Úttörők az újdonságok tesztelésében – beszélgetés Patai Krisztina Reginával, a Waberer’s Csoport zöld üzletágának igazgatójával

Úttörők az újdonságok tesztelésében – beszélgetés Patai Krisztina Reginával, a Waberer’s Csoport zöld üzletágának igazgatójával

Februárban jelentős mérföldkőhöz érkezett a hazai fuvarozás, a Volvo Hungaria Kft. ugyanis átadta a Waberer’s-nek az első magyar rendszámos Volvo FH Electric nyerges vontatót. Az ünnepélyes átadó helyszíne a zsámbéki Drivingcamp volt, ahol az érdeklődők instruktor segédletével egy-két kört is mehettek az újdonsággal.

– Mikor és milyen célokkal alakult meg a Waberer’s Green Division?

– 2021 szeptemberében alakítottuk meg a részleget. Ez nem azt jelenti, hogy korábban nem voltak zöld kezdeményezések a cégcsoportnál, de a kapcsolódó projektjeink akkor érték el azt a méretet és számosságot, hogy szükségessé vált ezek professzionális irányítása egy új üzletág keretében. A divízió megalakításával együtt a fenntarthatóság bekerült a Waberer’s Csoport fő stratégiai céljai közé, amely rendezőelv mentén újabb beruházásokat indítottunk, és aktívan formáljuk zölddé a vállalatunkat és a szolgáltatásainkat. Mi a teljes portfóliónkat – ideértve a fuvarozást és a raktározást is – szeretnénk zöld megoldásokkal lefedni. Hiszünk abban, hogy minden szolgáltatás esetén léteznek az adott tevékenységhez legjobban illeszkedő zöld alternatív megoldások. Ezek kifejlesztésén és bevezetésén dolgozunk nap mint nap.

– Mi volt a tevékenységük első fontos mérföldköve?

– Az első járműveink közé tartozott egy 16 tonnás elektromos teherautó és egy cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott nyerges vontató, amelyeket újabb járművek beszerzése követett. A részleghez ugyanakkor hozzátartozik az intermodális, vasúti-közúti kombinált szállítás is mint a fenntarthatóság egyik tradicionális eszköze a nagytávolságú fuvarozásban. Az első intermodális fuvarjaink 2021 júliusában indultak el, azóta több ezer megrendelést teljesítettünk.

– Milyen volt az alternatív hajtáslánccal rendelkező teherautók fogadtatása?

– Igazából meglepően nagy volt az érdeklődés, még talán nagyobb is lett, mint amire kezdetben számítottunk. Elektromos járművekből még nincs olyan sok Európában, ellenben az LNG-s teherautókat már sokan ismerik és használják. Éppen ezért az, hogy Közép-Kelet-Európában először valós operációban megjelennek az akkumulátortechnológiás teherautók, az nagy dolognak számít. Az érdeklődök egy része a technikai tudásra kíváncsi, mások pedig a felhasználói tapasztalatokra. Mi fontosnak tartjuk, hogy kendőzetlenül tájékoztassuk az ügyfeleinket ezekről a technológiákról: egy elektromos jármű teljes mértékben karbonsemleges tud lenni helyben, egy LNG-s nyergesvontatóval 20 százalékos szén-dioxid-csökkenést lehet elérni, bio-LNG-vel pedig ez az arány akár 100 százalékos is lehet. Az előnyök mellett mi ugyanakkor azt is elmondjuk, hogy ezeknek a járműveknek vannak korlátai is: például, hogy egy elektromos teherautónál a hatótáv és a terhelhetőség terén lehet szükség kompromisszumokra, vagy hogy az LNG-s járművek számára Európában ugyan már meglehetősen sűrű töltőhálózat áll rendelkezésre, ez ugyanakkor még nem mondható el Magyarországról és az akkumulátor-technológiás teherautók töltéséhez szükséges töltőhálózatról. Éppen ezért precíz tervezést igényel, hogy ezeket az autókat milyen operációban használjuk. A sikeres napi üzemeltetésük érdekében minden részletet meg kell terveznünk.

– Mennyire versenyképes jelenleg egy elektromos jármű a dízelhez képest?

– Jelenleg egy akkumulátor-technológiás teherautó körülbelül háromszor többe kerül, mint egy dízel. Ha pedig a teljes üzemeltetési költséget nézzük, akkor operációtól függően egy dízelhez képest 70–90 százalékkal drágább lehet. Az LNG esetén pedig inkább 20–50 százalék között van ez az arány. Igen, elég nagy költségtöbbletről van szó, ami elsősorban ezen járművek magas beszerzési árának köszönhető, de a karbantartásuk is drágább. Fontos elem még az üzemanyagköltség is: az elektromos járműveknél régen ez egy kedvező tényező volt, mert az elektromos áram olcsóbb volt a dízellel szemben, de sajnos most azt látjuk, hogy a jelenlegi elszállt energiaárak mellett ez pont fordítva van, tehát ez is költségnövelő tényezőt jelent. Az LNG-nél ez ugyanúgy igaz: bár korábban az alacsony LNG-ár egyfajta megtakarítást eredményezett a dízellel szemben, a megnövekedett gázárak szintén egy fordított tendenciát indítottak el. Most azt látjuk, hogy a gáz ára elindult lefelé, és reméljük, hogy visszaérünk arra a szintre, amikor az LNG-használat segíteni fog nekünk a dízellel szemben.

– Hogyan lehetne ösztönözni az elektromos és alternatív hajtáslánccal rendelkező járművek elterjedését?

