KözútVilág konferencia

„Most igazán érzem, hogy az Aeroplex egy nagy család” – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

„Most igazán érzem, hogy az Aeroplex egy nagy család” – interjú Demény Árpáddal, az Aeroplex Közép-Európai Kft. ügyvezető igazgatójával

Az Aeroplex a koronavírus-járvány első hullámának győztese volt, a második „félidőben” pedig szintén nyerésre áll. Bár a forgalmi és a berendezés-karbantartás őrlángon működik, a hangárkarbantartási üzletág szép eredményeket hoz. Fontos tendereket nyer meg a cég, és néhány hete lerakták az új hangár alapkövét. Nem meglepő tehát, hogy a válság ellenére Demény Árpád ügyvezető igazgató optimistán nyilatkozott a KözlekedésVilágnak.

– A koronavírus-járvány második hullámának közepén milyen a hangulat a cégnél?

– Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy az iparág szereplőinek ma egy nehéz, egyben gyorsan változó világban kell helytállniuk és megtalálni a gazdaságos, hatékony működtetéshez vezető legideálisabb megoldásokat. A kollégákat megnyugtattam, hogy a társaság működése kiegyensúlyozott, pénzügyi helyzete stabil. Remélem, ők is érzik, hogy a menedzsment az elfogadott stratégia mentén végzi a dolgát, aminek az új projektek elindítása mellett hangsúlyos része a humán erőforrás bővítése is; ebben az évben több mint 130 munkatársat vettünk fel. Üzleti szempontból visszatekintve 2020-ra, azt tudom mondani, hogy volt egy nagyon erős első negyedévünk, ehhez képest egy kevésbé sikeres április–júniusi időszakunk, ahol némi visszaesést nem feltétlenül a pandémia okozott, inkább egyfajta óvatosság, hiszen négyben maximalizáltuk a karbantartásra átvett gépek számát, a munka azonban így is folyamatos volt. A több lábon állásra kiemelt hangsúlyt helyező üzleti stratégiának és az egyre jobb eredményeket produkáló cargo üzletágnak köszönhetően, az egyébként gyengébb nyár–ősz eleje idén rekordot hozott. Szeptember végén és a negyedik negyedév elején újra egy kisebb megtorpanás következett, a légi forgalom várt nyári felfutása csak egy viszonylag alacsony szinten valósult meg – ezáltal a pesszimista piaci prognózisokat hangoztatóknak lett igazuk –, majd jött a vírusjárvány második hulláma.

– Mi várható a 2020-as év utolsó heteiben?

– A közelmúltban megnyert tender alapján hosszabb távra szóló, nyár végétől jövő májusig tartó szerződést írtunk alá a Ryanairrel, melynek értelmében mi végezzük a légitársaság Lauda flottájának karbantartását. Mivel novemberben további megállapodásokat is sikerült tető alá hoznunk, a hangárkarbantartási üzletágunkat illetően optimista vagyok. A forgalmi karbantartásunk őrlángon működik, tekintettel a Budapest Airport rendkívül gyér forgalmára. Szintén kevesebb a munkánk a berendezés-karbantartás területén, bár ott a GE-vel elindított hajtóműves projekt révén van olyan ágazat, amelyik folyamatosan termel. Pozitív fejlemény, hogy a partnerünk kifejezetten optimistán látja a jövőt, és rendkívül perspektivikusnak tartja az együttműködést az Aeroplexszel. Az új ügyvezető egyértelműen a csapatmunka híve, ami szerinte a hatékonyság alapja. Ez a felfogás találkozik az én elképzelésemmel: a két vállalat akkor lesz sikeres, ha mindketten azok vagyunk. A teljes 2020-as évet tekintve, az árbevételünk minden bizonnyal magasabb lesz a tervezettnél, és meghaladhatja a tavalyi forgalmunkat. Azt várom, hogy ezt az évet is nyereséggel zárjuk. A helyes üzletpolitika mellett az eredményességünkben természetesen elévülhetetlen érdemei vannak a kollégáimnak, akik tavasszal és most is elfogadták és betartják az egészségünk érdekében hozott igen szigorú, néha bizony kellemetlenségekkel járó intézkedéseket. Az ő pozitív hozzáállásuk nélkül nem lehetnénk sikeresek. Most igazán érzem, hogy az Aeroplex egy nagy család, a kihívásokkal teli körülmények ellenére a menedzsment és a dolgozók egy hullámhosszon mozognak. A feladatunk most az, hogy tovább erősödjünk, mert amikor újraindul a légiipar, akkor még nagyobb kapacitásokkal, még jobb szolgáltatásokkal szeretnénk jelenlegi és leendő partnereink rendelkezésére állni.

– Október 27-én letették az új hangár alapkövét. Mi a beruházás jelentősége az Aeroplex életében?

