Tudásmegosztás partnerségben – interjú Budai Lászlóval, a Waberer’s műszaki és üzemeltetési igazgatójával

Tudásmegosztás partnerségben – interjú Budai Lászlóval, a Waberer’s műszaki és üzemeltetési igazgatójával

Mind az eszközbeszállító járműgyártók, mind a raktározási vagy fuvarfeladattal őket megbízók irányába együttműködésekben gondolkodik és üzemel a Waberer’s 130 fős saját műszaki stábja a külsős alvállalkozóival együtt. Így tudják maximalizálni az erőforrásaikat és kordában tartani a teljes költség mintegy 3 százalékát kitevő (de nagytételben már több százmillió forintos nagyságrendű) műszaki költségeket, ami az egyszámjegyű árrés révén egyben ténylegesen hozzájárul a cég eredményes piaci működéséhez.

– Hogyan épül föl a társaság flottája?

– A Waberer’s teljes, nemzetközi és belföldi régióban üzemelő járműállománya nyerges vontatókból, félpótkocsikból és különböző tehergépkocsikból áll. A nemzetközi forgalomban nagy árumennyiségű, homogén szolgáltatást nyújtunk Európába, ezért csak ponyvás pótkocsival, félpótkocsival és nyerges vontatóval (összesen 3800 darabbal) közlekedünk, míg belföldön mindenféle vevőigényre testreszabott szolgáltatást adunk, ahol a flotta is sokrétűbb hűtős és szárazjárművekkel, konténerszállítókkal (körülbelül 1800 darabbal). A 2017-ben megvásárolt lengyel leányvállalatunkban, a Linkben is fut még 1100 jármű, de az ottani műszaki munkát csak stratégiailag segítjük, például tapasztalatcserékkel, típushibák megosztásával és közös beszerzési lehetőségekkel a regionális alkatrészszállító partnerektől. A flottánk átlagéletkorára kiemelt figyelmet fordítunk a járművek zavartalan rendelkezésre állása érdekében. Tavaly 1000 vontatót cseréltünk le, idén további 540 járművet fogunk, célozva a 2 év körüli átlagéletkort. A járműcsere egyébként önmagában kihívás ma a hosszú szállítási idő miatt. A tavalyi nagy volumenű beszerzés egy jóval korábbi, 2021 első felében lezajlott tender eredménye.

– Hol szervizelik a járműveket?

– A 16 hektáros budapesti Nagykőrösi úti székhelyünkön és a 4 hektáros mosonmagyaróvári telephelyünkön is saját szervizműhelyben biztosítunk teljes körű műszaki hátteret: karbantartást és javítást. Az előbbi 6 ezer négyzetméteres csarnokára nagyon büszkék vagyunk, mert a régióban is ez a legnagyobb alapterületű szerviz 42 párhuzamos állással és 100-nál több autószerelővel – egyedülálló örökségként, még 1985-ből, a Hungarocamion időszakából. A nagyságunkat jellemzi, hogy 1,6 millió euró értékű raktárkészlettel gazdálkodunk annak érdekében, hogy a járművek a lehető leggyorsabban megkaphassák a szükséges alkatrészt. A határon lévő sokkal kisebb, 3 állásos szerviz, de teljes körű javítási kapacitással és vizsgaállomással is, ami a nyugat-európai fuvarok esetében jelentős futás-, idő- és kilométer-megtakarítást eredményez. A társaságunk 51 százalékos tulajdonában áll még a dunaharaszti székhelyű Rapid Teherautó Szerviz Kft., de ők alapvetően a külső ügyfelekre fókuszálnak. A szinergiát kihasználva szükség esetén természetesen segítenek a saját flottánk karbantartásában, de az egy önálló tevékenységet végző, márkafüggetlen szerviz. Mi magunk a két műhelyünkben is nyújtunk kifelé műszaki szolgáltatásokat, és várjuk a külsős ügyfeleket. Az örökségben ugyanis lehetőség is rejlik, amit igyekszünk kihasználni.

– Miért jó saját műhelyben szervizelni a flottát?

– Az egész operációnk azon alapul, hogy helyben nagyon gyorsan elvégezzük a járművek szervizelését, és mehetnek vissza az útra nyereséget termelni. A költségnyomás rajtunk van, mert az itt elérhető megtakarítás hozzájárul a társaság egészének eredményéhez. Itt ugyanis olyan volumenben javítunk járműveket, amellyel – amellett, hogy a magas létszámunk jól allokálható a járművekre – jó áron tudunk alkatrészeket beszerezni, így a költségszintünket látványosan, nagyjából 20–30 százalékkal a piaci szint alatt tudjuk tartani. Habár kis arányú (3 százalék) a műszaki költség az egész vállalaton belül, az alacsony árrés (egyszámjegyű iparági haszonkulcs) miatt a műszaki bázisunk hatékony működése záloga lehet a cég eredményes piaci működésének a fuvarozásban. Mindezeken túl mégis azt emelném ki a saját műhely előnyeinek sorában, hogy a tudás gyakran generációkon keresztül rakódott le, tehát nagyon tapasztalt és nem mellesleg elkötelezett, alacsony fluktuációjú stábbal dolgozunk, ugyanakkor a megújulás jegyében folyamatosan képzésekre járnak a kollégák. Ebben a legnagyobb haszonjárműves gyártók (Renault, Volvo, DAF) a stratégiai partnereink. Amikor ugyanis megjelenik a piacon egy új tí-pus, sokszor az első nagy szállítás hozzánk érkezik, és ilyenkor rendszerint a gyártóval közösen, szoros kapcsolatban tanuljuk meg az új típus előnyeit, hátrányait, kritikus pontjait. Hétköznapokon két műszakban, 6–22 óráig tartunk nyitva, és elérhetőek vagyunk szombat délelőtt is. Mivel a járművek a telephelyre hazaérkeznek, gyakorlatilag nincs várakozási idő, a legtöbb problémát 1–2 nap alatt el tudjuk hárítani. Saját vizsgasorral, gumisműhellyel, üzemanyagkúttal és mosóegységgel is rendelkezünk. A kollégák adatgazdag, jól mérhető, zárt informatikai rendszeren keresztül kapják meg a feladatokat, tudjuk mérni és elemezni a teljesítményt; azt gondolom, hogy ez a folyamatos fejlődésünk titka.

