Szállítmányozás 2024 konferencia

Az erőteljesebb együttműködésekre építeni lehet – interjú Szabó Lászlóval, a Kühne + Nagel magyarországi légi szállítmányozási vezetőjével

Az erőteljesebb együttműködésekre építeni lehet – interjú Szabó Lászlóval, a Kühne + Nagel magyarországi légi szállítmányozási vezetőjével

A Kühne + Nagel (K + N) légi üzletága mind cégcsoportszinten, mind a hazai iroda berkeiben törekszik elérni a kitűzött forgalmi céljait. A járatkapacitások szemmel láthatólag rendelkezésre állnak, de hogy mit hoz a járványhelyzet második hulláma a gazdaság egészére, hogyan befolyásolja annak teljesítőképességét, a kibocsátásokat, az per pillanat ugyancsak bizonytalan, ami óvatosságra inti a piaci szereplőket. Felhasználva a tavaszi, nyár eleji helyzetből fakadó tapasztalatokat, a társaság céljai akár még el is érhetőek a kihívások megfelelő kezelésével, a K + N központokkal való még intenzívebb együttműködéssel – tekint a jövőbe bizakodóan Szabó László, a Kühne + Nagel magyarországi légi szállítmányozási vezetője.

– Milyen trendek határozzák meg jelenleg – a vírushelyzettel összefüggésben és azon túlmutatóan – a légi árufuvarozási iparágat világszerte?

– Közismert a szegmens visszaesése a járvány hatására, úgy a szállítandó mennyiségek, mint a kapacitások oldalán. Az augusztus végi adatok szerint naponta csaknem 17 ezer járat közlekedik, ami havi átlagra vetítve nem éri el a felét sem (48 százaléka) az egy évvel korábbi európai forgalomnak. Ennél is érdekesebb, hogy ennek túlnyomó része (85 százaléka) Európán belül repül, míg a tengerentúli járatok egy része csak „szellemgépként” üzemel, s ez jól tükrözi a bezárkózási folyamatokat.

– Mely viszonylatok erősödnek, melyek stagnálnak, esetleg szorultak vissza?

– Hónapról hónapra változtak a volumenek és a viszonylatok is, gondoljunk csak az egyéni védőeszközök iránti kereslet, ezzel együtt az Ázsia–Európa reláció újbóli bővülésére – főként kínai feladásokkal – a világjárvány elején, márciusban-áprilisban, ami természetesen hatott a díjszintekre is mindkét irányban. A magasabb kereslet nyilvánvalóan magasabb árszintet jelentett, amire nekünk – saját gépek hiányában – nem volt közvetlen ráhatásunk. Mivel a globális áruszállítógépi (freighter) kapacitás jelentős hányada az említett ázsiai exportra koncentrált Európa vagy Észak-Amerika irányába, így charterjáratokkal is törekedtünk megoldásokra. Az Ázsia–Európa viszonylatot az észak-amerikai reláció követi, azonban az autóipar újraindulása (az európai alkatrészek és félkész termékek kiáramlása), a kereslet növekedése némi kapacitásszűküléssel párosul; hiányoznak ugyanis a rendszerből a megszokott számú utasszállító járatok belly kapacitásai, ami az utazási kedv lenullázódásából fakad. A mi európai szemszögünkből a dél-amerikai reláció a töredékét képviseli a globális forgalomnak, de lényegében stabil mennyiségekkel és kapacitásokkal bír. A Közel-Keleten élénk freighter kapacitás látható, köszönhetően többek között a Qatar, a Turkish, az Emirates és az Etihad folyamatosan növekvő számú teherszállító járatainak, noha a kereslet még elmarad a kínálattól. Ausztrália pedig merő kihívás mind a kapacitások, mind a kereslet szempontjából: finoman szólva egyik sem erős.

– Hogyan alakulnak az egyes iparági statisztikák?

– Légi áruszállítási szempontból az autóipart megviselte a járvány, amely ugyan most kezd lendületet venni, de még korántsem beszélhetünk a tavalyi szintekről egyik meghatározó irányban sem (Észak-Amerika, Távol-Kelet, Dél-Afrika). Ugyanakkor a gyógyszeripari szállítások erősek maradtak az elmúlt időszakban, és a gyártói kereslet alapján úgy látom, hogy erre az iparágra hat a legkevésbé az általános gazdasági visszaesés. Amint pedig az oltóanyagok elkészülnek, azok piacra kerülése és disztribúciója szélesebb körben – valamennyi beszállítói iparágnak – lendületet ad majd.

– Miként rajzolta át a Kühne + Nagel légi szervezetének idei elképzeléseit a járvány?

