Zabálja a kőolajat a légi közlekedés

Az elektromos meghajtású járművek terjedése miatt egyre többen várják azt, hogy megáll, majd csökkenni kezd a globális világ kőolaj iránti igénye.

Vannak elemzések, melyek már arra a kérdésre is válasszal szolgálnak, mikor kezdhetik el bezárni a világon kiépült hatalmas olajinfrastruktúra egyes létesítményeit, és azt is számolják már, mennyibe kerül lebontani az elöregedett kutakat és tengeri platformokat. Van azonban egy olyan szektora a közlekedésnek, melyben nemhogy csökkenne, hanem 2050-ig biztos, hogy hatalmas mértékben nő az olajfelhasználás.

A számítások szerint a légiközlekedés nem hogy csökkenteni tudná, hanem növelni fogja a kőolaj iránti igényét 2050-ig. Így míg az elektromos autók terjedése a fosszilis hordozó háttérbe szorulását, a repülési kedv és az utasszám növekedése annak újbóli előtérbe kerülését eredményezi. A légi közlekedés azért fog a jelenleginél is több üzemanyagot felhasználni, mert a várakozások szerint egyre több ember, egyre többet fog repülni globális viszonylatban. A szektor dinamikus növekedése mögött a globalizáció, illetve a turizmus erősödése áll. Utóbbi ágazat minden előrejelzés szerint, a következő években biztosan és megszakítás nélkül gyarapodni fog.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) adatai szerint a menetrend szerinti járatok 2017-ben 4,1 milliárd utast szállítottak. Ez az óriási szám 7,1 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. A légi árufuvarozás volumene pedig kétszeresére nőtt 2016-hoz képest.

A légi közlekedés olajigénye azért is növekszik, mert jelenleg nincs alternatívája a szénhidrogén-alapú üzemanyagoknak. A sokáig komoly potenciálnak tekintett pálmafaolajjal szemben egyre nagyobbak az ellenérzések, az elektromos meghajtású repülők fejlesztése pedig egyelőre nem hozta el azt az áttörést, amire a nagyobb személyszállító gépek tömeges lecseréléséhez szükség lenne. Ezzel a két tényezővel magyarázható az, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség számításai szerint 2017 és 2050 között a polgári repülés üzemanyag-felhasználása brutális mértékben, 64 százalékkal emelkedik. (Ugyanebben az időszakban a gépjárművek benzinfelhasználása 31 százalékkal csökken.)

A légi közlekedés zöld fordulatát az is hátráltatja, hogy a repülőgép-hajtóművek fejlesztése és gyártása jóval drágább, mint a közúti járműveknél. Ezért – bár zajlanak e-repülőkkel kapcsolatos fejlesztések – a gyártók kétszer is meggondolják, áldoznak-e alternatív megoldások kutatására és fejlesztésére az egyébként bevált sugárhajtás mellett.

 

origo.hu