– A munkaerőpiaci kihívások közepette hogyan lehet egy 130 fős műszaki stábot felépíteni?

– Az említett családi tradíciók jó alapot jelentenek, ezenkívül átlagos bérezés mellett igyekszünk olyan munkakörnyezetet biztosítani, ahol minden korszerű képzést megkapnak a kollégák. Törekszünk nagyon emberközpontú vezetést megvalósítani: a kollégáinkra nem erőforrásként tekintünk, hanem hangsúlyos a kommunikáció az életünkben, bármiféle munkahelyi, de akár személyes problémát próbálunk idejében kezelni. Utánpótlásképpen pedig valamennyi szakképző intézménnyel kapcsolatban állunk, rendszeresen több mint 10 tanuló dolgozik nálunk, akik együtt nőnek fel a szenior kollégákkal. Az első időszakban inkább mi áldozunk a diákokra támogatással, amiből később kölcsönösen előnyös munkavégzés válhat.

– Milyen kihívást jelentenek a zöld járművek műszaki szempontból?

– Nemcsak üzemeltetési, hanem szervizoldalon is kulcsfontosságú kihívás felkészülni az új technológiákra. Mindig van újdonság a dízeltechnológiában, de a merőben új alapokon nyugvó zöld hajtásláncok izgalmasak igazán. Az elektromos hajtások esetében a diagnosztika fejlesztése és a magasfeszültségű rendszerekkel való bánás az egyik feladat. Minthogy még csak néhány ilyen járművünk fut a flottában, azokat ma még a gyártó márkaszervizei tartják karban, de olyan rohamosan fejlődik ez a technológia, hogy a következő évek egyik nagy kihívása e hajtás megismerése számunkra éppúgy, mint a forgalmazók oldalán is; közösen tanulunk, fejlődünk, ahogy említettem korábban. Már az első fecskék megérkezésénél bábáskodnak a legfogékonyabb kollégáink, akik kulcsemberekként később betanítják a teljes stábot. A jármű minden egyes műszaki diagnosztikai adatát közösen elemezzük az összes szükséges szervizelésnél. Ezáltal mire néhány év múlva eljutunk oda, hogy látványosabb darabszámban jelennek meg ezek a járművek, addigra mi erre készen fogunk állni. A technológiai nyitottságunk túlmutat az önérdeken: piaci is, mert nem lenne rá versenytársi pluszkapacitás. Ugyanakkor a megbízó partnereinkkel is megosztjuk a tudást: megtanítjuk nekik folyamatosan, hogy mire képesek ezek a járművek.

 

NÉVJEGY

Budai László 2000-ben diplomázott közlekedésmérnökként a Széchenyi István Egyetemen. Pályáját az állami szektorban kezdte, 15 évig személyszállítási cégeknél (Volánbusz, BKV) dolgozott, ahol jellemzően forgalomtervezéssel és műszaki üzemeltetéssel foglalkozott. Közben 2008-ban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen MBA-diplomát szerzett, 2015-ben pedig a Budapesti Corvinus Egyetemen beszerzési menedzser képesítést. 2016-ban kapott egy lehetőséget a Waberer’s-hez igazolni, itt először beszerzési igazgató volt, 2020-tól pedig műszaki és üzemeltetési igazgató: a cégcsoport járműveinek javítása és karbantartása, valamint a saját tulajdonú ingatlanok karbantartása és fejlesztése tartozik hozzá.

 

Létesítmény-fenntartás

A waberer’s-es műszaki stábhoz tartozik 3 telephelyen több mint 55 ezer négyzetméternyi saját épület és több helyszínen a béreltekkel együtt mintegy 240 ezer négyzetméter raktár, valamint a kiszolgáló infrastruktúra karbantartása és fejlesztése is. Budai László vallja, hogy ezek kezelése ma már nem pusztán egy szükséges rossz, helyette az utóbbi év energiaválsága, a felszökő energiaárak előtérbe helyezték, hiszen volumenénél fogva megtakarítható költségeket hordoz; mára valamennyi felsővezetői meetingen szóba kerül az épületek állapota és az energetika. A társaságnál hagyományos, gázalapú fűtés- és elektromos hűtésrendszereket alkalmaznak, de számos projekt keretében nagy lendülettel igyekeznek bepótolni az elmúlt időszakban elmaradt létesítményfejlesztéseket: épületeket szigetelnek, földhő-, illetve levegőhőszivattyús projekteket készítenek elő, és egy napelemes erőművet még ebben az évben terveznek beüzemelni.

 

Varga Violetta