Ez a cikk a KözlekedésVilág 2018. I. negyedéves számában jelent meg.
Soha ennyire biztonságos évet nem zárt a polgári légi közlekedés, mint 2017-ben. Már három hónap elteltével látszik, hogy a 2018-as év nem lesz ennyire fényes, de a biztonság irányába tett elmozdulások egyre javuló tendenciákat mutatnak.
Egy feketelistás társaság
A polgári repülésben tavaly bekövetkező összes balesetet vizsgálva megállapítható, hogy világszerte 79-en (44-en repülőgépen, 35-en a földön) vesztették életüket 10 halálos kimenetelű repülőgép-szerencsétlenségben. Sugárhajtású utasszállító repülőgépen utazó utas egyáltalán nem halt meg baleset következtében. A 10 halálos balesetből öt érintett utasszállítót, öt pedig áruszállító (cargo) járatot. Mindössze egyetlen olyan légitársaságot regisztráltak, amelyik szerepel az Európai Unió feketelistáján.
A legnagyobb esemény, egyben a földön elhunytak számát tekintve a legtöbb emberáldozatot (31 lakos + 4 fő személyzet) követelő baleset a török felségjelzésű, teherszállító MyCargo Airlines Boeing 747-400F típusú repülőgépének lezuhanása volt egy elrontott leszállási kísérlet közben, Biskekben.
A tavaly balesetben érintett további repülőgépek mindegyike kisebb légcsavaros-gázturbinás típus volt, An-26-os, Cessna Caravan, Let L-410-es, Short Skyvan. A legnagyobb utasszállító egy Kanadában balesetet szenvedett ATR 42-es volt, de itt hatalmas szerencsével a fedélzeten utazó 25 személy közül csak egynek a sérülései bizonyultak halálosnak. A legtöbb emberéletet követelő légi katasztrófa az év legutolsó napján történt, Costa Ricában, ahol egy kis helyi légitársaság Grand Caravan típusú egyhajtóműves repülőgépe zuhant le, és a balesetben tizenketten vesztették életüket.
Közös erőfeszítések
Az Aviation Safety Network portál szerint a légi személyszállítás tavalyi 36,8 millió repüléséhez képest az öt utasszállító súlyos eseménye azt jelenti, hogy 7,36 millió felszállásra jutott egy halálos kimenetelű baleset. Az eredmények a 2016-os évhez képest is jelentős javulást jelentenek, hiszen akkor 16 halálos eseményben 303-an vesztették életüket, vagyis mind az események száma, mind az áldozatoké jóval alacsonyabb volt tavaly, mint az azt megelőző évben.
Az év végi jelentés elemzésekor fontos tudni, hogy a közölt adatok csak a kereskedelmi utasszállító és cargo repülőgépek baleseti statisztikáit tartalmazzák, abból is a legalább 14 utas szállítására alkalmas alapváltozatokat. Nincsenek benne a katonai repüléshez kapcsolódó balesetek, amelyek közül nem szabad elfelejteni az idén Mianmarban történt katasztrófát, amikor a légierő szállítógépe tengerbe zuhant, és összesen 122 ember vesztette életét. Ugyanakkor a katonai szállítással összesített lista is a légi közlekedés történetében mért legalacsonyabb számokat mutatja.
A szakértők szerint a légi közlekedés biztonságának javulása nem meglepő, hiszen ezen közösen dolgoznak a gyártók, a hatóságok, a nemzetközi repülési szervezetek és a légitársaságok. Jelentősen fejlődött biztonságban Afrika és Dél-Amerika. Ugyanakkor az elképesztően jó 2017-es adatok mögött vélhetően jó adag szerencse is található. Ezt a sejtést 2018 első két hónapja is igazolta, ugyanis már két utasszállító repülőgéppel történt katasztrófáról is érkezett hír. A Saratov Airlines Antonov An-148-as regionális utasszállítója 66 emberrel a fedélzetén Moszkva közelében lezuhant, valamennyi utasa és a hatfőnyi személyzet is életét vesztette. Pár nappal később Dél-Iránban hegynek ütközött az iráni Aseman légitársaság egyik ATR-72-es regionális utasszállítója, a tragédia 60 utas és a hatfőnyi személyzet életét követelte.
Mobil és powerbank a legújabb veszély
Az elmúlt években egyre-másra érkeznek hírek a repülőgépeken szállított mobiltelefonok, laptopok vagy önálló akkumulátorok (powerbank) okozta tűzesetekről. Csak az év első két hónapjában három olyan tűzeset volt kereskedelmi légijáraton, amikor a kézipoggyászban tartott eszköz tüzet okozott. Szerencsére ezek az esetek nem okoztak nagyobb balesetet, a személyzet gyorsan közbelépett és eloltotta a tüzet. A légitársaságok igyekeznek korlátozni az ilyen eszközök szállítását, általában már csak a kézipoggyászban engedik, sőt újabban a menet közben történő telefontöltést is tiltják.
A lítiumion és a lítium-polimer akkumulátorok már korábban is okoztak problémát, többek között a Boeing 787-es gépek beüzemelésekor, amit a gyártónak jelentős áttervezéssel sikerült orvosolni, valamint tavaly világszinten megtiltották egy ismert mobiltelefon-típus repülőn, bekapcsolt állapotban történő szállítását. A baleset-vizsgálati jelentések szerint egy teherszállító gép évekkel ezelőtti katasztrófájánál is közrejátszott a raktérben szállított nagy mennyiségű lítiumion akkumulátor.