– Az extrakihívásokat természetesen mi sem kerülhettük el, de a munkatársaim kiemelkedő munkát végeztek, ráadásul a csapatokat korábban nem tapasztalt mértékben hozta közelebb a kényszerhelyzet. Az európai és észak-amerikai elosztóközpontok (gateway-ek) nyitottsága és együttműködő szándéka tovább fokozódott, rajtuk keresztül kiemelkedően hatékony megoldásokat találtunk és üzemeltetünk azóta is, immár több iparágra kiterjesztve. Úgy vélem, hogy – egy-két ritka kivételtől eltekintve – összességében még a legkritikusabb időszakokban, a kifejezetten viharos áprilisi-májusi hónapokban is helyt tudtunk állni ügyfeleink megelégedésére. Bár a holnapok merőben bizonytalanok, milyen újabb fordulatnak, égzengésnek kell bekövetkeznie, amin ne tudnánk úrrá lenni? – merül fel bennem a gondolat az elmúlt időszak tapasztalatai nyomán. Úgy gondolom, hogy a minden eddiginél erőteljesebb nemzetközi gateway-es szinergia olyan pozitív hozadéka a mostani terhelt helyzetnek, amire a jövőben is építhetünk. Ez nyilvánvalóan nem jelenti azt, hogy a budapesti repteret magára hagytuk, sőt: továbbra is előnyben részesítjük a helyi megoldásokat, kihasználva az egyre bővülő járatkapacitásokat és szolgáltatási színvonalat.

– Milyen sajátosságokkal bír a magyar piac?

– Mindenekelőtt árérzékeny és hullámzó. Az ügyfeleknek való megfelelés elsőrendű szempont mindenkor, de nekünk itt, Magyarországon meg kell találnunk az egyensúlyt a magas piaci elvárások és a vonzó árszintek között. Mind az értékesítőink, mind az ügyfélszolgálatos munkatársaink vállán nyugszik, hogy a tevékenységünk ügyfélközpontúsága ne szenvedjen csorbát, sőt, fejlődjön. Az ehhez kapcsolódó szervezeti átalakítás zárófázisában tartunk, azt célozva, hogy a folyamatok ügyféllel történő kommunikációjában még több szerephez jussanak az ügyfélszolgálatban tevékenykedő kollegák.  Ami a kapacitáshátteret illeti, a piaci követelményeknek való megfelelést nagyban támogatja a Kühne + Nagel globálisan elérhető, megbízható hálózata.

– A cégcsoport élen jár a digitalizáció terén a logisztikai szolgáltatók körében. Milyen irányban fejlesztik a platformjaikat? Milyen újdonságokkal rukkolnak elő?

– Az automatizálás és a digitalizáció már hosszú évek óta központi szerephez jut nálunk. A légi szállítmányozásnál is ez a helyzet: azon dolgozunk, hogy létrehozzunk egy automatizált adatáramlást a küldemény útja során, amely felöleli a digitális könyvelést, a küldeménnyel kapcsolatos státuszokat, a számlázást, hogy csak a főbb állomásokat említsem. A legjobb ügyfélélmény megalkotásának érdekében a szoftverek segítségével át kell alakítanunk az ügyfeleinkkel és beszállítóinkkal megvalósuló interakciót és operációs folyamatokat. Az egyszerű digitális foglalás ennek az évnek is a fókusza. Ma már az ügyfél több lehetőség közül is választhat, attól függően, hogy mely platformot szeretné inkább használni. Az EDI mellett rendelkezésre áll a myKN felületünk is, ahol kényelmesen, pár másodperc alatt azonnali árajánlatokat kaphatunk, megrendelhetjük a szállításokat, sőt, ugyanott nyomon is követhetjük. Minden eszközünkkel arra törekszünk, hogy minél magasabb szintű szolgáltatást nyújthassunk, s egyúttal növeljük a csapatunk hatékonyságát. Például a Shipment Data Wallet az automatizált dokumentumkezelést támogatja, és nagymértékben csökkenti a manuális tevékenységeket, ezáltal jóval több időnk jut az ügyfeleinkre, s arra, hogy a lehető legjobb megoldást találhassuk meg számukra. De szintén örömmel említem a honlapunkat, amellyel a terveink szerint már novemberben találkozhatnak partnereink. Az új weboldal nemcsak gyorsabb lesz, hanem a korábbinál magasabb szintű felhasználói élményt fog biztosítani, azonnali eléréssel a myKN felületünkhöz. Hiszek abban, hogy a legújabb technológiák használata ügyfeleink kényelmét növeli, miközben több időt biztosít számunkra is, hogy még inkább ügyfeleinkre és az ő igényeikre koncentráljunk.

 

NÉVJEGY

Szabó László külföldi felsőfokú logisztikai-külkereskedelmi végzettséggel több mint 10 évet dolgozott az integrátorágazatban, majd csaknem 20 éven át a hazai légi szállítmányozásban szerzett értékesítési és operációs tapasztalatokat különböző vezető beosztásokban. A Kühne + Nagel kötelékében 8 éve tevékenykedik: először üzletfejlesztéssel foglalkozott, 2015 óta pedig a légi üzletágat vezeti.

 

Varga Violetta