Egyedülálló, a globális kereskedelem és a világgazdaság kilátásait előrejelző mutatót dolgozott ki a DHL és az Accenture. A DHL Global Trade Barometer (globális kereskedelmi barométer) elnevezésű mutató nagy mennyiségű logisztikai adaton alapul, amelynek elemzését és értékelését mesterséges intelligencia végzi. A két cég hosszú távú együttműködésbe kezdett annak érdekében, hogy negyedévente publikálják az index értékeit.
A DHL Global Trade Barometer olyan alapanyagok és alkatrészek kereskedelmi adatait használja fel, amelyek további ipari feldolgozás alapjául szolgálnak – például ruhacímkék, lökhárítók vagy mobileszközök érintőképernyője. Ezek vonatkozásában az index a világkereskedelem több mint 75%-át bonyolító 7 ország légi és tengeri szállítmányozási adatait veszi figyelembe.
Az adatokat mesterséges intelligencia és különböző statisztikai módszerek segítségével egyetlen indexértékbe tömörítik, amelyet globális szinten, illetve az adatokat biztosító 7 országra egyedileg is meghatároznak.
A DHL Global Trade Barométer index adott havi értéke tehát egy természetes szám, amely a következő 3 hónapra jelzi előre a gazdaság várható alakulását. Egy meghatározott skálán az 50 fölötti indexérték a gazdaság fejlődésére utal, míg az 50 pont alatti érték a világkereskedelem csökkenésére.
A januári index a globális kereskedelem mérsékelt növekedésére utal
Az index értéke 2018 januárjában 64, amely alacsonyabb a korábbi hónapok értékénél. A globális kereskedelem tehát a következő negyedévben továbbra is növekedni fog, azonban a növekedés lendületet veszít. Ezt elsősorban a gyengülő kínai és japán kereskedelmi kilátások okozzák, amelyet részben ellensúlyoz India, Dél-Korea és Nagy-Britannia erősödő aktivitása.
A világkereskedelem trendjeihez kapcsolódó általános megállapítások mellett a DHL Global Trade Barometer specifikusabb kérdésekre is választ nyújt. Jelzi és elemzi azokat a makroökonómiai tényezőket, régiókat és országokat, amelyek a globális kereskedelmi folyamatokat legnagyobb mértékben befolyásolják.
„A DHL Global Trade Barometer remekül példázza, hogy a digitalizálás – a Big Data és a prediktív analízis használatával – milyen új lehetőségeket nyit meg.” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express magyarországi ügyvezető igazgatója.
A kutatás megállapításait a DHL partnerei is alkalmazhatják befektetési döntéseik és az ellátási lánc tervezésében. A DHL saját üzletmenetében is alkalmazza a mutatót, elsősorban globális hálózatában az erőforrás-tervezés finomhangolása területén. Mivel az index a nemzetközi kereskedelem és gazdaság jövőbeli trendjeinek indikátora, így beépíthető más szektorok, például bankok, szövetségek, kutatóintézetek saját előrejelző modelljeibe is.