„Szintet léptünk az első, saját engedélyszám alatti helikopterkarbantartással” – interjú Leiner Lászlóval, az Aeroplex kisgépes üzletágának vezetőjével

„Szintet léptünk az első, saját engedélyszám alatti helikopterkarbantartással” – interjú Leiner Lászlóval, az Aeroplex kisgépes üzletágának vezetőjével

Közel négy éve kezdett el foglalkozni az Aeroplex helikopterkarbantartással, de már most jelentős piaci részesedéssel rendelkezik. Milyen kihívásokkal volt kikövezve az idáig vezető út, és hogyan találtak rá az akadályokon továbblendítő megoldásokra? Mikortól költözhet önálló hangárba a „helikopteres” csapat, és mik az első, saját engedélyszám alatt elvégzett karbantartás tapasztalatai? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk Leiner Lászlóval (képünkön balról az ötödik), a társaság kisgépes üzletágának vezetőjével.

Mikor kezdett foglalkozni a cég helikopterkarbantartással?

Az Aeroplex 2019 decemberében kezdte lerakni a helikopterkarbantartás alapjait, amikor a társaság szerződést kötött a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt.-vel, valamint a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-vel az Airbus EC135 P2+ típusú légimentő helikopterek javíttatására. E partneri együttműködés keretén belül – ugyan még nem karbantartási célzattal – 2020 februárjában jelentek meg az első EC135 típusú forgószárnyasok az ACE hangárjában. Itt kerültek előkészítésre, hogy közúton kiszállítsák őket az Air Lloyd Aerotechnics Gmbh németországi javítóbázisára. A forgószárnyasok látványa a hangárban, valamint a partnerektől kapott pozitív visszajelzések alapján fogalmazódott meg a gondolat, hogy a jövőben önálló, dedikált üzletágként vegyük fel a portfóliónkba a helikopterkarbantartást.

Mi indokolta a szolgáltatásbővítést?

Az Aeroplex a 2016-os teljes reorganizáció óta egy cél felé halad: európai viszonylatban is meghatározó MRO szervezet szeretne lenni, amihez – többek között – jövedelmező, hatékony és profitábilis üzletágakra van szükség. Az imént említett partneri együttműködés aláírása épp a covid begyűrűzése előtti hetekre esett, amikor már a légi iparágban is voltak arra utaló jelek, hogy nagy visszaesés készül elsősorban az utasforgalomban. Ebben a helyzetben a menedzsmentnek is át kellett gondolni a cég stratégiáját, az esetleges tevékenységikör-bővítést, a munkahelyek megőrzésének lehetőségeit. A kisgépes szegmens felé történő akkori nyitás a több lábon állás irányába tett nagyon jó lépésnek bizonyult.

A légijármű-javítás területén belül a kisgépek karbantartása egy külön szakma, ami speciális ismeretekkel rendelkező szakembereket kíván. Ennek a kihívásnak hogyan tettek és tesznek eleget?

Az addig a nagygépes hangárkarbantartásokban részt vevő képzett személyi állományból került kiválasztásra az a hat – helikopteres tapasztalatokkal is rendelkező, vagy ebben a szegmensben fantáziát látó – kolléga, akik úgy döntöttek, hogy a nagygépek helyett helikopterek karbantartásával szeretnének foglalkozni. Ők hatan 2020-ban Németországban, az Airbus gyár Donauwörth-i bázisán részt vettek egy öthetes elméleti és gyakorlati EC135 típustanfolyamon, megalapozva a felkészültségüket ennek a típusnak a javítására. Ugyanebben az évben néhányan közülük már Budapesten, az ACE szerződéses partnerénél, az Aero-Idag Kft.-nél végeztek karbantartási feladatokat EC135-ös helikoptereken. A következő lépcső 2022-ben egy csehországi szakmai út volt, a teljes kisgépes csapat EC120 típustanfolyamra utazott Hradec Králové-be, majd hárman közülük a belgiumi Oostende-ban H145 D2, D3 elméleti és gyakorlati típustanfolyamon csiszolták tovább szakmai tudásukat.

Ezek szerint már egy kész csapathoz érkezett?

