A dedikált berendezésjavító központ kialakítása az elmúlt évek sikeres stratégiájának egyenes folytatása, a reorganizáció, a több lábon állás megteremtése, a profitorientált üzletágak létrehozása és az új hangár megépítése után a következő mérföldkő az Aeroplex életében – mondja interjúnkban Hortobágyi Ferenc, a berendezéskarbantartási üzletág vezetője. A szakember szerint az épülő maglódi bázissal megnyílik az út az Aeroplex előtt, hogy mennyiségben és minőségben is szintet lépjen a repülőgépes berendezések karbantartása terén, és az iparágnak egy újabb szegmensében kerüljön Európa élmezőnyébe.
Hol foglal helyet a berendezéskarbantartás üzletág az Aeroplex Kft. struktúrájában, és milyen hozzáadott értéket képvisel a társaság életében?
Az Aeroplex egyik meghatározó üzletága a berendezéskarbantartás, az e területen dolgozó szakembereink az összes repülőgép-tartozék javításával foglalkoznak. Társaságunk azon kevés repülőgép-karbantartó cég közé tartozik, amelynek a portfóliójában önálló szegmensként szerepel a berendezéskarbantartás. Jelenleg hét műhelyben folyik a munka. Az elektromos berendezések/műszerek műhelyünkben navigációs felszereléseket, akkumulátorokat, konyhai berendezéseket, repülőgép-adatrögzítőket szervizelünk. Az oxigén- és vészmentő műhely csúszdákat és oxigénpalackokat javít, de speciális, Európában csak néhány helyen elérhető jogosításokkal is rendelkezik. A kerék- és fékagyjavító műhelyünk működését néhány nehéz év után 2019-re sikerült stabilizálni, és ma már olyan mérnöki és technológiai háttérrel rendelkezik a részleg, hogy minden repülőgéptípus (Boeingek, Fokkerek, Bombardier-k, Airbusok, Embraerek) kerekeinek és fékagyainak javítására rövid időn belül fel tud készülni, és magas színvonalon el is végzi a vállalt munkát. A kompozit műhelyünkben mindent javítunk, ami műanyag/kompozit. A nemrég egy új festőkamrával kibővített festőműhelyünk képessége kiterjed a berendezések mellett a repülőgépek részleges festésére is. A négy évvel ezelőtt indított hajtóműalkatrész-javító műhely javarészt az egyik piacvezető hajtóműgyártónak dolgozik be. A roncsolásmentes anyagvizsgáló műhely szakemberei pedig a telephelyünkön, de akár a megrendelők telephelyén is képesek roncsolásmentes anyagvizsgálatokat végezni, ráadásul a munkavégzéshez szükséges speciális képzéseket is helyben tudják biztosítani. Műhelyeink a hangárkarbantartás támogatása mellett az egész vállalat iránt tovább növelik a partnerek bizalmát, hiszen a gépekről leszerelt berendezéseiket a repülő karbantartása idején meg tudjuk javítani, ami jelentős költség- és időmegtakarítás számukra.
A pandémia miatt lényegében megszűnt a légi személyforgalom, a földön veszteglő gépek berendezései pedig nem igazán tudnak elromlani. Kiheverte már az üzletág a covidot?
A koronavírus-járvány előtt az üzletág az Aeroplex összárbevételének nagyjából 10 százalékát adta, ami az utasforgalom lenullázódása miatt kevesebb mint a felére esett vissza. A cargoforgalomnak köszönhetően a hangárkarbantartás változatlanul pörgött, így azokat a kollégákat, akiket a berendezéskarbantartásban nem tudtunk foglalkoztatni, odairányítottuk, megőrizve a munkahelyüket, és mellette nagy hangsúlyt fektettünk a képzésekre is, hiszen volt rá időnk, és így a magunk javára fordítottuk a kialakult helyzetet. A szűkebb szakterületünkön, nevezetesen a kerekes műhelyben épp a pandémia kezdetén indítottuk a nagyarányú technológiai és folyamatfejlesztési programunkat. A gyártók egyre hosszabb élettartamú, kevesebb javítást igénylő berendezéseket dobnak piacra, és ezeket a változó kereskedelmi kihívásokat karbantartási oldalról követnünk kell. Automata és félautomata berendezésekkel – alkatrészmosó, szét- és összeszerelő, örvényáramos roncsolásmentes anyagvizsgáló aautomata, csavar- és csapágyzsírzó, ultrahangos csavarellenőrző, kerékfeltöltő, nyomatékra húzó, új szemcseszóró, gumilenyomó, illetve kerékszállító és emelőgépekkel – bővítettük az eszközparkunkat. Ezek a beruházások, valamint a többi műhelyt érintő fejlesztések is hozzájárultak ahhoz, hogy az utasszállító gépek újraindulása óta a szolgáltatásaink iránt a várakozásainkat is felülmúló gyorsasággal növekvő piaci igényeket zökkenőmentesen és magas színvonalon tudjuk kiszolgálni. Mindennek következtében a cég árbevételének hét százalékára sikerült visszatornászni a berendezéskarbantartás részesedését, amellett, hogy a társaság árbevétele eközben a duplájára növekedett. Természetesen nem elégszünk meg ezzel, továbbra is azon dolgozunk, hogy az Aeroplex árbevételének meghatározó profitcentere legyünk. Jó úton járunk, amit az is mutat, hogy tavaly 40 százalékkal nőtt az üzletágunk bevétele, ami a pandémia előtti időszakot is jócskán felülmúlta, ráadásul idén is hasonló bővülésre számítunk.
