Digitális átalakulás és zöld váltás – beszélgetés Sari Tanerrel, a Çelebi Ground Handling ügyvezető igazgatójával

Digitális átalakulás és zöld váltás – beszélgetés Sari Tanerrel, a Çelebi Ground Handling ügyvezető igazgatójával

Sikeres éven van túl az utas- és légiáru-kezeléssel foglalkozó Çelebi Magyarország. Az eredményes működés komoly felhajtóerővel bír a vállalat hazai jelenlétére, amely jövő év elején újabb fejlesztést hajt végre a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

– Hogyan jellemezné a Çelebi Ground Handling idei teljesítményét és eredményeit?

– A Çelebi a megalapítása óta folyamatosan növekszik a széles körű szolgáltatási palettája révén, amely minden olyan országban elérhető, ahol jelen vagyunk. Ebben az évben a Çelebi Ground Handling nagyon jól teljesített: stratégiai értelemben mind az utas-, mind a rakománykezelés terén jelentős előrelépést értünk el, még a korábban kitűzött céljainkhoz viszonyítva is. A csapatunk nagyon keményen dolgozott, és ennek köszönhetően erősebbé váltunk a piacon. Ahogy mindig, úgy idén is az ügyfeleink igényeinek kielégítésére fókuszálva törekedtünk arra, hogy minden feladatot a lehető legjobban végezzünk el. Mindemellett a befektetéseink a munkaerőbe, a technológiába és az infrastruktúrába lehetővé tették, hogy az alapvető vállalati értékeink jegyében magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtsunk. Az üzleti kiválóságon túl elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy hozzájáruljunk az eszközök, az infrastruktúra és a munkavállalói jólét fejlesztéséhez, illetve hogy pozitív változást idézzünk elő a légiközlekedési iparágban.

– Hogyan változott a volumen?

– A légi áru és a belly cargo kezeléséhez köthető szolgáltatásaink teljesítménye jelentősen bővült, ami leginkább a légi közlekedés és az ahhoz kapcsolódó rakományforgalom fellendülését tükrözi. A 2020 elején átadott korszerű, majd a jövő év januárjában bővítendő budapesti raktárunknak köszönhetően a korábbiaknál több árufajtát tudunk kezelni. Ez a bővülés tehát kifejezetten a felszerelésekkel és eszközeinkkel kapcsolatos beruházásainknak köszönhető, így ugyanis a csapatunk gyorsan és hatékonyan tud eleget tenni az ügyfeleink igényeinek. Az egyre növekvő kereslet mellett a munkatársaink idén is kimagasló színvonalon szolgálták ki a megbízóinkat. A feladatok ellátásában olyan újonnan beszerzett eszközök is a segítségünkre voltak, mint például egy nagykapacitású, 35 tonnás Trepel elektromos rakodógép. Mindezeknek köszönhetően a légiáru-kezelésben elért növekedésünk fenntartható pályán maradt. Izgatottan várjuk, hogy 2024 januárjában átadjuk a raktárbázisunk bővítését szolgáló, 3500 négyzetméteres csarnokunkat, amely 16 ezer négyzetméterre növeli a raktárkapacitásunkat, és jól mutatja elkötelezettségünket a magyarországi szolgáltatások fejlesztése irányában.

– Már hónapok óta használják az új Cargocel szállítmányozási rendszert. Mik a legfontosabb visszajelzések az ügyfelektől? Várható-e, hogy továbbfejlesztik?

– A Cargocellel kapcsolatos visszajelzések építő jellegűek. Különösen a rendszer által biztosított folyamat-egyszerűsítés, a jobb átláthatóság és nagyobb hatékonyság nyűgözött le bennünket. Mindig keressük a lehetőségeket a folyamatos fejlődésre, és törekszünk arra, hogy a lehető legkorszerűbb technológiákat alkalmazzuk az iparágunkban. Tisztában vagyunk vele, hogy a technológia komoly hajtóerőt képvisel a mi területünkön, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a rakománykezelés technológiai élvonalában maradjunk.

