Szállítmányozás 2024 konferencia

Dízel helyett zöldáram

Dízel helyett zöldáram

A budapesti repülőtéren 14 repülőgép-állóhelyen a korábbi dízelgenerátornál korszerűbb és környezetkímélőbb, elektromos árammal működtetett áramátalakítóval biztosítják a repülőgépek földi energiaellátását a kiszolgálócégek. Az ehhez szükséges infrastruktúrát a Budapest Airport (BUD) biztosítja, a repülőgépek földi áramellátását is bekapcsolva a zöld energiaellátásba, ezzel hozzájárulva a nettó zéró kibocsátás eléréséhez.

A reptérüzemeltető Net Zero Airport nevű projektjével 2022-ben pályázott az Európai Unió CEF 2 Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility támogatási programjára, amelynek keretében – többek között – 8 db 90 kW teljesítményű, elektromos árammal működtetett Ground Power Unit-ot (GPU) telepített. Ezek számát a tavalyi önerős cargoelőtér-bővítési projekt keretében további 6-tal növelte.

Az újítás nemcsak a fenntarthatósághoz, hanem az utazás gördülékenységéhez is hozzájárul: míg a régi, dízelüzemű egységeket ki kellett vontatni a repülőgépekhez, majd a töltés befejeztével visszavontatni azokat, a közvetlenül az állóhelyeknél kiépített új eszközök biztosítják, hogy az áramellátás a repülőgépek épületektől távoli állóhelyekre történő beállása után azonnal rendelkezésre áll.

A BUD tervezi, hogy valamennyi dízel meghajtású GPU-t elektromos kivitelűvel vált ki. A projekt része emellett a 83 elektromos töltőállomás és 102 töltőpont telepítése is, amelyhez az Európai Unió csaknem 650 millió forint támogatást biztosít, míg a fejlesztés másik felét a Budapest Airport önerőből valósítja meg.

Szintlépés a környezettudatosságban

A BUD a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) Repülőtéri Karbon Akkreditáció rendszerében elérte a 4+ „Átmenet” minősítést az 5-ös skálán. Ezt jelenleg az értékelésben részt vevő kevesebb, mint 10 százaléka, mindössze 52 légikikötő teljesíti. A közép-európai régióban elsőként szerezték meg a globális karbon menedzsment tanúsítványt. A szintlépés igazolja, hogy a légikikötő a működéséből fakadó közvetlen karbonkibocsátást teljes mértékben ellensúlyozza, és a partnerei bevonásával is törekszik az emissziók csökkentésére.

Az üzemeltető 2019-ben csatlakozott az ACI NetZero by 2050 kezdeményezéséhez, amely azt a célt tűzte ki, hogy a csatlakozó szervezetek legkésőbb 2050-re elérjék a működésből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. A BUD azonban azt az ambiciózus célt határozta meg magának, hogy a szén-dioxid-kibocsátását már legkésőbb 2035-re nullára csökkentse.