Év elején csatlakoztam az Aeroplex kisgépes üzletágához, és néhány hónapnyi ismerkedés, beilleszkedés után tavasszal vettem át a ,,helikopteres” csapat – vagy ahogy az ACE szervezeti felépítésében szerepel –, a General Aviation üzletág vezetését. Mára több, helikopterek üzemeltetésében érintett partnerrel is kapcsolatban vagyunk, elsősorban Magyarországon, de külföldön is. Leszerződtünk a polgári szektorban nagyszámban helikoptereket üzemeltető Fly-Coop Kft.-vel, a légimentő helikopterek karbantartását végző HeliControl Kft.-vel, partneri viszonyban állunk a Készenléti Rendőrség Légirendészeti Szolgálatának helikoptereit karbantartó Aero-Idag Kft.-vel. Szerződésünk van a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-vel, de a jövőre fókuszálva más, az állami szektort képviselő stratégiai partnerekkel is együttműködünk. Mindezeken túl kapcsolatban állunk az engedélyekben szereplő helikoptertípusok és azok hajtóműveinek gyártóival (Airbus, Safran, Pratt & Whitney, Rolls-Royce). Beszereztük a helikopterek karbantartásához szükséges speciális szerszámokat, eszközöket, dokumentációs előfizetéseket, illetve felszereltünk egy gépjárművet, dedikáltan a szerződéses partnereink kiszolgálásának biztosítása céljából. Mindemellett természetesen folyamatosan gondoskodunk a kollégák továbbképzéséről is. A csapat tagjai már befejezték a szakszolgálati engedélyük – helikoptertípusokra történő – kiterjesztéséhez szükséges On the Job Traininget, bővítjük a H145 D2, D3 típus karbantartására kiképzett csapatot, és épp a napokban fejeződött be egy AS355 típustanfolyam is. Az egyes tanfolyamokat az alapján választjuk ki, hogy milyen típusú helikopter javításához kell megszerezni a jogosultságot, mert nem elég, hogy valakinek van egy légijármű-szerelői alaptanfolyama, minden egyes típushoz típusvizsgát kell tennie.

Milyen típusú helikoptereket javítanak, és tervezik-e továbbiak felvételét a portfólióba?

A polgári légügyi hatóság 2023 májusában kiadott karbantartói engedélye alapján az Aeroplex jelenleg öt polgári helikoptertípus (EC120, AS350, AS355, EC135 és H145 D2, D3) vonatkozásában jogosult hangár-, valamint forgalmi karbantartások végrehajtására, nemcsak Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, hanem a budaörsi, valamint a debreceni repülőtereken is. Majd meglovagolva a polgári jogosultságainkat, az állami szférában a Magyar Honvédség szolnoki helikopterbázisán kiképzési és egyéb szállítási feladatokat végrehajtó AS350B és H145M típusú katonai helikopterek karbantartását tűztük ki célul. Büszkén mondhatom, hogy alig két hónapja, 2023. július 31-én sikerült megszereznünk a katonai légügyi hatóság engedélyét. Az Aeroplex műszaki tevékenységének szélesítése érdekében folyamatosan keressük a további potenciális partnereket, amelyekkel együttműködési megállapodást tudnánk kötni kisgépes karbantartási feladatokra. A meglévő szerződéses ügyfeleink esetében pedig a portfólióbővítés a célunk, például a Magyar Honvédség H225M típusú helikoptereinek jövőbeni karbantartása egy ilyen lehetőség számunkra.

Vannak-e korlátai a bővítésnek?

Elsősorban a szakemberhiány okoz gondot, ami nemcsak Magyarországon és nemcsak a légiiparban, hanem Európa-, sőt világszerte számos iparágban jelentkezik. Az Aeroplex nagyon aktívan próbál ezen a problémán enyhíteni, gondolhatunk a közép- és felsőfokú oktatásban a duális együttműködésekre, illetve a felnőttképzésben való részvételre, nemcsak közvetlenül a repülőgép-szerelő vagy -műszerész, hanem a repülőgép-karbantartáshoz kapcsolódó egyéb szakmák (pl. fényezők, lemezesek, fémszerkezet-, kompozitszerkezet-, berendezésjavítók stb.) vonatkozásában is. Infrastruktúra oldalról azt mondhatom, hogy az Aeroplex alaptevékenysége a nagygépes karbantartás, a hangárkapacitásunk – szerencsére – évekre előre le van kötve. A forgószárnyasok esetében jelenleg inkább forgalmi karbantartásokat végzünk, melyekhez nem feltétlenül szükséges önálló hangár, a feladatainknak a szerződéses partnereink telephelyén teszünk eleget. Egy nemrég indult, igaz, felfutóban lévő üzletágról beszélünk, így bízom benne, hogy mire realizálódnak a „valódi” hangárkörülményeket igénylő munkáink, addigra meglesz az infrastruktúra is. Szeretnénk egy dedikáltan helikopterek karbantartására szolgáló létesítményben dolgozni, és úgy néz ki, hogy erre – az említett stratégiai partnerségünk keretein belül – a régi MALÉV-es oktatóközpont válhat alkalmassá. Várhatóan még ebben az évben megkezdődik az épület felújítása, a kisgépjavítási funkciók kialakítása, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor 2024 első felében a kisgépes üzletág birtokba veheti az „új” hangárt.