– Milyen fejlesztéseket hajtottak végre még ebben az évben?

– A fenntarthatósági erőfeszítéseink részeként komoly lépéseket tettünk a működésünk villamosítása terén: a 258 darab járművünk közül immár 59 darab elektromos hajtású, beleértve a teljes targoncaflottánkat. A zöld repülőtér koncepció és fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk jegyében több dízelmotoros berendezést elektromosra cseréltünk. Ez a stratégiai lépés tükrözi azon elhatározásunkat, hogy csökkentsünk a karbonlábnyomunkat és környezetbarát megoldásokat alkalmazzunk. A másik fontos mérföldkő, hogy nemrég beszereztünk egy, a piacon elérhető legnagyobb kapacitással rendelkező elektromos rakodógépet, amit említettem előzőleg is. A budapesti reptéren található Çelebi Aviation folyamatos befektetései összhangban vannak az ügyfeleink, az alkalmazottaink és a tulajdonosaink változó igényeivel.

– Továbbra is nehéz megtalálni a megfelelő munkaerőt?

– A munkaerő-toborzás még mindig kihívás a versenyszellemben működő légiközlekedési ágazatban, de minden erőnkkel az akadály leküzdésén vagyunk. Számos kezdeményezést indítottunk útnak annak érdekében, hogy ne csak vonzzuk a tehetségeket, hanem meg is tartsuk őket egy támogató munkakörnyezetben. A viszonylag alacsony munkaerő-hiány, valamint ennek a helyzetnek a gondos és alapos elemzése, továbbá az ebből fakadó tanulság lehetővé teszi számunkra, hogy szakképzett munkaerőt alkalmazzunk, de azt is, hogy munkahelyeket teremtsünk. 2024-ben folytatni fogjuk a munkaerő fejlesztését minden olyan területen, ahol szükség van rá.

– Mik a főbb elvárásai a következő évre vonatkozóan a társaság működésével kapcsolatban?

– A jövő évre tekintve a Çelebi Magyarországgal szemben a folyamatos növekedés és a piacvezető szerep betöltése alapvető követelmény. Arra számítunk, hogy megerősítjük a pozíciónkat a meglévő piacokon, miközben keressük a terjeszkedési lehetőségeket. A működési hatékonyságunk további növelését tervezzük, különös tekintettel a raktárterületünk bővítésére és a járműparkunk fejlesztésére. Ezeket kiegészítve továbbra is fegyelmezett marad a menedzsment irányítása, még akkor is, ha alapvetően a szolgáltatási minőség javítását és az ügyfelek elégedettségének növelését célozzuk. A hatékony rakománykezelés, az infrastruktúra bővítése, a digitális átalakulás és a zöld váltás jelentik a következő évre vonatkozó gazdasági várakozásaink alapját. Az ezekhez a pillérekhez való stratégiai igazodásunk létfontosságú a Çelebi Magyarország jövőbeli erejének biztosításához és növeléséhez.

 

Egyedülálló teljesítmény

A német Trepel által gyártott, 35 tonna teherbírású rakodó egyelőre az egyetlen ilyen típusú gép az Európai Unióban, amely 3 nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátorral és 3 fázisú alternatív árammal működik. Ennek a legmodernebb technológiának a kihasználása érdekében az ABB legnagyobb kapacitású töltőjét szerezték be. Ez a konfiguráció lehetővé teszi, hogy az elektromos liftes emelőgép legalább 8 órát dolgozzon naponta, míg a töltővel mindössze 2 óra alatt feltölthetők az akkumulátorai. A lítiumion-akkumulátor bármilyen töltöttségi szinten behelyezhető a töltőbe, vagyis nem kell megvárni, amíg teljesen lemerül.

 

Aranyi Péter