– Számos országban van beszerzési árkedvezmény vagy valamilyen adókedvezmény az alternatív hajtáslánccal rendelkező haszonjárművekre. Mindemellett az sem példa nélküli, hogy útdíjkedvezményt, több esetben teljes útdíjmentességet biztosítanak számukra. Ezenkívül számos belvárosi zónában behajtásiengedély-kedvezményt adnak nekik, mivel a környezetbarát hajtáslánc számos előnnyel jár: az alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátás mellett a zajterhelésük is csökkentett. E tényezők összessége miatt az üzemeltetőknek jobban megérheti környezetbarát járművet hadrendbe állítani.

– Most milyen járművekből áll a Green Division flottája?

– Jelenleg 4 darab 16 tonnás elektromos tehergépkocsi van a flottánkban, mindemellett 2 darab akkumulátortechnológiás nyergesvontató is üzembe áll. Ezek közül az egyik, a Volvo FH Electric egészen új, mivel azt február első hetében vettük át. A technikai tudást tekintve a 16 tonnásak nagyon hasonlóak, dacára annak, hogy két gyártótól erednek. A két nyerges vontató között az a különbség, hogy az egyik 37 tonnára, a másik pedig 40 tonnára van hitelesítve. Az előbbinek 200 kilométer a hatótávja, az utóbbinak pedig 300 kilométer. Mindezeken felül van még egy 3,5 tonnás elektromos furgonunk is. Ezen a területen még tervezünk további beruházásokat, illetve lesz még egy 16 tonnás elektromos tehergépjárművünk hűtős felépítménnyel, szintén újdonságként a magyar piacon. Mindemellett érkezik majd egy LNG-s mega nyerges vontató is a meglévő kettő mellé.

– Mennyire szándékos, hogy a jelenlegi alternatív üzemű flotta több gyártó termékéből tevődik össze?

– A vegyes flotta teljesen tudatos, mert szeretnénk minél több gyártó minél több típusát és különböző technikai paraméterrel rendelkező járművét kipróbálni. Mivel ez még eléggé új technológia, így jó egy kicsit szélesebb spektrumot megnézni, hogy melyik modell miben erősebb a másiknál. Folyamatosan végzünk a fogyasztással és az energiafelhasználással kapcsolatos teszteket. Ez úgy igazán izgalmas és teljes értékű, ha többféle típussal kísérletezünk. Terveink között szerepel, hogy a jövőben más, eddig általunk még nem tesztelt gyártók termékeit is próbára tesszük majd. Hamarosan ugyanis egy 7,5 tonnás elektromos teherautó is érkezik hozzánk tesztelésre. Ez egy tanulási fázis még számunkra, és szeretnénk megalapozott döntést hozni akkor, amikor alternatív hajtáslánccal rendelkező nagyobb flottát rendelünk. Természetesen egy ekkora elektromos járműparkhoz már a töltőinfrastruktúrát is fejleszteni kell, éppen ezért legalább
5 új töltőt tervezünk telepíteni, amelyek között gyorstöltők is lesznek.

– A február elején bemutatott elektromos Volvo FH nyerges vontató hol fog dolgozni a Waberer’s-nél?

– Ez a jármű elsősorban Budapest és környékén vesz majd részt az áruszállításban. A 300 kilométeres hatótávjával már nemcsak a szűk fővárosi disztribúciós áruszállításban vehet részt, hanem akár az agglomerációban is bevethető. Kezdetben a BILK-ben található logisztikai központunkból fogjuk napi szinten elindítani a járművet, mivel ez a legjobb tesztterület számunkra, és a saját töltőink is itt találhatóak.

 

Egy fenntarthatóbb jövőért

A logisztikai iparág világszerte a szén-dioxid-kibocsátásnak körülbelül 7 százalékáért felelős. A Waberer’s Csoport tisztában van vele, hogy a környezeti lábnyoma jelentős, de felelős vállalatként elkötelezett, hogy a munkafolyamatai a fenntartható fejlődés elvének megfelelően, a lehető legkisebb környezetterheléssel járjanak. A Green Division részlegük 2021-ben azzal a céllal alakult, hogy a cégcsoporton belül egy átfogó zöld szemléletet alakítson ki és a fennmaradó mechanizmusok irányába mozdítsa el a belső szervezeti kultúrát.

Az üzletág tevékenysége a logisztikai és raktározási szolgáltatások zöldítéséről és a karbonlábnyom csökkentéséről szóló folyamatokat veszi célpontul. A Waberer’s partnerei számára olyan szolgáltatáscsomagokat kínál, amelyekkel kevésbé terheli a környezetet a szállítmányozás, illetve a raktározás folyamataival, emellett annak is kiemelt figyelmet szentel, hogy minden lehetőséget megragadjon – olyan területeken is, amelyek partnereit nem érintik közvetlenül –, hogy a gazdasági tevékenységét még fenntarthatóbbá tegye.

A Green Division már számos célját elérte az elmúlt időszakban. Elindult az intermodális szállítás, amelyben – a lehetséges útvonalakon – a hagyományos közúti fuvarozást felváltotta a környezetkímélőbb vasúti fuvarozás. Több alternatív hajtásláncú gépjármű is a Waberer’s-nél került először állományba a magyarországi fuvarozócégek között. Elindultak az első zéróemissziós elektromos teherautók, amelyek disztribúciós feladatokat látnak el Budapesten és környékén. Városi terítésekhez elektromos furgonokat állítottak munkába. A Waberer’s raktáraiban a hagyományos savas akkumulátorral rendelkező targoncákat felváltották a lítiumionos akkumulátoros targoncák. A mintegy 320 ezer négyzetméteres raktárterületen energiatakarékos világítási rendszert alakítottak ki.

 

Aranyi Péter