– Sok kollégánk szkeptikusan fogadta, amikor előálltunk az új projekt tervével, és csak most, az első kapavágáskor hitték el, hogy tényleg elkezdődött az építkezés. Ez nagy hitet adott a csapatnak, mert azt látják, hogy bár válság van, mégis bővül a cég. A beruházás túlmutat önmagán, a teljes magyar légiipari szektor életében hatalmas mérföldkő, hiszen ez lesz az első szélestörzsű repülőgépek javítására szolgáló hangár hazánkban. Az első pillanattól bírtuk a tulajdonosi kör teljes bizalmát, folyamatosan a támogatásukról biztosítottak e stratégiai projekt tervezésében, előkészítésében, a Budapest Airporttal és a kivitelezővel folytatott hosszú tárgyalássorozat idején. Úgy gondolom, az egész Aeroplex-család nevében mondhatom, hogy az alapkőletétellel egy álmunk vált valóra. Túljutottunk az első lépcsőfokon, de kihívásból ezek után sem lesz kevesebb, sőt! Fel kell építeni magát a hangárt, fel kell szerelni speciális eszközökkel, kiszolgálóterületeket, irodai és szociális helyiségeket kell létrehozni. Ezekre kiváló lehetőséget látunk a mellettünk lévő B épületben, erről folynak a tárgyalások a Budapest Airporttal. Azt szeretnénk, ha ők felújítanák az épületet, mi pedig kibérelnénk tőlük. A hangárral jól halad a vállalkozó, az idő is kegyes hozzánk. Terveink szerint az átadásra 2022. január végéig sor kerülhet, én már a 2021–2022-es szezonban számítok az új hangár kapacitásaira. Cégen belül már amolyan szállóigévé vált az a mondásom, hogy „Operatív világ vagyunk, ez is csak egy operatív kihívás lesz”. Igen, vannak és lesznek is még akadályok, amiket le kell küzdenünk, de megbirkózunk a feladattal. Az alapkőletételi ünnepség után az egyik ügyfelünk odajött hozzám, és megkérdezte, javasolhatja-e a menedzsmentjének, hogy az eddig Európából Ázsiába karbantartásra szállított szélestörzsű gépek javítását ezentúl az Aeroplexnél végezzék. Természetesen a tárgyalásokon dől majd el, hogy lesz-e együttműködés, de az mindenképpen optimizmussal tölt el, hogy már most van érdeklődés a bő egy év múlva elkészülő új hangárunk iránt. A szélestörzsű gépek hazai karbantartására nagy igény mutatkozik a piacon, ami így egy újabb üzleti lába lehet a cégünknek, illetve megalapozója a további fejlődésünknek.

– A szakemberképzésre hagyományosan kiemelt figyelmet fordítanak. Érdemes ennyi energiát és pénzt fektetni az oktatásba?

– A Kossuth Lajos Kéttannyelvű Gimnáziummal 3 évvel ezelőtt kötött megállapodásunk alapján nagyon jól működik a duális képzési programunk, az eredmény kézzelfogható. Sok fiatal dolgozik a cégünknél, többen tanulmányi szerződéssel, ösztöndíjasként. A tapasztalatok azt mutatják, hogy megtalálják számításukat az Aeroplexnél, olyan életpályamodellt tudunk kínálni számukra, ami vonzóvá teszi előttük a szakmát. Szintén a teljes hazai légiipari szektor jövőjére nézve fontos mérföldkő, hogy egyrészt közösen megszereztük a PART-147-es és PART-66-os képzési és vizsgáztatási képesítést, tehát a gimnázium immár hivatalosan is repülőgépes szakembereket oktató intézmény. Másrészt a Budapesti Műszaki Egyetemen jövő év februárjában indul angol nyelven a repülőgépmérnökök mesterképzése a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar hallgatói számára, melynek speciális tananyagát az Egyetem és a mi szakembereink közösen dolgozták ki. A képzés kialakításának már a korai szakaszában a Honvédelmi Minisztérium is partnerként csatlakozott a programhoz, mivel az előttünk álló kihívásokra és igényekre csak akkor tud a Magyar Honvédség hatékonyan felkészülni, ha megfelelő képzettségű szakemberek állnak rendelkezésre.

– Imént említette a Ryanairrel való együttműködést, de egy másik diszkont légitársaság is a látókörükbe került. Hogyan?

– Nemrég megnyertük a Wizz Air forgalmi karbantartás tenderét. A forgalmi karbantartási feladatok ellátása mellett (Budapest és Debrecen) 2021. február elsejétől mi üzemeltetjük a Wizz Air hangárját a budapesti bázisukon, ahol elsődlegesen a WIZZ-gépek karbantartását végezzük majd, de lehetőségünk lesz ACE-projektekkel is foglalkozni. A diszkont légicég debreceni repülőtéri bázisán egy 600 négyzetméteres területet bérlünk, ahonnan a szakembereink a karbantartási tevékenység mellett irodai, raktározási feladatokat is ellátnak. A reptér vezetőivel későbbi együttműködési lehetőségekről is tárgyaltunk, így a debreceni tevékenységünk a jövőben kiegészülhet hangárkarbantartással. Egy harmadik vidéki bázison a forgalmi karbantartási feladataink bővítésén dolgozunk, Bukarestben pedig a román állami repülőgép-javító vállalattal a berendezés-karbantartás területét érintő közös projektről tárgyalunk. Bukarest azért is lenne ideális helyszíne a további növekedésünknek, mert helyben tudnánk kiszolgálni a legnagyobb berendezés-karbantartási ügyfelünket, illetve jó lehetőség lenne ennek további kiterjesztésére a bukaresti bázissal rendelkező és oda sűrűn járatokat indító légitársaságok irányában.

 

Dékány Zsolt