Nyáron átestek a tűzkeresztségen, megtörtént az első, saját engedélyszám alatti helikopterkarbantartás. Miből állt a munka, és milyen tapasztalatokkal gazdagodtak?

2023. július 24-én – az ACE történetében először – a Fly-Coop Kft. üzemeltetésében lévő AS355 F2 (HA-HBS) típusú helikopter 30 óra repült idő utáni karbantartása volt az első, amit már saját engedélyszám alatt végeztünk el. Ezt megelőzően mi adtuk a karbantartói támogatást szakemberekkel, illetve eszközökkel, anyagokkal, míg a partnerünk – mint a munka dokumentálására megfelelő jogosítással rendelkező szervezet – igazolta aláírásával a helikopter üzemképességét. Azért számít mérföldkőnek ez a munka, és azért léptünk egy szintet, mert eddig „csak” mint támogatók tudtunk részt venni a helikopterek karbantartásában, mostantól azonban, a polgári – de akár a katonai – hatósági engedély birtokában, jogosultságot szereztünk arra is, hogy saját engedélyszám alatt már nemcsak támogató szervezetként, hanem önálló tevékenységként is végezzünk helikopterkarbantartást.

Mekkora ebben a szegmensben a piaci konkurencia?

Magyarországon kevés helikopterkarbantartással foglalkozó cég van, illetve a magasabb szintű karbantartási feladatok elvégzésére több cég és magánszemély is külföldre viszi a légi járművét. Az Aeroplex célja pedig éppen az, hogy minőségi szolgáltatással vonzó alternatívát kínáljon a külföldi karbantartásokkal szemben. Az Aeroplex név, azt gondolom, mára összeforrt a minőséggel úgy a hangárkarbantartásban, mint a forgalmi, illetve berendezéskarbantartásban, így joggal bízhatunk abban is, hogy a kisgépes piacon szintén húzóerő lesz. A helikopterek esetében elsősorban hazai és a régiós ügyfelekkel próbáljuk meg szélesíteni a vevőkört, hiszen a nagyobb repülőgépekkel ellentétben ezeket a légi járműveket várhatóan nem fogják 1000–2000 kilométerről ide reptetni egy nagyobb karbantartásra.

Mi az Aeroplex víziója a kisgépes karbantartás területén?

Folyamatosan szeretnénk bővíteni az üzletági portfóliót, ezért a forgószárnyas típusok mellett a Jet kategóriájú, 5–25 személyes, 27 ezer kilogramm felszállótömeg alatti repülőgépekre összpontosítunk. Elsőként a BeechJet 400 típusú könnyű üzleti repülőgépek karbantartására igyekszünk jogosultságot szerezni. Egy kollégánk már befejezte a típustanfolyamot, és még idén lépéseket teszünk a hatósági jóváhagyás irányába. Magyarországon, de az európai piacon is elterjedt légi járműről van szó, ezért komoly perspektívát látok e típus portfólióba illesztésében. A fő víziónk, hogy az Aeroplex rövid időn belül a polgári és az állami üzemeltetésű helikopterek karbantartásának területén egyaránt piacképes karbantartói tapasztalattal rendelkezzen, és ezáltal egy stratégiai szintű magyar vállalatként – partnercégek bevonásával – mind a hazai, a későbbiekben pedig a külföldi helikopterkarbantartói igényeket is képes legyen kiszolgálni.

 

Névjegy

Leiner László Szolnokon járt katonai repülőgépszerelő szakközépiskolába, ott érettségizett és repülőgépszerelőként végzett. Szintén a jászsági fővárosban, a Kilián György Repülőműszaki Főiskolán tanult tovább, 1997-ben szerezte meg gépészmérnöki diplomáját, helikopter sárkány-hajtómű ágazaton. A Magyar Honvédség tököli, majd szolnoki bázisán vett részt üzemeltetői feladatkörökben, pályája során több repülőműszaki szakterülettel foglalkozott. Idén január elejétől dolgozik az Aeroplexnél, tavasz óta a kisgépes üzletág vezetője.

 

Dékány Zsolt