcsolódnak a hazai és nemzetközi kutatási stratégiákhoz és fejlesztési trendekhez, s ezek által is ösztönözik a projektben részt vevő vállalkozások kutató-fejlesztő tevékenységét.
Az elnyert pályázat lehetőséget teremtett számos új kutatói munkahely létrehozására. Megalapozta a partnerek későbbi együttműködését például az EU Horizont 2020 Társadalmi kihívások témakörén belüli „Okos, zöld és integrált közlekedés” stratégia által preferált témákban.
autopro.hu