Elegendő a karbantartásra rendelkezésre álló terület?
A hét javítóműhely egyedülállónak számít egy vállalaton belül, ami komoly versenyelőnyt biztosít számunkra, hiszen számos megrendelő figyelmét felkelti, ugyanakkor némelyiket valóban kinőttük. 2019-ben kezdtünk el foglalkozni a műhelyterület bővítésével, egy új műhelyépület építésével, hogy szintet lépve ki tudjuk szolgálni a nagyobb partnereket is, amit a rendelkezésre álló műhelyterület előtte nem tett lehetővé. Ezzel szembesültünk 2022 elején két tender során is, melyeket pont a kis műhelykapacitásunk miatt nem sikerült megnyerni. Akkor döntött úgy a menedzsment, hogy új, nagyobb alapterületű javítóbázisra van szükség, ahol naponta akár 50 repülőgépkerék karbantartását is el lehet végezni. A pályázatok kapcsán egyébként több új ügyféllel és kompetitorral is közös munkába kezdtünk, és annyira felpörgött az üzlet, hogy sokszor még én is beálltam kereket szerelni.
Mit lehet tudni a kapacitásnövelő beruházásról?
A dedikált berendezésjavító központ kialakítása az elmúlt évek sikeres stratégiájának egyenes folytatása, a reorganizáció, a több lábon állás megteremtése, a profitorientált üzletágak létrehozása és az új hangár megépítése után a következő mérföldkő az Aeroplex életében. A 7000 négyzetméteres bázis a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében, Maglódon készül el, 120 munkahelyet teremtve. A közel kétmilliárd forintos projektet teljes egészében a vállalat finanszírozza. Az új üzemben évente tízezernél is több repülőgépkereket tudunk majd javítani, ezzel a legnagyobb nemzetközi repülőgép-üzemeltetők közvetlen beszállítójává válhatunk. Hajtóműalkatrészek karbantartása terén is ugrásszerűen nőtt a megrendelésszám az elmúlt években, ezért ezt a tevékenységünket is bővítjük az új telephelyen. A kompozitszerkezet-javító egységben pedig különböző repülőgépelemek, pl. fékszárnyak, orrkúpok javítását fogjuk végezni. A karbantartási munkák teljeskörű támogatására további funkciók is helyet kapnak az üzemben, ilyen például a festés és fényezés, a szemcseszórás, a roncsolásmentes anyagvizsgálat és a logisztika. Kihelyezett dedikált mérnökség és ügyfélszolgálat támogatja a napi zökkenőmentes üzemmenetet és a gyors, megbízható reagálást a felmerülő üzleti és szakmai igényekre is. A maglódi berendezéskarbantartó bázis lehetővé teszi számunkra, hogy úgy mennyiségben, mint minőségben szintet lépjünk a repülőgépes berendezések karbantartása terén, és az iparágnak egy újabb szegmensében kerüljünk Európa élmezőnyébe. Terveink szerint 2024 májusában adjuk át az új központot, ekkor indulhat el a tényleges munka. A célunk, hogy egy–két év alatt már teljes kapacitással működjenek a maglódi műhelyek.
Miért Hollandiában jelentették be az új projektet?
A légijármű-karbantartói iparág legnagyobb európai rendezvénye az MRO Europe kiállítás, amelyet minden év októberében rendeznek meg. Idén éppen Amszterdam adott otthont ennek a jeles eseménynek. Számunkra ideálisnak tűnt, hogy itt tájékoztassuk a szakma meghatározó szereplőit a beruházásról. Úgy gondoltuk, hogy egy európai terjeszkedést vizionáló vállalatnak ez mindenképp a malmára hajthatja a vizet. A kiállításon irányunkba megnyilvánuló érdeklődésből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a bejelentésünk valóban nagyot szólt.
Hortobágyi Ferenc
Az Aeroplexnél indult a karrierje 1993-ban, és megszakítás nélkül dolgozik itt azóta is. Pályafutását repülőgép-szerelőként kezdte, négy év múlva berendezéskarbantartó és -szerelő, megbízott műszaki ellenőr és berendezéskarbantartás CRS kiadó lett. 2004-től a Vészmentő- és oxigénműhely műszakvezetője, 2012-től pedig a Mechanikus műhelyek vezetője lett. 2015-ben vállalta el a teljes berendezéskarbantartási üzletág vezetését. Feladatai mellett 2010 óta LEAN-menedzseri feladatokat is ellát.
Dékány Zsolt