A Siemens és a müncheni repülőtér a digitalizációt támogató stratégiai társulást hozott létre, melynek keretében közösen kívánják alakítani a légikikötő digitális jövőjét.
A következő évek során a partnerek adatelemző eszközök, IoT (Dolgok Internete) technológiák és mesterséges intelligencia alkalmazásával kívánják elérni, hogy javuljon például a repülőtéri épületek energiahatékonysága és a poggyászkezelő rendszer logisztikája. A tervekben az is szerepel, hogy ezeknek a lehetőségeknek a felhasználásával kellemesebbé tegyék az utasok számára a létesítményben eltöltött időt. A célok elérése érdekében a Siemens részt vesz a LabCampus (repülőtéri műszaki és innovációs központ) fejlesztésében, a légikikötő digitális jövőjét formáló jelentős projekt keretében. A digitális technológiákhoz a Siemens a cég MindSphere nevű, felhő alapú nyílt IoT operációs rendszerét használja.
A néhány hete bemutatott LabCampus a müncheni repülőtér új innovációs központja. Itt a vállalatok, induló vállalkozások, egyetemek és kutatóközpontok közösen dolgoznak az új technológiák kifejlesztésén. Ebben a repülőtér területét érintő elképzelések további finomítására szolgáló, több tudományágat lefedő központban a Siemens és a müncheni repülőtér szakemberei közösen fejlesztenek úttörő jellegű innovációs megoldásokat olyan témákban, mint mobilitás, energiagazdálkodás, védelem és biztonság.
A Siemens fejlesztési erőfeszítései jelenleg az innováció öt területére összpontosulnak. Ezek között megemlíthetjük a repülőtéri utasáramlás intelligens irányítását, a csomagok problémamentes nyomon követését, a repülőtér területén önállóan (sofőr nélkül) közlekedő autóbuszokat, valamint az olyan rendszerek előrejelző karbantartását és üzemeltetését, mint a poggyászkezelés és az építészeti technológiák. Ehhez a fejlesztési munkához a Siemens a MindSphere rendszert használja IoT platformként. A MindSphere alkalmas új alkalmazások és digitális szolgáltatások fejlesztésére és üzemeltetésére. Ez a megközelítés lehetővé teszi a repülőtéren keletkező óriási adatmennyiség gyors összegyűjtését és kiértékelését. Ily módon kapcsolják össze például az egyes adatsilókat (különálló adatbázisokat), és ezekből a forrásokból a későbbi optimalizáláshoz szükséges információkat nyernek ki.
Az utóbbi mintegy 20 év során a Siemens szoros kapcsolatot ápolt a müncheni repülőtérrel. A Siemens postai, csomagküldő és repülőtéri logisztikai (SPPAL) részlege helyezte üzembe például a 2. számú terminál poggyászkezelő rendszerét, és szállította a 2015-ben megnyílt szatellit terminál bővítéséhez szükséges eszközöket. Ez a 45 kilométer hosszú szállítószalag-rendszer óránként 17 800 csomag szortírozását végzi el. Tavaly újították meg a teljes rendszer üzemeltetésére és karbantartására kötött szerződést. Továbbá a SPPAL szakemberei jelenleg dolgoznak a csomagok problémamentes nyomon követésére szolgáló új megoldás kifejlesztésén. Ennél a megoldásnál a poggyászkezelő személyzetre szerelt kamerák végzik a csomagok automatikus vizsgálatát – ez eddig manuális módon, munkaigényes folyamat keretében történt.