Jól vette a koronavírus-járvány jelentette akadályt az Aeroplex Közép-Európai Kft., olyannyira, hogy túl is szárnyalta az előzetes üzleti terveket. Demény Árpád ügyvezető igazgatóval a sikerek hátteréről, valamint az állami tulajdonú repülőgép-karbantartó társaság jövőbeni piaci elképzeléseiről beszélgettünk.
– A pandémiás operatív intézkedési terv miként segített a cégnek túllendülni a járvány első hullámán?
– Kifejezetten pozitív fejleményként élem meg, hogy a COVID első hullámát mindenféle megrázkódtatás, leépítés, megszorítás nélkül tudtuk túlélni. A cégünk egyetlen percre sem állt le, sőt, nemcsak hogy folyamatosan üzemeltünk, de több mint 100 új munkatársat, köztük sok, a válság miatt külföldről hazatért iparági szakembert vettünk fel a pandémia sújtotta hónapokban, kihasználva az abból adódó lehetőséget, hogy több versenytársunk leállt, leépített itthon és Európában is. Ezen a téren tehát jól jöttünk ki a koronavírus-járványból, amihez természetesen hozzájárultak a cég működésére vonatkozó specifikus és nagyon szigorú pandémia elleni intézkedések. A belső eljárásrend betartását, betartatását rigorózusan megköveteltem az összes dolgozónktól, akiknek a partnerségét a NavigátorVilág hasábjain keresztül is szeretném megköszönni. Azt gondolom, hogy bármilyen válság – legyen az egészségügyi vagy gazdasági – komoly szűrő a piacon, de kezelhető. Az Aeroplex azon cégek körébe sorolható, amelyek jól alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, és megerősödve élték túl a nehéz hónapokat.
– Az elmúlt 7 hónapban a társaság 3 fő üzletága tudta tartani a kitűzött célokat?
– A járvány első szakaszának leküzdésében és a terveinket túlszárnyaló üzemi eredmény elérésében szerepet játszott a több lábon állásra épülő üzleti stratégia. A hangárkarbantartás területén bővülni is tudtunk, elindultunk a hajtóműágazatban, a cargóban és a VIP-repülőgépek javításában, ami árbevétel tekintetében bőven ellensúlyozta a forgalmi karbantartás és a berendezés-javítás némi visszaesését. Az a célunk, hogy a 3 legfontosabb üzletág jelenlegi 80–10–10 százalékos forgalmi aránya változzon, a hangárkarbantartásból származó bevételeink megtartása vagy akár növelése mellett a többi üzletág arányát jelentős mértékben növelni tudjuk. A közeljövőre nézve optimizmussal tölt el, hogy két ügyféllel már aláírt szerződéssel rendelkezünk a repülőgépeik hangárkarbantartása tekintetében, két további tender – melyeken jó eséllyel indultunk – pedig folyamatban van. Amennyiben mindkét tender pozitív eredménnyel zárul számunkra, akkor kimondható, hogy többnyire eladtuk a 2020/2021-es karbantartási szezon-kapacitásunkat (2020. október–2021. május).
– Hol tart jelenleg az új hangár projektje?
– Az eredeti tervekhez képest körülbelül féléves csúszásban vagyunk, de a kivitelező megerősítette, mindent meg fognak tenni, hogy 2021 végére elkészüljön a hangár. Azért is fontos ez, mert a cargo üzletágban már vállaltunk az új hangárra széles törzsű gépet. Mint említettem, 100-nál is több új kolléga kezdett nálunk dolgozni az elmúlt néhány hónapban, és mivel a teljes mértékben Aeroplex-finanszírozásban megvalósuló beruházás hatékony működtetéséhez összesen legalább 200 munkatársra lesz szükség, már „csak” 100 dolgozó hiányzik. Jövő év decemberére a létszámbővítés is lezajlik.
– A képzési tevékenységüket hogyan érintette a járvány?
– Ez az a terület, amire nem volt hatással a pandémia. Biztosítottam a duális képzésben együttműködő partnereinket, a csepeli Kossuth Lajos Kéttannyelvű Gimnázium és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem képviselőit, hogy továbbra is számíthatnak társaságunk szakmai és anyagi támogatására, sőt, kifejezetten érdekeltek vagyunk a közös munka fenntartásában, hiszen ez a humán stratégiánk egyik alappillére. Örömmel jelenthetem be, hogy az elmúlt 4 évben tett erőfeszítéseknek és kemény munkának köszönhetően a Kossuth szakgimnázium végre megszerezte a PART-147-es és PART-66-os képzési és vizsgáztatási képesítést, a BME-n jövő év februárjában pedig elindulhat mesterszakon a repülőgépmérnökök képzése. A programot további egyetemek bevonásával szeretnénk bővíteni, tekintettel arra, hogy a piac is ezt igényli. Ennek az alfája és ómegája az oktatás, ezért ezen a területen is változatlan lendülettel megyünk előre.
– Mik lehetnek az Aeroplex számára a további fejlődés irányai?
– A napokban írtam alá a drón üzletágunk elindításáról szóló szándéknyilatkozatot: a tervek szerint egy külföldi partnerrel közösen vennénk részt számos területen bevethető és alkalmazható drónok gyártásában, fejlesztésében. Folyamatban van a helikopter-karbantartási képességünk megszerzése, illetve a Bridgestone-nal karöltve és társulva a kerék- és fékagyjavításban szeretnénk az európai repülőgépipar meghatározó beszállítója lenni. Ezeken felül további két fontos, más telephelyen történő fejlesztésen, illetve új bázisok létrehozásán dolgozunk.
– Felkészültek a járvány második hullámára?
– Folyamatosan figyeljük a pandémiáról érkező híreket. A járvány első szakaszában kidolgozott és a gyakorlatban kiválóan vizsgázott intézkedési terv egyes elemeit, például a zónarendszert vagy a speciális munkakezdési, étkeztetési és tisztálkodási rendet újra bevezettük, de szükség esetén nem fogok habozni, ha további lépésekről kell dönteni. Az első hullámnak nyertesei vagyunk, de kellően óvatosnak és körültekintőnek kell lennünk, hogy ezt a második hullám után is elmondhassuk.
EGYÜTTMŰKÖDÉS A MŰEGYETEMMEL
A Műegyetem Dísztermében jelentette be 2020. szeptember 14-én Magyar Ferenc miniszteri főtanácsadó, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszéke és az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. közösen indít duális képzést a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar hallgatói számára. A járműmérnöki mesterképzés (MSc) keretében meghirdetett angol nyelvű Légi Jármű Karbantartó és Javító Specializációt az egyetem és az Aeroplex Kft. szakemberei közösen dolgozták ki.
Dékány Zsolt