Kínai logisztikai központ vadonatúj szortírozóberendezéssel

Kínai logisztikai központ vadonatúj szortírozóberendezéssel

Minőségi ugrást jelent, hogy 2021 novemberében munkába állt egy korszerű szortírozóberendezés a Kínából érkező e-kereskedelmi termékek elosztására a Çelebi raktárában, a BUD Cargo Cityben, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

2021-ben a UTA-Universal Translink Airline Hungary közvetlen teherszállító járatokat indított a kínai Zhengzhouból Budapestre. A szállítmányok azokat a kínai termékeket repítik, amelyeket a vásárlók a térség országaiból rendeltek az interneten. A konténereket Kínában a Cainiao Network, az Alibaba-csoport logisztikai cége pakolja meg, s Budapestet kelet-közép-európai csomópontnak tekintve szállíttatja az árukat a magyar fővárosba. A Cainiao Network a Çelebi BUD-dal épített ki szoros kapcsolatot, amely raktárterületet nyújt számára a BUD Cargo Cityben, így egyben új kínai logisztikai központ is született.

– A 12 300 négyzetméteres raktárunkban 1000 négyzetméternyi területet biztosítunk a Cainiao Network számára, itt, egy 43 méter hosszú és 26 méter széles területen állítottuk fel együtt azt a modern szortírozóberendezést, amely a Kínából érkező termékeket fogadja – magyarázza Trifán László, a Çelebi Ground Handling Hungary Kft. senior cargo menedzsere.

A válogatórendszert ünnepélyes keretek között november 21-én adták át, és helyezték üzembe. A berendezést a Ghibli Transportation Ltd. magyar vállalkozás működteti, egyszerre 15–20 munkatárssal.

– Mivel közvetlen hozzáférésünk van a légi oldalhoz, ahová a teherszállító repülőkkel megérkeznek az egységrakományok, azok gyorsan odakerülnek a szortírozóberendezéshez – folytatja Trifán László. – Ezekben olyan e-kereskedelmi termékek vannak, amelyeket a vevők Magyarországról, illetve a régióból weboldalakon keresztül rendeltek a kínai Alibabától.

Ezek az áruféleségek nagy dobozokba vannak becsomagolva. A feladat először a légiegység-rakományok szétbontása, az áruk digitális bejelentése a vámba, majd durva szortírozása. A rakományokból kiveszik a dobozokat, futószalagra helyezik őket, és a berendezés desztinációk szerint 12 felé tudja válogatni azokat. Kínából Budapestre a Magyarországról, a környező országokból, valamint a Csehországból és Bulgáriából rendelt termékek érkeznek, e régiókra választja szét a szortírozógép a dobozokat.

– A dobozok régiók szerinti vonalkódokat tartalmaznak. A berendezés része egy nagyteljesítményű szkenner, amely a kódokat beszkenneli, és ez alapján rendszerezi az árukat, célállomások szerint – folytatja a senior cargo menedzser. – A barkód-információk alapján automatikusan eldönti, melyik csúszdára helyezi a dobozokat. Csúszdánként van egy-egy desztináció, és a rendszer azon a csúszdán löki le a dobozt. A szállítmányok anélkül szortírozhatóak, hogy ki kellene bontani a dobozokat. A szétválasztott dobozokat azután raklapokra helyezik, körbe zsugorfóliázzák, majd teherautókra pakolják, és a raktárunkból máris indulhatnak a termékek a különböző belföldi és külföldi célállomások irányába, ahol a további feldolgozást végzik. A szortírozó kapacitása elérheti akár a 3000 dobozt is óránként, de figyelemmel kell lenni ezekre az említett, további munkálatokra is. Óránként így is 2–3 egységnyi rakományt fel lehet dolgozni.

Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár korábban kifejtette, hogy a magyar kormányzat tervei szerint Magyarország Közép-Európa áruforgalmi, logisztikai és elosztási központjává válhat. Ez a stratégiai cél pedig akkor érhető el, ha az Európa és a Távol-Kelet között szállított áruk minél nagyobb hányada Magyarországon keresztül jut célba. Ehhez a folyamathoz szervesen illeszkedik az új, jelentős kapacitású szortírozóberendezés hadrendbe állítása. Trifán László is úgy véli, hogy ezzel kulcsfontosságú teherforgalmi kapu nyílt Budapesten, amely egyértelműen növeli a BUD Cargo City áruforgalmát. S mivel az érkező termékek nemcsak Magyarországra szánt áruk, ez egyben elosztószerepet is teremt Magyarországnak.

A UTA-Universal Translink Airline Hungary ma már heti 4 járattal közlekedik Zhengzhou–Budapest között. Számuk várhatóan tovább fog növekedni, mivel a kínai termékek egyre népszerűbbek, a webáruházak forgalma pedig a jövőben valószínűleg tovább emelkedik.

 

Falus Tamás