A Magyarországról Kínába irányuló szárazföldi áruforgalom növekedésére és a Magyarországra érkező kínai import bővülésére számítanak a Rail Cargo Group magyarországi leányvállalatai és a CECZ csoport szakértői, akik egy keddi szakmai eseményen fejtették ki véleményüket.
A rendezvényen Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója bejelentette, hogy a vállalat jövő hétfőn először indít Magyarországról Kínába áruszállító vonatokat: a XiangOuExpress – Budapest-Changsha szerelvény Ukrajnán, Oroszországon és Mongólián át jut el a távol-keleti országba, a Budapest-Pireusz konténeres exportvonat pedig a görög tengeri kikötőhöz indul.
A szerelvények indítását a Budapesten vasárnap összeülő kínai-közép-európai csúcstalálkozóhoz igazították, amelyen a pekingi kormányfő is részt vesz – tette hozzá.
Kovács Imre szerint kiemelt figyelmet kell fordítani a konténeres vasúti áruszállításra, mivel ennek aránya Magyarországon csupán 30 százalék, más országokban viszont már a 60 százalékot is eléri.
Hozzátette, hogy a nemzetközi áruszállítás legfontosabb része a tengeri fuvarozás, hiszen egy hajó 22 ezer konténert is szállíthat, míg egy vasúti szerelvény legfeljebb 50-et, utóbbi viszont bizonyos esetekben alkalmasabb megoldás lehet.
Wu Jang, a CECZ csoport vezérigazgatója közölte, hogy a hétfőn induló kontinentális exportvonat 45 konténerben többek között élelmiszert, háztartási kisgépeket, autóipari alkatrészeket visz Kínába. Hozzátette, hogy jövőre Kínában kiemelt figyelmet szentelnek az importügyeknek, ennek keretében a közép-európai országok piacra jutását segítő rendezvényt is tartanak 2018 nyarán.
Pető Ernő, a ChinaCham Hungary Magyar-Kínai Gazdasági kamara elnöke szerint a magyar-kínai kereskedelmi forgalom értéke idén először meghaladhatja a 10 milliárd dollárt. Magyarország Kína számára kiemelten fontos regionális szereplő, egyebek közt a Bank of China és a Kínai Nemzeti Turisztikai Hivatal regionális központja is Budapestre költözött, mondta hozzátéve, hogy a logisztikában is vezető szerepre kell törekedni.
Magyarország konténerforgalma évente 280-300 ezer szabványos (Teu) konténer, de a kínai áruforgalom felfutásával ez megduplázódhat. A kétszeres mennyiséget a magyarországi terminálok, vasútvonalak és a logisztika elbírja, de nagyobb növekedés esetén fejlesztő beruházásokra lehet szükség – mondta a kamara elnöke.
Kiemelte a légi szállítás jelentőségét is, hiszen – mint fogalmazott – Kínából Budapestre a repülési idő több órával rövidebb, mint a nyugati repterekre, Magyarországról pedig az EU majdnem mindegyik tagállamába 3 napon belül eljuthatnak az áruk.
Szabó Zoltán, a CECZ csoporthoz tartozó Ghibli Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatója üdvözölte, hogy a kínai selyemút keleti és déli ága Magyarországon találkozik, a vasúti fuvarozásnak köszönhetően pedig a szállítási idő 20 napra, vagyis a tengeri szállítási idő felére csökkent. Magyarország közvetlen tengeri összeköttetés híján ezt a versenyelőnyt kihasználva kapcsolódhat be a kínai áruk forgalmazásába és a kivitelbe – hangsúlyozta.
Lukas Bernard, a Rail Cargo Operator Hungaria ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az európai intermodális fuvarozásban Budapest vezető helyet vívott ki, központi szerepet játszik mind a keleti, mind az észak-déli szállítási vonalakon.
Megjegyezte, hogy a Pireuszon átmenő tengeri forgalom mellett hamarosan a szárazföldi vonal – az úgynevezett kontinentális selyemút – is sikeres összeköttetéssé válhat. Utóbbi vonalon jövőre az ügyvezető igazgató szerint hetente két-három vonat indulhat Kínába és vissza.
Polcz Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendészeti főigazgatója elmondta, hogy a Dél-Pesti Adó- és Vámigazgatóság napi 400-500 konténer vámkezelését végzi. Hozzátette, hogy a konténerforgalom növekedésére a vámhatóságnak is reagálnia kellett, ezért gyorsabb és rugalmasabb ügyintézést biztosító vámkezelést vezettek be, ennek köszönhetően az áruforgalom kezd visszatérni Magyarországra. A főigazgató szerint a szabálykövető kereskedők érdekében további könnyítések léphetnek életbe.
MTI